WIJKGERICHT IS OPGAVEGERICHT Over de Zaanse aanpak van wijkgericht werken
Introductie stad 150.000 inwoners, 7 kernen, 19 wijken meer dan 50 buurten Groot aandachtsgebied en 6 van de 140 wijken van Winsemius Onder de rook van Amsterdam Stedelijk in het dorpse en dorps in het stedelijke Een nuchtere stugge maar betrokken bevolking Stad van uitersten
Introductie team Ontstaan in 2001 1 Stagiaire 9 (Minimaal) 4 Gebiedsassistentes 12 wijkmanagers 9 projectleiders 2 gebiedsmanagers 2 beleidsadviseurs 1 sectorhoofd
Concreet Differentiatie tussen wijken Verbreding van de participatie Andere inzet van financiële middelen Verbinding met andere netwerken Andere rol, houding, gedrag en competenties van de wijkmanagers
1. Differentiatie wijken Inhoud is leidend Per wijk benodigde capaciteit vastgesteld Alle wijken houden een aanspreekpunt Groene wijk = vinger aan de pols en reageren op kansen Rode wijk = dieper doordringen en stimuleren tot regisseren waar nodig Wijkoverstijgende thema’s
Ontwikkelpad 2011-nu 2006 2001 1000 dingen doekje Schoon, heel en veilig Wijkmanager = projectleider 4 gebieden Meedenken en adviseren Sociale cohesie Ontmoeting & activiteiten Vertrouwen in de buurt/wijkaanpak 3 gebieden wm en pl Meedenken, adviseren en meedoen Transformatie Maatschappelijk domein Focus op opgaven Samenredzaamheid Activering Co-creatie of overheidparticipatie Wijkaanpak in het slop 2011-nu 2006 2001
2. Verbreding participatie Naast de traditionele overleggen breder kapitaal aangeboord Niet alleen burgerparticipatie maar waar mogelijk overheidparticipatie Van praten naar doen
3. Geld als katalysator Budgetgedreven gestuurd/subsidieinfuus Leefbaarheidbudget omgezet in stimuleringsbudget Functioneringsbudget per 2014 verdwijnt Samenwerking vrijwilligersbudget Herijking subsidiering initiatieven breed Veel emoties, zorgen etc… maar activiteiten gaan gewoon door…
4. Nieuwe netwerken in de wijk Sociale wijkteams voor individuele ondersteuning Andere/tijdelijke georganiseerde bewoners Wijkoverstijgend (huttenbouw) Partnerschap met traditionele partners en met nieuwe partners gaan vorm geven
Interventietype Proactief Reactief regisseren stimuleren loslaten Competenties Bewondering leuk regisseren stimuleren loslaten faciliteren noot: positie in dit kwadrant is afhankelijk van de opgave Reactief