ENERGIEFONDS OVERIJSSEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Dorpsraad Keppel en Eldrik
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
WMO Praat mee!.
Programma uur Inleiding uur Groen Gas Hub Steenwijkerland
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Inkopen en aanbesteden
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Maatschappelijk Aanbesteden
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
secretaris Plaatselijke Groep
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Financiële kansen in de Achterhoek PPM Oost Frank Wolterink.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Strategische samenwerking
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn)
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Financiële mogelijkheden Ir. B.W. (Ina) Roeterdink.
Demonstratie Energie Innovatie
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Hoe zet ik een goed projectplan op?
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Subsidiebeleid Barendrecht
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Toekomst Financiële Functie
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Informatiebijeenkomst ORGANISATIE VAN MAATSCHAPPELIJK VASTGOED d.d. 19 november 2015.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Revolverende fondsen voor de energietransitie; de Overijsselse aanpak
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Informatie bijeenkomst
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Meer kansen voor innovatie met MIT Zuid-Holland
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

ENERGIEFONDS OVERIJSSEL Werkconferentie Partnerschap voor Europese Fondsen 4 juni 2013 André de Vries/Jan Uitslag

Inhoud presentatie Aanleiding en kaders Kenmerken van het fonds Organisatie en governance van het fonds Aandachts- /discussiepunten

De essentie Forse energie ambitie Provincie Overijssel dwingt tot uitbreiding provinciaal instrumentarium Een provinciaal fonds als financier van duurzame initiatieven is nieuw en aanvullend Waar de markt stopt, zet de provincie de extra stap De provincie koppelt financieel en maatschappelijk rendement Geld moet terug, geen traditionele subsidies Provincie Overijssel in een nieuwe (koplopers-)rol 4

Statenvoorstel (PS/2012/461) Uitwerking kaders voor het energiefonds Doel vergroten aandeel hernieuwbare energie tot 20% in 2020 Omvang: € 250 mln Projecten die neerslaan binnen Overijssel Wel zonne-energie, bodemenergie, waterkracht en biomassa; geen kernenergie en windenergie Bijdrage van provincie nodig om projecten te realiseren Businesscases van projecten zijn haalbaar en robuust Looptijd minimaal 10 jaar Niet revolving (maar wel terug naar algemene middelen) Keuze voor een B.V. met een externe beheerder Fondsbeheerder rapporteert tweemaal per jaar over maatschappelijk en financieel rendement 5

Nadere kenmerken Energiefonds Het domein van het fonds: leningen, garanties en participaties Doelgroep: ondernemers (vooral MKO), instellingen en woningbouwcorporaties Indicatieve verdeling van middelen: € 100 mln leningen voor energiebesparing in gebouwde omgeving (vnl woningcorporaties) € 150 mln leningen, garanties en participaties primair voor duurzame opwekking (innovatieve en bewezen technieken) Indicatief nadere verdeling: € 50 mln participaties, € 25 mln innovatieve technologie Maximale investering of financiering per project € 20 mln Netto rendement van het fonds 2% (dividendinkomsten – beheerskosten) Bijdragen onder regime AGV, dus niet goedkeuring per project

Maximaal geraamde effecten Energiefonds Inzet middelen Provincie Beoogde totale investering Aandeel in de opgave (= 20 % hernieuw- bare energie) Werk- gelegenheids- effecten Overige effecten (Innovatie / Verduurzamen economie) Hernieuw- energie €150 mln €750 – 1500 mln 18 – 55 % 150-375 fte (structureel) Minimaal 10 spraakmakende innovaties met werkgelegen- heidseffect op termijn; Vergroten energiezekerheid; Vestigingsklimaat; Concurrentie- en exportpositie Energie Besparing €100 mln €200 – 360 1 – 5 % 1000-3600 mensjaren (tijdelijk) 7000 – 10.000 extra woningen energiezuinig; Lastenbeheersing

Grensbedragen voor participaties, leningen en garanties Leningen en garanties (concept UBS) Financieringen: vanaf € 1 mln voor ondernemingen Financieringen: projecten vanaf € 0,15 mln voor woningbouwcorporaties (€ 15.000 per woning) Cofinanciering: altijd medefinancier, dus nooit 100% (muv woco’s) Rentekorting 1 à 2%, mits aan staatssteunregels is voldaan Innovatieve projecten: vanaf € 0,1 mln Participaties (concept Investeringsreglement) Vanaf € 0,1 mln met een maximumbedrag van € 1,5 mln per jaar Cofinanciering: niet meer dan 50% van het benodigde kapitaal NB Klassieke subsidies voor bedragen tot € 2 ton via afzonderlijke programmalijn

Energiefonds met een externe beheerder Verwachting dat op afstand organiseren snelheid, kennis en professionaliteit van handelen beter waarborgt Robuustheid en bewezen ervaring in de markt op dit terrein is intern niet te mobiliseren ook niet door inhuur Keuze voor een BV biedt o.a. meer slagvaardigheid bij besluiten tot participatie Via ‘niet openbare’ Europese aanbesteding keuze voor ASN Beleggingsinstellingen Beheer ism RHDHV en Start Green Beloningsbeleid provincie opgelegd aan nieuwe BV en participaties 9

Organogram Energiefonds Overijssel

Invulling relatie provincie – fondsbeheerder Algemeen juridisch-organisatorisch: via statuten en reglementen (reglement RvC en Adviescommissie, directiereglement, Managementovereenkomst) Privaatrechtelijke deel/participaties: investeringsreglement Publiekrechtelijke deel/leningen en garanties: provinciale subsidieverordening Mee laten draaien van Energiefonds in P&C-cyclus: aansturing via Beleidsbrief, beoordeling strategisch plan, begroting, rapportageplicht en monitoring Governance afspraken in de relatie Provincie – Fondsbeheerder – RvC – Adviescommissie (vgl volgende sheets) 11

Politiek-Bestuurlijke sturing Provinciale Staten: Stellen kaders voor Energiefonds vast, incl rapportageverplichtingen Besluiten over bijzondere projecten in afwijking op gestelde kaders, waaronder > 20 mln + buiten Overijssel Besluitvorming eenmalig over toevoeging en onttrekking reserves en voorzieningen Gedeputeerde Staten: Provincie is enig aandeelhouder: AvA voor BV-I , incl besluiten participaties Bestuursorgaan voor subsidie Stuurt op strategisch plan, jaarlijkse begroting & werkplan van het fonds Volgen voortgang / prestaties / rendement van Energiefonds Rapporteren PS via reguliere P&C-cyclus 12

Governance vh bedrijf Directeur/beheerder Energiefonds: Maakt jaarlijks werkplan en begroting Zoekt projecten obv potentieel hernieuwbare energie en financiële aspecten Legt voorstellen voor aan Adviescommissie Voert administratie en legt verantwoording af Vertegenwoordig Energiefonds in AvA’s in geval van participaties Neemt in omschreven gevallen besluiten in mandaat Adviescommissie: Twee functies: Provinciale commissie (artikel 82, lid 1 provinciewet) Adviesorgaan voor participaties Toetst of voorstel beheerder voldoet aan provinciale kaders Raad van Commissarissen: Beoordeelt en stuurt uitvoering van beleid door beheerder Beoordeelt en stuurt op presteren beheerder 13

Energiefonds operationeel 13 november ’12: Oprichtingsvergadering van het Fonds, inclusief benoeming organen 17 januari ’13: fonds/loket open (incl ‘energiefondsoverijssel.nl’) Belangstellende ondernemers, organisaties en woningbouwcorporaties kunnen zich melden bij het loket met een aanvraag 13 november tot 17 januari en deels daarna: uitwerken interne organisatie, mandatering, communicatiebeleid, loketfunctie FB, afronding reglementen (investeringsreglement, UBS), vaststelling beleidsbrief Provincie aan FB, begroting ’13 e.d. Na zomervakantie ’13: besluiten tot eerste financieringen en participaties.

Aandachtspunten implementatiefase 1/2 Fonds wel op afstand maar voldoende herkenbaarheid van het fonds, heldere sturing/opdrachtverlening vanuit en verantwoording richting de provincie In het bijzonder: vanuit gekwantificeerde doelstellingen inzoomen op kwaliteit rapportages en daarbij voldoende betrokkenheid PS organiseren Organiseren van toegevoegde waarde op de beoordeling en goedkeuring van initiatieven en projecten via stevige Adviescommissie Zelfstandige beoordeling van projecten die worden voorgelegd aan de Provincie (vgl beoordeling keuzes individuele projecten vs ontwikkeling totale portefeuille) Generiek goedgekeurde Staatssteun (bijv AGV) mbt Fonds en afzonderlijke projecten/bedrijven

Aandachtspunten implementatiefase 2/2 Afstemming tussen inzet/projecten van het Energiefonds en de andere onderdelen van het programma Nieuwe Energie Hoe omgaan met verkenning grenzen van het fonds (ihkv kansrijke projecten die worden ingediend) Extra aandacht voor traject kansrijke initiatieven tot robuuste business-cases Tijdige verbinding aanbrengen tussen projecten/initiatieven Energiefonds en ander provinciaal beleid (informatieuitwisseling ihkv andere trajecten met ondernemer, inzet andere fondsen als innovatiefonds)