30-1-04functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Vapro -D Month Year Givaudan.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Opleiding Onderwijsassistent
Adaptief onderwijs.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Gepersonaliseerd leren
Vakmanschap is Meesterschap
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
R’damse Vereniging voor Katholiek Onderwijs 60 scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs vier scholen nemen deel aan het project.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Stagecoördinatie op De Rank
“Passend onderwijs op maat”
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Servicecentrum Studie en Beroep
Eerstejaarsproblemen
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Workshop Identiteit?.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Met Minder Meer en Beter
Vakleerkrachten VS groepsleerkrachten
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Aanpassing Schooltijden
Toelatingsbeleid in het Noorden
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?

functiegebouw Opleiding op maat noodzakelijk Voorkomen dat studenten afhaken Studenten met plezier hun opleiding doen Studenten beter voorbereid worden op de praktijk Scholen steeds meer mogelijkheden krijgen hun eigen schoolconcept te bepalen

functiegebouw Hoe dit te verwezenlijken? Verschillende opleidingsmogelijkheden (duale traject of reguliere traject) Meer aansluiten bij de praktijk (meer stage, lessen verzorgd door groepsleerkrachten, docenten PABO lopen stage)

functiegebouw Hoe dit te verwezenlijken? Differentiatie in tempo (Verkorte opleidingen/zij-instromers) Opleiden voor verschillende functies

functiegebouw Dus: IPB Ontwikkelen competenties (passend bij de organisatie en de persoon) en daarbij passende functies en salariëring

functiegebouw Daardoor : T.b.v. het personeelslid Werkplezier/algemeen welbevinden Carrièremogelijkheden T.b.v. de organisatie: • De juiste man/vrouw op de juiste plek • Kwalitatief goede leerkrachten behouden • Kwalitatief goed onderwijs

functiegebouw Hoe dit te bereiken? POP Gesprekkencyclus Functiegebouw

functiegebouw Als vereniging ? Inspelen op de eigen specifieke situatie Door ook op te leiden binnen de eigen vereniging “weet men, wat men aan elkaar heeft” Door het afgeven van een werkgarantie blijven kwalitatief goede leerkrachten voor de Vereniging behouden

functiegebouw Nadelen van een verenigingsaanpak Overleg met opleidingsinstituten Zijn verenigingen op dit moment bereid daar tijd en geld in te investeren? Geen werk- of stage-ervaring in andere delen van het land Zijn we als relatief kleine verenigingen een aantrekkelijke gesprekspartner voor de opleidingsinstituten?

functiegebouw Conclusie I Kansen, die IPB geeft zo goed mogelijk benuttenMaar: Overhead beperken De verschillen tussen de verenigingen zijn niet groot

functiegebouw Dus: Kunnen we komen tot één functiegebouw binnen Friesland?

functiegebouw Procedure Via netwerken zoveel mogelijk verenigingen geïnformeerd

functiegebouw Vervolg procedure Gevraagd, of het goed is, dat een werkgroep met voorstellen komt tot vaststelling van functies met als uitgangspunt: identieke benamingen omschrijving van de functieprofielen voorstellen van functie eisen en functiewaardering

functiegebouw Vervolg procedure Akkoord gegaan met de instelling van een werkgroep. Wie nemen deel? primair onderwijs (pc.,rk, gereformeerd) ROC (Friese Poort) CHN Vertegenwoordiger SBO

functiegebouw Enige gedachten Functie-eisen op provinciaal niveau (objectieve criteria) Functie-eisen op verenigingsniveau (vaak minder “hard”) Competenties op verenigingsniveau

functiegebouw Voorbeeld van een functiegebouw •Onderwijsassistent a+b •Leraar ondersteuner •Leraar basisniveau •Leraar ervaren nieuw •Leraar excellent niveau

functiegebouw Enkele voorbeelden van “objectieve criteria”: * aantoonbare ervaring in ….. groepen * uitoefening speciale taak+bijbehorende diploma’s * zelfstandig een groep “runnen”

functiegebouw Tenslotte