Herontwerp PDG-opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EXAMINEREN IN DE BEROEPSPRAKTIJK
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Werkveldtraining 26 september 2013
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Goud in Handen!.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Herontwerp PDG-opleiding
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
INDUCTIE OP DE WINKLER PRINS
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Implementatie van het 4C-ID-model
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leren van lerarenopleiders
Herontwerptool Educator – CINOP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Vernieuwend vakmanschap
Resultaten BPV-evaluatie
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Mijn opleidingsbeeld.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
BVE  MBO  MCV BVE-veld MBO Volwassenen educatie Contract-onderwijs.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Daphne Keller 30 augustus 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Examinering WIN 17.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Daphne Keller 29 augustus 2018
School voor wetenschap en techniek
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Herontwerp PDG-opleiding Dinsdag 8 april 2014 Bijeenkomst met ROC’s en Vakscholen

Doelen van de bijeenkomst input verzamelen over wensen voor de inhoud van de opleiding uitwisselen over de vormgeving van werkplekleren

Inhoud van de PDG-opleiding Kerntaken Opbouw van het curriculum Voorbeeld kerntaak Toepassingsopdrachten

Kerntaken - concept De docent draagt zorg voor contextrijke leeromgeving De docent als begeleider De docent als partner van de beroepspraktijk De docent als professional Hierin zijn de 5 thema’s uit het Landelijk Raamwerk PDG geborgd.

Opbouw van het curriculum Spiraal curriculum/ 4C-ID-model Uitgaande van volledige authentieke beroepstaken Opklimmend in complexiteit In opdrachten variatie in contexten, waarmee transfer wordt bevorderd Differentiatie

Toepassingsopdrachten Variatie aan opdrachten: Qua context (niveaus: entree, 2, 3, 4 en BOL/ BBL) Qua complexiteit Aansluitend op competentie-ontwikkeling van de docent-in-opleiding Aansluitend bij inhoud van de bijeenkomsten

Definitie Werkplekleren De samenwerkingsrelatie tussen de school en de lerarenopleiding staat centraal De school is medeverantwoordelijk voor de opleiding van de aankomende leraar Op de werkplek worden meer leraren opgeleid dan nodig voor de eigen school Bron: Opleiden in de school (Cinop, 2011)

Soorten werkplekleren Stageschoolmodel Coördinatormodel Partnerschoolmodel Netwerkmodel School als opleidingsmodel (komt niet voor) Bron: Opleiden in de school (Cinop, 2011)

Vragen over modellen voor WPL Welk model heeft jullie voorkeur? Wat vraagt dat van het ROC? Wat vraagt dat van CNA? Wanneer gaat dat model in? Welke afspraken moeten daarover gemaakt worden?

Eisen aan het Werkplekleren Gehele opleiding is 60 ECTS = 1680 uur duaal traject: opleiding + werken 50% in de praktijk = 30 ECTS werkplekleren = 840 uur 1 dag p.w. vrijgeroosterd Begeleiding 2 uur p.w. door een geschoolde coach/ WP-begeleider Rollen en procedures zijn omschreven

Vragen over eisen en afspraken Welke eisen stellen we aan de scholing van de begeleiders? Moet scholing vooraf plaatsvinden of kan dat parallel lopen met de PDG-opleiding? Maken we onderscheid in coach en WP-begeleider? Willen we werken met een tripartite overeenkomst? Hoe zorgen we voor goede samenwerking tussen opleiding en begeleiders?

Inhoud werkplekleren Begeleiding door coach/ WP-begeleider Intervisie met medecursisten (schoolgroep) Uitvoeren toepassingsopdrachten op school (resulterend in ontwikkelingsportfolio) Min. aantal uren voor docenttaken (bv. lesgeven, loopbaanbegeleider, BPV-begeleider, ontwikkelen) ???

Contactpersoon: Frouke Visser E fvisser@cna.uva.nl