ziekenhuisinformatiesysteem ter ondersteuning van de

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Advertisements

VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Het nieuwe Vrouw Kind Centrum (VKC)
Multidisciplinaire gegevensdeling
Gegevens/Informatie/Kennis
De vijfde pijler : het PAAZ en Art 107 Wie is nu de naaf in het wiel ?
Medico-legale status van richtlijnen
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Samenwerkingsprotocol
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
Innovatie ziekenhuisfysiotherapie kwetsbare ouderen
‘Op weg naar de huisarts’
van inhoud naar prestatie
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Visie Mensontwikkeling WSD
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
De kritische succesfactor voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Technologie ten dienste van de gezondheidssector Michel De Coster, Country Manager BT BENELUX Op weg naar de e-maatschappij – Senaat – 3 juni 2005.
Facility management en inkoop
De kracht van GAC Business Solutions
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Willibrord Goverde Hoofdverpleegkundige, UMC St Radboud Nijmegen
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Logistiek management: begrippen en principes
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Computer helpt arts Bert Kappen Promedas. Computer helpt arts PROMEDAS PRObabilistic Medical Diagnostic Advisory System.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Integrale Oncologische Zorgpaden
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Duurzame jeugdzorg Almere
ZIEKENHUISOVERSCHRIJDEND ? 06 juni 2006
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
Cure Track. Probleem Vanwege de vergrijzing neemt de zorgvraag toe en er zijn steeds minder mensen in de zorg actief. Indien er niks gebeurd zal het zorgaanbod.
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Het e-zorgplan
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Het elektronische zorgplan
Improving AYA's lives, together! AYA Expertise Platform, Radboudumc, Nijmegen ● Users: Facts & Figures Graag voorstellen! jaar.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Zeggenschap voor zorgvragers
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
Elektronische Zorgoverdracht Is XDW een mogelijke oplossing? 22 mei – Jan Feenstra.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
De rechten en Verantwoordelijkheden in Jean-Marc Van Gyseghem
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Verpleging als integrator
Transcript van de presentatie:

ziekenhuisinformatiesysteem ter ondersteuning van de Een procesgestuurd ziekenhuisinformatiesysteem ter ondersteuning van de geïntegreerde patiëntenzorg MIC 2004 Ilse Liesmons 25 november 2004 ACC vzw, Researchpark Zone 2, Interleuvenlaan 10, 3001 Heverlee

Inhoud 1. Hedendaagse ontwikkelingen in de organisatie van de zorg en de effecten op ICT-componenten van het ziekenhuis 2. De implicaties voor het ziekenhuis als organisatie 3. Het procesgestuurd ziekenhuisinformatie-systeem

1. Hedendaagse ontwikkelingen 1.1. Stijgende operationele efficiëntie van de zorg 1.2. Van mono-disciplinaire naar multi-disciplinaire zorg 1.3. Verzwaring van de behandel- en zorgactiviteit 1.4. Van aanbod gerichte zorg naar vraaggestuurde zorg

1.1 Stijgende operationele efficiëntie van de zorg Meer aandacht voor procesbeheersing Nood aan ïnformatisering van het zorgproces Kostenopvolging Trend naar productiviteitstijging en kostenbeheersing Ondersteunende processen Primaire zorgproces (daling ligduur) >< toenemende maatschappelijke vraag naar zorg

1.2 Van mono-disciplinaire naar multi-disciplinaire zorg Aanbieden geïntegreerd zorgpakket waardoor de grenzen van traditionele groepen overschreden worden Nood aan multi-disciplinaire zorgprogramma’s waarbij professionele gezondheidswerkers hun specifieke deskundigheid inbrengen Trend naar multi-disciplinaire zorg : Wetenschappelijke kennis Medisch-technologisch kunnen multi-disciplinaire benadering noodzakelijk

1.3 Verzwaring van de behandel- en zorgactiviteit Hoe intensiever de zorg, hoe sneller medische beslissingen dienen genomen te worden Er is nood aan een verregaande decentralisatie van de informatie naar de diverse zorgverstrekkers Ziekenhuizen evolueren naar hoogtechnologische interventiecentra Leidt tot sterke concentratie van diagnostische en therapeutische processen binnen een steeds korter verblijf

1.4 Van aanbod gerichte zorg naar vraaggestuurde zorg De zorgvraag van de patiënt staat centraal: de therapeutische interventies laten aansturen door de reële behoeften van de patiënt Het klinisch zorgproces ondersteunt de zorgvraag en laat toe verantwoorde zorg te definiëren De aard en de frequentie van de zorg wordt momenteel nog te vaak bepaald door het aanbod Leidt tot grote verscheidenheid in medisch gedrag bij eenzelfde klinisch probleem

2. De implicaties voor het ziekenhuis als organisatie 2.1. De functionele ziekenhuisorganisatie 2.2. Het procesgestuurde ziekenhuis

2.1. De functionele ziekenhuisorganisatie Departementale organisatie zorgprocessen Structuur gebaseerd op basis van menselijke middelen Klinisch proces loopt gescheiden van managementproces

Indicatoren 24% van de tijdsbesteding gaat naar patiëntenzorg 76% van de tijd gaat naar documentatie, coördinatie, transport, supervisie en wachten In een verblijf van 8 tot 10 dagen doorloopt de patiënt gemiddeld 5 afdelingen, 18 disciplines en ontmoet +/- 100 medewerkers (Nederlanse ziekenhuizen-Abersnagel - 1998)

Indicatoren Studie naar medische incidenten in 2 Britse ziekenhuizen ( Vincent - 2001) 2 spoedgevallendiensten 1014 verblijven 10,8 incidenten 6% blijvende letsels 8 % dood tot gevolg

2.2. Het procesgestuurde ziekenhuis Werkplek artsen Werkplek paramedici Werkplek logistiek pers. Werkplek verpleging Werkplek administratie . . . Inschrij- vingen Opname afdeling Radio- logie OK Gastro Apo. Zorgpro- gramma Patiënt 1 Zorgvraag 1 Klinisch zorgproces patiënt 1 Klinisch zorgproces patiënt 2 Klinisch zorgproces patiënt 3 Patiënt 2 Zorgvraag 2 Patiënt 3 Zorgvraag 3 B E L I D S R A P O T

Indicatoren Uit een studie blijkt dat na introductie van klinische zorgprocessen (Mc Kinsey Duitsland – 2004) Vermindering van 25% van de gemiddelde verblijfsduur Vermindering van 9% van de gemiddelde kost per patiënt Uit een studie in de Verenigde Staten de verblijfsduur verminderde met 33% na de introductie van DRG’s (Mc Kinsey – 2004)

Indicatoren ACC vzw, Researchpark Zone 2, Interleuvenlaan 10, 3001 Heverlee

Kenmerken Een efficiëntere patiëntenstroom (de juiste patiënt in het juiste bed op het juiste tijdstip voor de juiste periode) Optimaal clinical resource management (logistiek- en voorraadbeheer) Het aanleveren van het multi-disciplinaire behandelteams Zicht op kostprijs per klinisch zorgproces

3. Het procesgestuurd ziekenhuisinformatiesysteem Workflow ondersteunend Afspraak (patiënt, huisarts, …) Onderzoek (Medisch Dossier) Diagnose (Klinische Paden) Patiënt - Workflow Ordercommunicatie (Orders & voorschriften) Afspraken & Planning (OK, opname, …) Administratieve afwerking (documenten, facturatie, …)

De elektronische werkplek Workflow oriëntatie en focus op de patiënt als uitgangspunten voor een modern ziekenhuisinformatiesysteem De artsen, de zorgverstrekkers en het administratief personeel werken vanuit diverse (beveiligde) invalshoeken

Het klinisch zorgpad Werkwijze: Toevoegen en veranderen van bestaande zorgpaden in het systeem Raadplegen algemeen overzicht zorgpaden Toewijzen van patiënt aan een zorgpad Volgen van toegewezen dynamisch zorgprogramma

Grafische voorstelling klinisch pad

Ordercommunicatie Mogelijkheid electronische orders en aanvragen te versturen Geïntegreerd inplannen orders Electronisch opvolging status order

Patiëntenorganizer Het geïntegreerde en centrale patiëntendossier waar alle patiëntgegevens gestructureerd weergegeven worden, nl.: Afspraken Patiëntbewegingen Documenten (bv. anamnese document) Aanvragen ordercommunicatie, inclusief status aanvragen Verslagen en resultaten

Netwerking Netwerking via externe toegang tot de patiëntorganizer voor: Huisartsen Thuisverpleegkundigen en andere zorgverstrekkers Verwijzende instellingen . . .

Conclusie Een procesgestuurd ziekenhuisinformatie-systeem vertrekkende van de zorgvraag van de patiënt biedt een geïnformatiseerd antwoord op de hedendaagse ontwikkelingen in de gezondheidszorg. ACC vzw, Researchpark Zone 2, Interleuvenlaan 10, 3001 Heverlee

Dank u Ilse Liesmons Administratie Centrum Caritas Interleuvenlaan 10 3001 Heverlee iliesmons@accnet.be ACC vzw, Researchpark Zone 2, Interleuvenlaan 10, 3001 Heverlee