Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen ONTWERP BUSINESSPLAN FAVV 2009 - 2011 Ir. G. Houins Raadgevend Comité 24/09/2008 Federaal Agentschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Voorstellen voor aanpassing van het KB heffingen en het KB retributies Raadgevend Comité van.
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
Hoe ontstond dit initiatief ?
Communicatie- programma 10
Autocontrole in België: Een voorbeeld voor Europa ?
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Van tweeluik naar driehoeken
Organisatiestructuur
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
25/11/08 Presentatie FANC/Bel V De samenwerking FANC – Bel V in de praktijk Manfred Schrauben FANC Frédéric Schmitz Bel-V.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Krachtlijnen strategische en operationele doelstellingen DG controlebeleid Herman Diricks, directeur-generaal.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen DIS - PCE OVL Actie Geraardsbergen mei 2009.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingen Raadgevend comité van 25 juni 2008 Véronique Berthot Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
FAVV Gemeenschappelijke vergadering RC - Wetcom Brussel S. LAURYSSEN – R. REMY TEST-AANKOOP.
Jaarverslag van de interne audit Raadgevend Comité 24 juni 2009
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Jacques Inghelram Cel Validatie Gidsen Autocontrole en de gidsen.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
1 Raadgevend Comité Installatievergadering FAVV Gil Houins Voorzitter 28 juni 2006.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Raadgevend Comité van 28 september 2011 Heffingen 2011 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
© de vries business consultancy, 2008
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Operationele doelstellingen DG Algemene.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
Nieuwe financiering FAVV: stand van zaken dd 09/05.
Federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Operationele doelstellingen Diensten.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Administratieve Vereenvoudiging SVZ & Campagne 2018
Incident fipronil: lessons learned
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen ONTWERP BUSINESSPLAN FAVV Ir. G. Houins Raadgevend Comité 24/09/2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen •OPDRACHT = Wet 4/2/2000 •VISIE = DirCom •WAARDEN = DirCom

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen I.Ontstaan en evolutie FAVV II.Socio-économische context III.Overheidscontext IV.Toestand en bevoegdheden in 2008 V.Structuur van de organisatie VI.SWOT-analyse VII.Strategische visie VIII.Personeelsplan IX.Begroting en financiering

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen I. Voorgaande businessplannen 1.L. BEERNAERT ( ) * Kwalitatief * Uitgevoerd (m.u.v. analytische boekhouding) 2.P. VANTHEMSCHE ( ) * Nieuw financieringsstelsel * BPR * Personeelsplan/autocontrole ° professionalisme > ° Financiering = probleem ° Autocontrole : trage evolutie

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen II. SOCIO-ECONOMISCHE CONTEXT •Evolutie consumptiepatronen •Economisch belang van de sectoren •Evolutie van de sectoren •Import/export •Kwaliteitssystemen

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen

III. OVERHEIDSCONTEXT •Institutionele evolutie •Ver. EG 882/2004 •Overleg met –Gewesten –Gemeenschappen Federale verankering

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen IV. TOESTAND EN BEVOEGDHEDEN FAVV 2008

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 1.MIDDLE MANAGEMENT 2.REPRESENTATIEVE STAKEHOLDERS V. STRUCTUUR VAN DE ORGANISATIE SWOT ANALYSE

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen STERKTESZWAKTES • Opleiding, kennis, ervaring, inzet van personeel • Reactiviteit in geval van crisis/incident • Duidelijkheid van structuren en organisatie • Opdrachten met maatschappelijke relevantie voor de ganse voedselketen • Strategische visie + onderbouwde risico- evaluatie + procedures + interne audit → professionalisme • Onafhankelijkheid & integriteit • Beschikbaarheid van infrastructuur, actiemiddelen voor de medewerkers • Eigen labo’s van hoge kwaliteit • Externe communicatie en imago bij het publiek • Cultuur van samenwerking (sectororganisaties) • Lopende ICT verbeteringen • Goede internationale reputatie • Scheiding tussen FOD (DG4) en FAVV + samenwerking tussen diensten FAVV • Interne communicatie •Databanken : inhoud – betrouwbaarheid •Gerichte communicatie naar bijzondere groepen van stakeholders (niet georganiseerd, klein) •Tekort aan terreinkennis van het hoofdbestuur • DMO’s : taken en communicatie • Wettelijk kader openbaar ambt = rem • Te repressief imago bij de sectoren • Opstarten nieuwe financiering MIDDLE MANAGEMENT

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen STERKTESZWAKTES • Communicatie naar de sectoren • Communicatie naar de bedrijven, consumenten en de media (inzonderheid website) • Bekwaamheid, neutraliteit en integriteit van het personeel • Zichtbaarheid van de instelling • Duidelijke structuur • Management • Efficiënte en correcte controles • Crisispreventie en –beheer • Imago nationaal en internationaal •Kwaliteit van de analyses • Interne communicatie centraal/decentraal en inspecteurs/controleurs • Eenvormigheid van de controles en toegepaste normen • Opleiding van de inspecteurs • Zware administratieve lasten • Teveel controlerende en te weinig begeleidende organisatie (maar de twee functies opsplitsen) • Wachttijden voor analyses • Te zwakke incentive (bonus- malus) voor autocontrole STAKEHOLDERS

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Domein Interactie met de sectoren104 Communication94 Interne organisatie68 Crisismanagement71 Controles1517 Administratieve lastenNiet van toepassing3 Controleprogramma/regelgeving2312 Financiering1211 Certificering/erkenningen13 Relaties met andere overheden31 Competenties personeel45 EVOLUTIE STAKEHOLDERS

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen VI. STRATEGIE •Een steeds veiliger voedselketen –Actualiseren van de crisisscenario’s –Bewaking import > –Verifiëren operatoren in BOOD –Inspecties + toegespitst –Wetenschappelijke methodologie –Inspectiefrequenties bijlage 1

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 2. Agentschap aanvaard door de operatoren & erkend door de samenleving •Voorlichtingscel •Communicatie gericht op doelgroepen •Opleiding controleurs & inspecteurs •Relationele vaardigheden = criterium voor aanwerving & evaluatie •Tevredenheidsenquête bij de operatoren •Vermindering van de financiële lasten

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 3. Transparant Agentschap •Behoud sterke punten communicatie & website •Overhandigen van doc. ivm nonconformiteiten na inspectie / audit •CRM = toegang voor de operatoren tot hun profiel & resultaten

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 4. Bevordering autocontrole •Progressieve evolutie bonus – malus •Toespitsen van de inspecties •Operatoren eisen exigent A.C.S. van hun leveranciers •Betere complementariteit tussen gidsen en lastenboeken (vb. : GMP Diervoeders) •Kostenbeperking + versoepelingen integreren •Opleiding – communicatie •19 gidsen goed te keuren

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 5. Naar een administratieve vereenvoudiging •Ondernemingsloketten = enig loket •WG administratieve vereenvoudiging •Voedingswet •Gecombineerde audits & communicatie mbt # gidsen/lastenboeken •EU-reglementering = BASIS •Toepasbaarheid + impact + overleg + overgangsperiode

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 6. Een professioneel en op het vlak van resultaten veeleisend Agentschap •KPI en jaarlijks presentatie van de voortgang aan het Raadgevend Comité •Human Resources beleid –Versterkte rol NICE –Productiviteit (KPI) –Opleiding –Evenwicht beroeps-/familieleven –Loopbaanperspectieven –Vergelijking met het buitenland (Best Practices)

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 7. Publiek/private samenwerking •Versterken van de dialoog met de dierenartsen •Aandacht voor prestaties en opleidingen DMO •Netwerk van referentielaboratoria met KPI •DGZ-ARSIA : SWOT analyse •OCI onder toezicht •Consultants <

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 8. Een constructieve en doeltreffende samenwerking met andere overheden •Protocol FAVV/ GEWESTEN / FEDERALE POLITIE: Afval •Gemeenten (B to C) •KBO

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 9. Geïntegreerd informatie- en gegevensbeheer (ICT) •Beter beheer van de werklast •Ontwikkeling e-government •Betere rapportering van de controles •Draagbare PC voor encodage ter plaatse •Disaster recovery site •CRM (Client Relation Management) •Geconsolideerde datawarehouse

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 10. Kwaliteitsgaranties ISO 9001 ISO 17020ISO •Interne audit : - risico-analyse - scope FAVV op 5 jaar •Ombudsdienst - naambekendheid - reactietijd

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 11. Duurzame ontwikkelling bij het FAVV •Registratie EMAS •Jaarlijks actieplan •Interne campagnes •Dag Duurzame Ontwikkeling •Impactmeting bij nieuwe initiatieven

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 12. Internationale context •Relaties met zusterorganisaties >> •Uitwisselingsprogramma •Betrokkenheid bij exportbevordering (protocols)

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen VIII. PERSONEELSPLAN •PP : 1340 medewerkers •PP : 1266 VTE •PP 2011 : 1253 VTE • •GB : status quo •Cont.bel.: status quo •Controle : - 20 VTE admin. -> + 20 VTE Controleurs •Labos’s : -3 VTE niv. D •Alg.dienst.: -10 VTE (niv. C en D)

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Natuurlijke afvloeiïngen T Niv. A2612,8828,8 Niv. B11,8349,8 Niv. C1311,56,5 Niv. D11,810,74,5 Totaal : 5 12,6 17,8 14,2 49,6

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen % dotatie tov totaal uitgaven

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Sector Toelevering landbouw1,20 %1,74 % Primaire productie20,94 %26,08 % Verwerking22,28 %24,20 % Groothandel9,18 %9,89 % Kleinhandel19,90 %16,43 % Horeca26,33 %21,12 % Transport0,16 %0,54 %

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen RAMING EVOLUTIE A.C.S. TUSSEN 2009 en 2012 (Zie Doc.)

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen BESPREKING BEGROTINGSEVOLUTIE MOGELIJK GEBRUIK VAN DE MARGES Vermindering kostprijs certificaten 1ste = 37,5 € 2de = 7,5 € 3de – 10de = 22,5 € 11de en volgende : 17,50 € IMPACT = €

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 2. Verhoging bonus in Per schijf van 10% = € in Vergoedingen / uur voor DMO administratieve verantwoordelijken +5% = € 4. Forfaitaire vergoeding DMO voor encodage in Traces 5 € = €

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen 5. Correcte indexering contracten met NRL en DGZ/ARSIA (ipv 1,8%) = € 6. Beleid van het personeel FAVV € sociale dienst