Symposium Toekomstige technische ontwikkelingen voor mensen met een visuele beperking 16 september 2011 Inleiding / Introduction Prof. dr. ir. Tine Baelmans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Positieve psychologie
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Werkgeversservicepunt
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Studiedag Digitale Toegankelijkheid aan de K.U.Leuven 29 mei 2008 Inleiding Jan Engelen
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Dossier Empowerment.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Administrateur-generaal
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Studentenvoorzieningen KU Leuven Studentenvoorzieningen Missie Studentenbeleid/Studentenvoorzieningen Studentenbeleid Ondersteuning en participatie.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gelijke kansen op school: het kan!
Lokaal Sociaal Beleid.
Diversiteit & Inclusie
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Transcript van de presentatie:

Symposium Toekomstige technische ontwikkelingen voor mensen met een visuele beperking 16 september 2011 Inleiding / Introduction Prof. dr. ir. Tine Baelmans vicerector Studentenbeleid en Diversiteitsbeleid Katholieke Universiteit Leuven

WELCOME AT THE KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

HET DIVERSITEITSBELEID AAN ONZE UNIVERSITEIT

Visie op diversiteit (1) Wat is ‘diversiteit’? •Diversiteit = vlag die vele ladingen dekt •Definitie diversiteit K.U.Leuven Geïnspireerd op definitie UCLA (USA) De variatie aan persoonlijke ervaringen, waarden en wereldvisies die ontstaan uit een wisselwerking van door cultuur en omstandigheden bepaalde factoren zoals thuistaal, culturele achtergrond, gender, leeftijd, seksuele geaardheid, functiebeperking en socio-economische situatie

Visie op diversiteit (2) Basisvisie diversiteitsbeleid K.U.Leuven •Meerwaarde van diversiteit: 2 perspectieven –benutten van talent (socio-economisch) –gelijke kansenprincipe (ethisch) •Benadering 1.Dynamisch: geen vooraf gedefinieerde kansengroepen 2.Inclusief: •maatregelen voor een zo breed mogelijk publiek •zonder uitsluiting van een doelgroepenbeleid

Ethisch Perspectief •Gelijke kansenprincipe •Bevorderen van de democratisering van het hoger onderwijs •‘Kwetsbare diversiteit’ –gelijke kansen realiseren = maatschappelijke plicht –Neemt verschillende vormen aan –Afhankelijk van maatschappelijke evoluties

Socio-economisch perspectief •Streven naar optimale benutting van elk talent in de samenleving •Creëren van een omgeving waarin talent maximaal kan ontwikkelen •Positief inzetten van diversiteit  Verscheidenheid aan ideeën en zienswijzen  Meer creativiteit en innovatie in onderzoek en onderwijs

Doelstellingen voor een effectief Diversiteitsbeleid (1) 1.De K.U.Leuven streeft naar een open houding van alle actoren, om te komen tot een diversiteitscultuur die gedragen wordt door de brede universitaire gemeenschap en waarbij diversiteit ook effectief als meerwaarde ervaren wordt. 2.De K.U.Leuven wil een weerspiegeling zijn van het talent in de samenleving en neemt initiatieven om een evenredige en evenwaardige participatie te realiseren.

Doelstellingen voor een effectief Diversiteitsbeleid (2) 3.De K.U.Leuven gaat ervan uit dat in alle groepen van de bevolking potentieel talent aanwezig is, ook bij maatschappelijk kwetsbare groepen. •bewust en pro-actief mogelijke hinderpalen en belemmeringen wegwerken •vanuit principes van ‘design for all’ •streven naar een drempelvrije universiteit waar alle studenten en personeelsleden hun talenten maximaal kunnen ontplooien.

Belang van een gedragen diversiteitsbeleid doorheen de instelling •Perspectief: diversiteit raakt aan alle aspecten van een hoger onderwijsinstelling •Vaak reeds verschillende diversiteitsaspecten impliciet aanwezig •Diversiteit gaat breed en zit vervlochten doorheen zowel onderwijsaspecten als organisatorische aspecten van de instelling

Diversiteit raakt aan alle facetten van de academische gemeenschap !!! Diversiteits- gevoelig personeel Studenten met diversiteits- ervaring Onderzoeks- gebaseerde expertise Diversiteit en onderwijs !!! Diversiteitsbeleid Een diversiteits- gevoelige universiteit • Visietekst • Beleidsplan • Actieplan

Een diversiteitsbeleid gedragen door de volledige instelling •Veranderingen in instellingscultuur: ondersteuning door een structuur noodzakelijk Nieuwe organisatiestructuur Diversiteit ( ) •Diversiteitsraad •Werkgroepen diversiteitsbeleid •Netwerk van diversiteitsteams in de faculteiten en diensten

iversiteit & algemeen beleid Centraal Werkgroepen Diversiteits- raad Academische Raad GeBu Decentraal Centrale en decentrale diversiteitsteams Opvolging/ implementatie Visie/advies Interactie In concreto: Un D

iversiteit & algemeen beleid Facultair Diversiteitsteam • Diversiteitsverantwoordelijke • Diversiteitspromotor(en) • Facultair Aanspreekpunt Facultaire Werkgroep Diversiteit • Experts • Personeel • Studenten Facultair Draagvlak Diversiteit Un D Tevens analoge diversiteitsteams voor de centrale diensten

BELEID T.A.V. STUDENTEN MET EEN FUNCTIEBEPERKING

Historiek begeleiding studenten met een functiebeperking (1) •1973: Start uitbouw begeleiding studenten met een functiebeperking (Myriam Van Acker) –Geen extra personeelstijd, noch wettelijke basis •1974: Start van de Werkgroep Gehandicapte Studenten –Peer begeleiding als kenmerk van de Leuvense aanpak –Medewerking van de technische diensten om gebouwen toegankelijk te maken •1993: Romerohuis als symbool van zelfstandig en begeleid wonen •1995: Award voor uniek concept omkaderd wonen: –Zilveren medaille van Helios II [EU] –K.U.Leuven voortrekkersrol in Europa

Historiek begeleiding studenten met een functiebeperking (2) •De WGS kreeg in 1995 de zilveren medaille van Helios II (uit 300 inzendingen !). Helios II was het communautair programma ter bevordering van de gelijke kansen en de integratie van mensen met een handicap (op basis van het besluit van de Europese Raad van 25 februari 1993) en staat voor Handicapped people in the European community Living Independently in an Open Society. •M. Van Acker: "We hebben die Heliosprijs gekregen voor de manier waarop gehandicapte studenten aan onze universiteit worden geïlntegreerd, op sociaal vlak en op studiegebied. Gehandicapte studenten leven in Leuven samen met medestudenten, in zogenaamde omkaderingsgroepen, zoals in het Romerohuis. Dat is uniek in Europa. Andere universiteiten, in binnen- en buitenland kijken met bewondering naar die formule maar ze zien het zelf niet zitten om ook zoiets te verwezenlijken." [Campuskrant]

Historiek begeleiding studenten met een functiebeperking (2) •2000: Oprichting Werkgroep Psychosociale Omkadering voor de begeleiding van studenten met een psychiatrische functiebeperking •2007: Oprichting Cel Studeren met een functiebeperking –Dienst Studentenvoorzieningen –Uitbreiding zorgcoördinatie •2011: opening nieuwe Residentie De Vesten met 2 gangen voor omkadering

iversiteit & studenten Evolutie: sensorieel en motorisch (1973) – leerstoornissen en chronische ziekten (jaren ’90) – psychiatrische functiebeperkingen (vanaf 2000)  Uitgebreide dienstverlening voor studenten met een functiebeperking Un D

•Sedert enkele jaren versterking opvang van studenten en personeel met een functiebeperking door verschillende initiatieven rond digitale toegankelijkheid •Noodzaak aan acties –Geen valven meer –Lesmaterialen meer en meer uitsluitend digitaal –Digitale evolutie  belang van toegankelijkheid van informatie •Sinds 2007 Werkgroep Digitale Toegankelijkheid –Ontmoeting van onderzoekers, specialisten en gebruikers –Stimulerende en coördinerende functie –Afstemming tussen diensten iversiteit & digitale toegankelijkheid Un D

iversiteit & digitale toegankelijkheid Verschillende realisaties (op basis van projecten en samenwerking met IBM) •Webtoegankelijkheid: –Richtlijnen m.b.t. webtoegankelijkheid –Vorming webmasters –webpagina's met Anysurfer-label •Toegankelijkheid van studiemateriaal: –Toledo –K.U.Loket voor studenten (gepland bij ICTS) –Richtlijnen over het toegankelijk maken van documenten verspreid naar 1800 docenten via brochure •Leestoestellen voor blinden en slechtzienden –Geschonken door IBM –In verschillende bibliotheken •Gebruik compenserende software voor studenten met dyslexie –Ondersteuning van studenten –Ondersteuning naar faculteiten (gebruik bij examens) •Overeenkomst met uitgeverijen : ACCO en Universitaire Pers Leuven •Informatieve video's met getuigenissen en interviews over studeren met dyslexie aan de K.U.Leuven Un D

Toekomst •Projectwerking  permanente inbedding •Verankering van de dienstverlening m.b.t. digitale toegankelijkheid in de Dienst ICTS en de Dienst Media en Leren van de K.U.Leuven iversiteit & digitale toegankelijkheid Un D

Dank aan professor Jan Engelen iversiteit & digitale toegankelijkheid Un D