Workshop Onderhoud MLA’s 2011
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Toetsingskader - wet & regelgeving Relevante wet & regelgeving Wet Luchtvaart Regeling Onderhoud Luchtvaartuigen Regeling MLA’s Onderhoudsaanwijzing voor Luchtvaartmaterieel (OAL) 1976-01/.. IVW Maintenance Directive NL-2010-001 over On Condition onderhoud
Toetsingskader - wet & regelgeving Een MLA is een luchtvaartuig Art. 1.1 Wet Luchtvaart bevat de definitie van een luchtvaartuig De houder van een Nederlands luchtvaartuig is verplicht het luchtvaartuig in luchtwaardige toestand te behouden en het hiertoe te onderhouden Art. 3.22 Wet Luchtvaart Verder uitgewerkt in de Regeling Onderhoud Luchtvaartuigen (ROL) De Regeling MLA’s bevat GEEN onderhoudsaanwijzingen voor MLA’s! De Regeling MLA’s verwijst slechts naar het onderhoud en de luchtwaardigheid van het MLA waar het gaat om het aanvragen en verlengen van het S-BvL (de eigen verklaring)
Toetsingskader - wet & regelgeving Regeling Onderhoud Luchtvaartuigen: geldt voor alle luchtvaartuigen, dus ook MLA’s! Art. 2.1: De houder van een luchtvaartuig is er voor verantwoordelijk dat een bij dat luchtvaartuig behorend onderhoudsprogramma wordt opgesteld, bijgehouden en bij uitvoering van onderhoud wordt gebruikt Art. 7.2: Het onderhoud van een amateurbouwluchtvaartuig of een MLA mag worden uitgevoerd door of onder toezicht van de houder van het luchtvaartuig, met uitzondering van het onderhoud aan de verplichte instrumenten en transponders Art. 9.1: Alvorens na het verrichten van onderhoud het luchtvaartuig of onderdeel daarvan weer in gebruik wordt genomen, wordt een certificaat van vrijgave of een certificaat van vrijgave voor gebruik opgesteld Art. 10.1: De houder van een luchtvaartuig is tijdens de geldigheidsduur van het voor dat luchtvaartuig afgegeven BvL verplicht een technische administratie te voeren ten aanzien van het luchtvaartuig
Toetsingskader - wet & regelgeving ROL art. 7.2 verbiedt het onderhoud aan de verplichte instrumenten, radio's en transponders door eigenaren van MLA’s OAL 1976-01/.. : Periodiek onderhoud aan uitrusting, instrumenten & systemen Paragraaf 5 verklaart deze OAL expliciet van toepassing op MLA’s Inbouwen mag wel zelf, maar moet door erkend bedrijf of persoon worden gecontroleerd Periodiek onderhoud: minimaal 1 maal per 24 maanden, uit te voeren door erkend bedrijf of persoon Betreft Stuw- en statisch systeem, hoogtemeters, snelheidsmeters, VSI’s Radionavigatie- en identificatieapparatuur (transponders) Magnetische kompassen en kompassystemen Radio’s vallen niet onder verplichte onderhoud! Inwerkingtreding voor MLA’s: uiterlijk 15 december 2008
Toetsingskader - wet & regelgeving IVW Maintenance Directive NL-2010-001 over On Condition onderhoud Formeel niet van toepassing op MLA’s, alleen op vliegtuigen met een EASA of ICAO BvL Geeft wel relevante aanwijzingen voor de toepassing van On Condition onderhoud, ook voor MLA’s Komen we later op terug
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk - inleiding Belangrijke elementen uit de ROL en OAL 1976-01 De eigenaar is verantwoordelijk voor het opstellen van een onderhoudsprogramma De eigenaar is verantwoordelijk voor het bijhouden van een technische administratie Het onderhoud aan MLA’s mag door de eigenaar worden uitgevoerd M.u.v. instrumenten en transponders Na onderhoud moet het MLA worden vrijgegeven Er worden nog aanvullende eisen aan bovengenoemde zaken gesteld, zie ROL
Praktijk - inleiding Belangrijke elementen uit de Regeling MLA’s De eigenaar moet jaarlijks het S-BvL verlengen (art. 4) Art. 4.2 stelt voorwaarden voor de jaarlijkse verlenging van het S-BvL Hiertoe moet een eigen verklaring m.b.t. de luchtwaardigheid worden ingediend De eigen verklaring moet worden mede ondertekend door een GWK
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk - onderhoudsprogramma Het onderhoudsprogramma (OP) bevat alle benodigde informatie voor het tijdig en juist kunnen uitvoeren van het onderhoud Het OP omvat tenminste de volgende aspecten Inspectieperiodes (intervallen in draaiuren of kalendertijd) Inspectiestaten Bedrijfsgegevens (bijv. revisie-intervallen, niet-periodiek onderhoud) Van toepassing zijnde luchtwaardigheidsaanwijzingen (AD’s) Aanvullende onderhoudsinformatie Inhoud OP te baseren op de fabrikantsdocumentatie van vliegtuig, motor, propeller en overige uitrusting
Praktijk – inhoud OP Vliegtuig- en eigenaarsinformatie Revisiestatus van het OP en lijst van effectieve pagina’s Evt. toelichting op de inhoud, leeswijzer Basis van het OP Verwijzingen naar de meest recente fabrikantendocumentatie Inspectie-intervallen cf. fabrikantendocumentatie Overzicht van revisie-intervallen Inspectiestaten uit de fabrikantendocumentatie Aanvullende inspectiestaten Bijv. n.a.v. SB’s, AD’s, OAL 1976-01 Speciale inspecties Bijv. na harde landing, prop strike, zie fabrikantendocumentatie
Praktijk – opzetten OP Ga eens te rade bij een collega MLA-eigenaar Vraag hulp aan de onderhoudssenior bij uw club Kijk eens naar het OP van sportvliegtuigen Leg uw OP eens voor aan een GWK Diverse informatiebronnen beschikbaar Informatiepakket IVW (tip: gebruik versie 2, te downloaden vanaf www.gemotoriseerd-vliegen.nl, en niet versie 3 op de IVW site, die sluit niet aan bij de EASA Annex II vliegtuigen die MLA’s zijn) OAL 1987-30: onderhoudsprogramma
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk – technische administratie De technische administratie (TA) bevat een verslaglegging van alle uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden, wijzigingen en modificaties Het vliegtuigjournaal biedt hiertoe niet altijd voldoende ruimte, dus apart administreren, met in het journaal verwijzing naar de TA Tip: gebruik een referentienummer
Praktijk – inhoud TA Overzicht van SB, SI’s, AD’s van toepassing op uw MLA Geldt zowel voor vliegtuig, motor en propeller, als voor overige uitrusting Deze informatie is bij de fabrikanten verkrijgbaar Rotax SB’s, SI’s, SL’s: www.rotax-aircraft-engines.com AD’s worden door IVW/DL uitgegeven Overzicht dient datum uitvoering, vlieguren/draaiuren en handtekening te bevatten Overzicht van uitgevoerde werkzaamheden Administreer welk onderhoud wanneer is uitgevoerd en door wie Zowel periodiek als niet-periodiek onderhoud Overzicht dient datum uitvoering, vlieguren/draaiuren, referentie naar onderhoudsdata (bijv. inspectiestaat, AD, SB), naam uitvoerder, (brevetnummer) en handtekening te bevatten
Praktijk – inhoud TA Evt. overzicht van uitgestelde werkzaamheden Geef aan tot uiterlijk wanneer het onderhoud is uitgesteld Het kan handig zijn om in tabelvorm een overzicht te bewaren van uitgevoerd periodiek onderhoud Kan gelijk aangegeven worden welke beurt wanneer uitgevoerd moet worden Zet het aantal vlieguren tot de eerstvolgende beurt in de kolom ‘uren over’ in het vliegtuigjournaal Voeg alle relevante onderhoudsdocumentatie zoals de afgetekende inspectiestaten, testformulieren, SB’s, SL’s, AD’s, etc. toe aan de TA
Praktijk – opzetten TA Ook hiervoor geldt: Ga eens te rade bij een collega MLA-eigenaar Vraag hulp aan de onderhoudssenior bij uw club Kijk eens naar de TA van sportvliegtuigen Leg uw TA eens voor aan een GWK
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk - onderhoudsuitvoering De MLA eigenaar mag zelf het onderhoud uitvoeren, maar is het ook slim om dat tot het uiterste te doen??? MLA’s zijn complexer geworden: variabele propeller, intrekbaar landingsgestel, elektrische trim en flaps De ene eigenaar is de andere niet Speciale gereedsschappen en procedures noodzakelijk Ook MLA onderhoud moet plaatsvinden door terzake kundige personen Wat dan zelf en wat beter door een ander? Gedragscode vlieger-eigenaar onderhoud MLA’s opgesteld door sectorpartijen Gebaseerd op EASA regelgeving voor lichte sportvliegtuigen Aangepast voor MLA’s Te downloaden vanaf www.gemotoriseerd-vliegen.nl
Praktijk – gedragscode vlieger-eigenaar onderhoud Wanneer ben je vlieger-eigenaar? Geldig MLA-brevet Eigenaar van het MLA, hetzij als enige eigenaar, hetzij als gedeeld eigenaar of daartoe aangewezen door een vereniging Bevat een lijst van onderhoudstaken die in principe kunnen worden uitgevoerd door de ‘gemiddelde’ MLA eigenaar Bevat tevens een lijst van complexe onderhoudstaken die zonder aanvullende kwalificaties niet door de ‘gemiddelde’ MLA eigenaar worden uitgevoerd Voorbeelden aanvullende kwalificaties GWK, mits opgeleid Opleiding gevolgd Zelf de kist gebouwd Zeer ervaren met onderhoud Etc.
Praktijk – vlieger-eigenaar onderhoud Vooraf nagaan of u in staat bent om het voorgenomen onderhoud uit te voeren Speciale procedures Documentatie Speciale gereedschappen Training/expertise Ervaring In het OP aangeven welke onderhoudstaken ‘vlieger-eigenaar onderhoudstaken zijn’ Bij verkoop van het MLA moet de nieuwe eigenaar zijn eigen OP opstellen en dit opnieuw aangeven Beschikt u niet over de juiste expertise of ervaring? Dan uitbesteden! De vlieger-eigenaar blijft verantwoordelijk dat alle onderhoud tijdig en op de juiste manier wordt uitgevoerd Degene die het onderhoud uitvoert is verantwoordelijk voor de correct uitvoering daarvan, en moet daartoe ook in staat zijn Dus ook documenteren wie het onderhoud heeft uitgevoerd
Praktijk - onderhoudsuitvoering In het OP/TA is terug te vinden wanneer het eerstvolgende periodieke onderhoud moet worden uitgevoerd Het vliegtuigjournaal vertelt wanneer er onderhoud moet gebeuren (kolom ‘uren over’ telt af tot de eerstvolgende beurt) Het OP/TA vertelt wat er moet gebeuren Daarnaast kan niet-periodiek onderhoud noodzakelijk zijn Revisie AD’s, SB’s, SI’s Reparaties, wijzigingen Voer het onderhoud uit cf. de bijbehorende, actuele onderhoudsdata Of laat het uitvoeren!
Praktijk – onderhoudsvrijgave Alle uitgevoerd onderhoud moet door de eigenaar worden vrijgegeven Doe dit in het vliegtuigjournaal of zet een verwijzing in het vliegtuigjournaal naar een apart vrijgaveformulier en teken dit af De onderhoudsvrijgave bevat de volgende informatie Gehanteerde onderhoudsdata (bijv. inspectiestaten, reparatieprocedure) Beschrijving van het onderhoud, bijzonderheden Datum uitvoer Vlieguren/draaiuren Wanneer het onderhoud door iemand anders is uitgevoerd, naam en handtekening van de onderhouder Wanneer het onderhoud door de vlieger-eigenaar zelf is uitgevoerd: nummer van het geldige brevet Naam en handtekening van de eigenaar voor vrijgave Voeg het vrijgaveformulier bij de relevante onderhoudsdocumentatie in de TA
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk – S-BvL inspectie Mede ondertekening van de eigen verklaring door GWK is noodzakelijk voor S-BvL verlenging Overheid heeft echter niet aangegeven waar die GWK dan op moet letten Leidt tot onduidelijkheid en willekeur S-BvL inspectieprotocol opgesteld door KNVvL/AOPA Gebaseerd op Duitse systeem bij DULV/DAeC Handvat voor GWK’s bij het uitvoeren van de S-BvL inspectie Standaardisatie en kwaliteitsborging van de S-BvL inspectie Focus op administratieve controle van het onderhoud in het voorafgaande jaar: OP/TA Fysieke controle van het MLA als steekproef op de onderhoudsadministratie Aard van uitgebreide daily inspection aan de hand van inspectielijst Te downloaden vanaf www.gemotoriseerd-vliegen.nl
Praktijk – S-BvL inspectie GWK kan op het inspectieformulier geconstateerde bevindingen en verbeterpunten aangeven Voor de onderhoudsadministratie (OP/TA) Voor de onderhoudsuitvoering GWK heeft de mogelijkheid om, al dan niet met opmerkingen, het inspectieformulier en de eigen verklaring (mede) te ondertekenen, maar kan dit bij ernstige tekortkomingen ook weigeren Niet om te pesten, maar voor uw eigen en andermans veiligheid! Correctieve actie(s) nodig alvorens de handtekening er wel komt Inspectieformulieren worden centraal geadministreerd Alleen de S-BvL inspecteurs hebben hierin inzage Zo kan de S-BvL inspecteur inzicht verkrijgen in de historie van de S-BvL inspecties Voorkomt dat kwaadwillenden bij geweigerde mede-ondertekening gaan rondshoppen bij andere GWK’s
Praktijk – S-BvL inspectie De S-BvL Inspecteur gebruikt een eigen format van de eigen verklaring, niet het formulier wat IVW meestuurt met het S-BvL aanvraagformulier Op dit formulier is duidelijk aangegeven dat de S-BvL Inspectie conform het KNVvL/AOPA S-BvL Inspectieprotocol is uitgevoerd IVW is hiervan op de hoogte en staat dit expliciet toe Op de eigen verklaring moet worden aangegeven welke van toepassing zijnde aanwijzingen van de autoriteit zijn uitgevoerd Luchtwaardigheidsaanwijzingen (AD’s, BLA’s, LTA’s, etc.) Onderhoudsaanwijzingen (OAL’s) Dus niet de SB’s van de fabrikant, ook al zet die daar mandatory op Bij info.register@ivw.nl kunt u kostenloos een overzicht opvragen van de van toepassing zijnde aanwijzingen op uw MLA Inclusief alle aanwijzingen van de buitenlandse autoriteiten Registratienummer doorgeven bij de aanvraag
Praktijk – S-BvL inspectie De SBvL Inspectieformulieren dienen uitsluitend als bewijs van de uitgevoerde Inspectie. De formulieren vormen op geen enkele wijze de basis voor de uitvoer van onderhoudstaken De eigenaar van het MLA is en blijft wettelijk eind-verantwoordelijke voor de luchtwaardigheid van zijn of haar MLA zoals bedoeld in de Regeling MLA’s, artikel 4, tweede lid De S-BvL Inspecteur geeft slechts zijn professionele beoordeling op het werk van de MLA-eigenaar en is slechts mede-ondertekenaar op de eigen verklaring van die MLA eigenaar Hiertoe ondertekent de eigenaar het ingevulde inspectieformulier
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
Praktijk - Reparaties Reparaties vallen onder de definitie van onderhoud ROL art. 1.h Moeten derhalve worden uitgevoerd op basis van door de ontwerper goedgekeurde informatie, procedures, etc. Standaard reparaties: zie bijlage 1 en 2 bij de Gedragscode Onderhoud MLA’s voor welke reparaties wel en welke niet door de eigenaar kunnen worden uitgevoerd
Praktijk - Wijzigingen Wijzigingen (modificaties) behoeven instemming van de minister ROL art. 14.1 Echter, Regeling MLA’s maakt hierop een uitzondering Er is alleen ministeriële instemming nodig voor wijzigingen die van invloed zijn op de geluidsproductie Art. 5.1 Regeling MLA’s Bijlage 4 bij de Regeling MLA’s bevat een opsomming van dergelijke wijzigingen Overige wijzigingen van MLA’s behoeven de goedkeuring van de ontwerper: opgeven in de eigen verklaring Moeten derhalve worden uitgevoerd op basis van door de ontwerper goedgekeurde informatie, procedures, etc. Standaard wijzigingen: zie bijlage 1 en 2 bij de Gedragscode Onderhoud MLA’s voor welke wijzigingen wel en welke niet door de eigenaar kunnen worden uitgevoerd
Workshop onderhoud MLA's Inhoud Toetsingskader Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen On condition onderhoud Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors KNVvL, afdeling gemotoriseerd vliegen - AOPA Nederland
Ondersteuning Collega MLA-eigenaren Onderhoudssenior GWK’s/S-BvL inspecteurs Uw importeur/onderhoudsbedrijf Uw fabrikant(en) KNVvL/AOPA onderhoud@gemotoriseerd-vliegen.nl Diverse informatiebronnen zoals in deze presentatie vermeld
Ondersteuning Ook bij IVW kunt u terecht met uw vragen over MLA onderhoud, IVW helpt u graag verder! Info.register@ivw.nl voor uw AD overzicht Kees.Spaamer@ivw.nl voor al uw overige vragen Het luchtvaartuigregister van IVW neemt zelf contact met u op wanneer er een acute luchtwaardigheidsaanwijzing op uw MLA is uitgegeven Maar u moet zelf uw AD overzicht opvragen voor de minder dringende AD’s Doe dit ruim voor de S-BvL Inspectie, zodat u nog tijd heeft om ze uit te voeren Zorg er voor dat er een actueel emailadres van u bekend is bij Info.register@ivw.nl
Bronnen/informatie Wet- en regelgeving OAL’s/MD’s wetten.overheid.nl OAL’s/MD’s www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/eigenaren_luchtvaartuigen/wet_en_regelgeving/onderhoudsaanwijzigingen.aspx Informatiepakket IVW OP & TA versie 2 Gedragscode onderhoud MLA’s en S-BvL Inspectieprotocol voor MLA’s www.gemotoriseerd-vliegen.nl/category/document-types/techniek Rotax SB’s, SI’s, SL’s en overige technische documentatie www.rotax-aircraft-engines.com www.rotax-owner.com (per email notificatie)
Inhoud Toetsingskader Praktijk Ondersteuning, bronnen en informatie Wet & regelgeving Praktijk Inleiding Het onderhoudsprogramma De technische administratie Uitvoeren van het onderhoud Jaarlijkse S-BvL inspectie Reparaties en wijzigingen Ondersteuning, bronnen en informatie Vragen en delen van ervaringen On condition onderhoud Revisie intervallen Bio-ethanol in Euro95 brandstof OAL-1976-01 inspectie MLA onderhoudsschema’s Onderhoudsseniors
On condition onderhoud Wat is on condition onderhoud? Alternatieve en preventieve periodieke onderhoudsmethode Op basis van systematisch verzamelde gegevens bepalen of een onderdeel of component van een luchtvaartuig luchtwaardig blijft tot de volgende conditiebepaling Wat is on condition onderhoud niet? Het na de opgegeven revisie-interval (TBO) voortzetten van het tot dan toe gehanteerde onderhoudsprogramma Het starten van on condition onderhoud op het moment dat de revisie-interval (TBO) wordt bereikt Een eenvoudige visuele controle, het vraagt specifieke conditiebepaling en trendbewaking
On condition onderhoud Voorwaarden OC programma moet aangeven welke fabrikantsaanwijzingen worden overgenomen, en welke niet Moet afkeuringscriteria bevatten Meetwaarden en trends moeten worden bijgehouden Aanvullend voor motoren: OC bewaking gestart op minstens 50% van de revisie-interval Conditiebepaling tenminste elke 100 uur of 6 maanden Uitgesloten van on condition maintenance (zie infomail IVW) Verstelbare propellers en propeller onderdelen/systemen Flexibele slangen voor brandbare vloeistoffen RR Gipsy, Rotax, SMA en Thielert motoren Onvoldoende reliability data beschikbaar
On condition onderhoud Persoonlijke mening Opzetten en uitvoeren van OC onderhoud is (eigenlijk te) complex voor gemiddelde MLA-eigenaar Vereist zeer specialistische kennis: voor niet Annex-II luchtvaartuigen kan dit alleen door goedgekeurde organisaties (CAMO’s) worden uitgevoerd Vereist specialistische analyses en inspecties: oliespectrumanalyse, boroscopen, metal particle analyse Administratieve last Kosten voor die analyses en inspecties en het laten opzetten van zo’n programma door een terzake kundige organisatie Advies: hou je aan de inspectie- en revisie-intervallen die de fabrikant adviseert
Revisie intervallen Wat te doen met een Rotax (912) die in één jaar 600 uur draait? Moeten daarvan alle rubbers worden vervangen? Nee, voor de Rotax 912 is de revisie-interval voor rubbers 5 jaar, en niet gerelateerd aan vlieguren (zie line MM 05-10-00, para. 2.1) De 600 uurs inspectie op de Rotax 912 heeft alleen betrekking op de gearbox (zie line MM 05-20-00, pagina 16) En wat bij een toestel die na 5 jaar slechts 80 uur heeft gedraaid? Overal in de wereld is het normaal dat een vliegtuig minimaal 1 keer per jaar een 100-uurs beurt krijgt, MLA of niet. Olie verzuurt en rubber droogt uit, dus gewoon die beurten uitvoeren en na 5 jaar de boel vervangen. Kan de S-BvL Inspecteur voor deze toestellen de eigen verklaring mede-ondertekenen? Als de voorgeschreven inspecties en revisies (vervangingen) niet op tijd zijn uitgevoerd, is het toestel niet luchtwaardig en derhalve kan de inspecteur dus ook niet mede-ondertekenen Pas na uitvoering van al het voorgeschreven onderhoud kan de eigen-verklaring worden ondertekend door de eigenaar. Die verklaart immers dat het toestel luchtwaardig is en is onderhouden cf. de fabrikantsvoorschriften Pas daarna kan de S-BvL Inspecteur de eigen verklaring mede ondertekenen
Revisie intervallen En wat doen we met een toestel met slechts 1000 uur (als voorbeeld) waarvan de motor de maximale leeftijd heeft bereikt? De inspectie c.q. het onderhoud uitvoeren dat bij die vlieguren/leeftijd hoort en bij in orde bevinding doorvliegen tot de vlieguren revisie-interval De limiet op leeftijd (kalendertijd) is er voornamelijk vanwege de conditie van afdichtingen en pakkingen. Met name bij motoren die weinig uren draaien en veelvuldig stilstaan (typisch voor een privé toestel), bestaat er de mogelijkheid dat deze pakkingen niet in voldoende mate in contact komen met de vloeistof die ze juist moet tegenhouden. Hierdoor drogen de pakkingen uit en daarmee hun werkzaamheid. Daarom stelt iedere fabrikant van motoren dus een kalender limiet. Bij motoren die qua leeftijd aan TBO zitten kun je prima de overgebleven uren opvliegen, maar je moet wel waken voor die lekkages. Daarom moet het onderhoudsprgramma worden aangepast in die zin dat er bij de onderhoudsbeurten extra aandacht uitgaat naar sporen van olie of koelmiddel. Nu druppelen de meeste oude motoren wel wat olie of koelmiddel, maar bij overmatige olie houdt het feest dus duidelijk op. Soms gaat het om een pakking die vrij eenvoudig te vervangen is (bv oliepomp), maar de pakking tussen de twee helften van het motorblok is natuurlijk een ander verhaal. Kortom, je kan met zo'n motor doorvliegen en wees gewoon alert op droge pakkingen
Bio-ethanol in Euro95 brandstof In Europa komt sinds kort tot 10% bijmenging van bio-ethanol voor in Euro95 benzine Voorheen 3-5% Prima voor automotoren, maar niet per se voor vliegtuigmotoren Vapor lock Materiaaldegradatie Waterafscheiding/bevriezing Onjuiste indicatie van brandstofmeters Fabrikant moet gebruik bio-brandstof toestaan Rotax staat tot 10% ethanoltoevoeging toe, geen onderhoudsconsequenties Maar ook rekening houden met vliegtuigbrandstofsysteem Ethanol lost over langere tijd de hars van glasvezeltanks op Maar denk ook aan pakkingen, filters, koppelstukken en andere onderdelen in het systeem (vooral van organisch materiaal)
Bio-ethanol in Euro95 brandstof In Nederland nog geen berichten dat tot 10% ethanol wordt toegevoegd Incidenteel biobrandstof tot 10% ethanol tanken niet zo’n probleem Tank anders Euro98, indien beschikbaar < 5% ethanol Tank AVGAS Nadeel: onderhoudsgevolgen Koop geen Euro95 met de aanduiding E10 Zie verder All Clear nr. 9
OAL-1976-01 inspectie Hoe moet ik aan de OAL-1976-01 verplichting voldoen tot periodieke controle/calibratie van kompas, boordinstrumenten en avionica terwijl er geen bedrijf in Nederland is die dat doet voor onze niet gecertificeerde uitrusting? Er zijn ons diverse bedrijven bekend die voor MLA’s de OAL 1976-01 inspectie uitvoeren In de OAL-1976-01 wordt ook geen enkele keer gesproken over het al of niet gecertificeerd zijn van de uitrusting. Het gaat erom dat de uitrusting is gecalibreerd en de juiste waarden aangeeft en dat er (lek)testen worden uitgevoerd. Dat kan prima op niet-gecertificeerde uitrusting Een kompas is een kompas en op een MLA net zo lastig te controleren en compenseren als op ieder ander toestel. Kortom gewoon doen.
OAL-1976-01 inspectie Waarom valt de radiozendontvanger buiten het verplichte onderhoud? OAL 1976-01 heeft betrekking op die instrumenten en systemen die primair essentieel zijn voor de vliegveiligheid: stuw- en statisch systeem, hoogtemeters, snelheidsmeters en stijg- & daalsnelheidsmeters, radionavigatie- en identificatieapparatuur en magnetische kompassen en kompassystemen. Hoewel de radio zeer zeker bijdraagt aan de vliegveiligheid, ontstaat er bij uitval van de radio niet direct gevaar voor de vluchtuitvoering. Overigens, de meest voorkomende radio’s hebben vanuit de fabrikant geen periodiek onderhoud opgegeven. De radio's waren ook verplicht onderdeel van de OAL tot en met versie 5. Daarna is deze eis komen te vervallen. Achterliggende gedachte is dat de moderne radio's eigenlijk geen problemen meer geven met stabiliteit van frequentie, modulatie en veldsterkte. IVW heeft gekozen voor de pragmatische opstelling dat iedere uitzending die met de radio wordt gedaan in feite een radiocheck is. Mocht de radio niet goed zijn dan zal men dat gelijk (ongevraagd) te horen krijgen. Bijvoorbeeld Duitsland denkt daar anders over en heeft de eis nog steeds staan en daar moeten de radio's iedere twee jaar de 'Funknachprüfung' ondergaan. Dat scheelt ons dus weer geld voor een check.
MLA onderhoudsschema’s Waar kan ik onderhoudsschema's en/of onderhoudsvoorschriften vanwege de fabrikanten van MLA’s terugvinden? Die krijgt u als het goed is bij de aanschaf van uw MLA van de fabrikant/importeur of van de vorige eigenaar. Die documenten horen met het vliegtuig mee te gaan, evenals het OP en de TA. Voor de oudere MLA’s ontbreken deze documenten soms en bestaat ook de fabrikant niet meer. Wat dan te doen? Wij adviseren dan om te kijken naar een OP/TA van een vergelijkbaar toestel en/of vergelijkbare uitrusting en dat waar nodig naar het eigen toestel aan te passen, onder toepassing van het nodige conservatisme. Op die manier kan toch een zinvol OP/TA worden samengesteld, ook voor oudere toestellen. Op die manier worden de intenties (van bijv. de Regeling Onderhoud Luchtvaartuigen) toch gevolgd, ook zonder dat de vereiste documentatie voor de volle 100% te achterhalen is. De KNVvL en AOPA kunnen als dienstverlening aan de administratie doornemen en waar nodig van advies voorzien. Ook kan regelmatig binnengekomen AD's doorgestuurd worden naar belanghebbenden. KNVvL-leden kunnen zich aanmelden voor deze service op onderhoud@gemotoriseerd-vliegen.nl.
Onderhoudsseniors Wie zijn dan die onderhoudseniors bij de vliegclubs en met welke vragen kun je bij hen terecht? Helaas is het concept OS niet echt van de grond gekomen. Weliswaar hebben we op 7 velden een naam opgekregen, maar pogingen om landelijk een bijeenkomst te organiseren zijn helaas gestrand en we begrijpen dat uit eigen beweging er ook slechts beperkt iets mee is gedaan. De bedoeling was dat men met alle onderhoudsgerelateerde vragen bij de OS terecht kon, zowel administratief als uitvoerend. Ons advies is om bij uw eigen vliegclub/op uw vliegveld aan te dringen op het aanstellen van, of meer bekendheid geven aan, de OS. Bestook deze persoon met uw vragen! De OS-en weten dat ze bij elkaar en bij ons te rade kunnen voor verdere ondersteuning.
Vragen en delen van ervaringen