De leerkracht als spil van het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Reflectievaardigheden en instrumenten
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Respectvolle bejegening
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Voorbereiding op de ‘Marzano’ training Boston, 20/21 febr 2011
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Kansrijke combinatiegroepen
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Effectief rekenonderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze doelen en visie in beeld
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Toekomstgericht onderwijs
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Reflecteren.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
PABO 4 TMS BCDE model.
Mijn visie op onderwijs
Doubleren.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

De leerkracht als spil van het onderwijs Module 1 De leerkracht als spil van het onderwijs Over het vakmanschap van de leerkracht Albert de Boer, IJsselgroep Enschede 20 maart 2012

Waarom aandacht voor vakmanschap? Het belang van de leerkracht Voor de kinderen Vanuit de theorie Het plezier van de leerkracht Bezuinigingen Kritiek op kwaliteit Doen we de goede dingen? We hebben het zo druk

Lol in je werk: Alleen dan! Goede voorbeelden Film : Etre et avoir Boek : Schoolpijn (Daniël Pennac) De gelukkige klas (Theo Thijssen) Juf met staarten (Eefje Pleij) Je held : Bouma Slechte leerkrachten zijn dodelijk: Mathilda (Roald Dahl) Lang leve de koningin

Kennis: Goed om te weten! Vakmanschap: Marzano Kennis: Goed om te weten! Enschede 2012

Leiderschap Leiderschap Leiderschap Leiderschap Leiderschap Leiderschap Leiderschap

Leraarfactoren Leraar Didactische aanpak Klassenmanagement en pedagogisch handelen Herontwerpen programma

Leraar doorslaggevend 33% school Het effect dat een school heeft op leerlingen wordt voor een deel bepaald door zaken die op schoolniveau geregeld kunnen worden: 33% Het grootste deel van het effect wordt bepaald door het vakmanschap van de leraar: 67% e ffect 67% leraar Bron: What Works in Schools, R.J. Marzano ASCD 2003

Leereffect van school en leraar bij modale leerling (percentielscore 50) School & leraar Percentielscore na twee jaar Gemiddelde school & gemiddelde leraar 50 Zwakke school & zwakke leraar Sterke school & zwakke leraar Zwakke school & sterke leraar Sterke school en sterke leraar Sterke school & gemiddelde leraar Marzano ‘A new area of school reform: Going where the research takes us’, Aurora 2000

Wat betekent dit voor mij als leerling? Het maakt wat uit op welke school je zit Het maakt wat uit bij welke leraar je zit Scholen doen ertoe/leraren doen ertoe Goede onderwijsverbetering leidt tot beter leren

Instructie kwaliteiten Vaardigheid: Het gebruiken van didactische aanpakken die werken Enschede 2012

G I P S G I P S Gelijke deelname Hoe gelijk is de deelname? Module 1 G I P S G Gelijke deelname Hoe gelijk is de deelname? I Individuele aansprakelijkheid Moet er een openlijke individuele prestatie geleverd worden? P Positieve wederzijdse afhankelijkheid Is mijn effect, jouw effect? Is hulp nodig? S Simultane interactie Hoeveel % is tegelijkertijd waarneembaar actief?

Vakmanschap is: (willen ) zoeken naar verbetering Een goede leerkracht beschikt over veel didactische strategieën plus de kennis wanneer deze strategieën het best kunnen worden ingezet. Vraag: Welke didactische strategieën hebben aantoonbaar effect op leerprestaties?

Didactische aanpak Identificeren van overeenkomsten en verschillen 45 Samenvatten en notities maken 34 Inspanningen bevestigen en erkenning geven 29 Huiswerk en oefening 28 Nonverbale representatie 27 Coöperatief leren Doelen stellen en feedback geven 23 Vragen/ hypotheses formuleren en hypotheses testen Voorkennis activeren met vragen, aanwijzingen en kapstokken 22

Vakmanschap: Het model adaptief onderwijs Kennis: Goed om te weten! Enschede 2012

Het model adaptief onderwijs als model voor vakmanschap Basisvoorwaarden voor een actieve en gemotiveerde leerhouding Kenmerken adaptief pedagogisch klimaat rol leerkracht Niets zo praktisch als een goede theorie

Instrumenten van de leerkracht Interactie Klassenmanagement/ organisatie Instructie en instructiekwaliteit Dus: Bewust hanteren van een set gereedschap!

Vakmanschap: Wat maakt iemand tot vakmens? Bewust bekwaam: Johari! Kunnen hanteren van een praktische theorie! Bewust bekwaam (delen) Onbewust bekwaam (benoemen) Bewust onbekwaam (Na-scholen) Onbewust onbekwaam (feedback (zoeken))

Vakmanschap Houding: Doen we de goede dingen? Hoe sta ik in mijn vak? Hoe kijk ik naar kinderen? Enschede 2012

Wat leidt tot betere leerprestaties van kinderen? Module 1 Wat leidt tot betere leerprestaties van kinderen? Wat zijn de gevolgen van deze inzichten voor je werk en de schoolontwikkeling? Wat voor inzicht geeft het bij directie, IB-ers en leerkrachten?   Bij aanvang opzetten

Opbrengstgericht werken “Ik doe altijd mijn best”. _ + Denim circle

Het proces Stap 0 Doelen stellen: wat willen we met deze leerlingen bereiken? Stap 1 Verzamelen gegevens Stap 2 Analyseren gegevens: Wat zien we? Welke verklaringen hebben we hiervoor? Wat zijn onze conclusies? Stap 3 Plan van aanpak uitwerken, gebruik makend van effectieve aanpakken Stap 4 Plan van aanpak uitvoeren Stap 5 Begin weer bij stap 1 >>> 21

Houding van directie, IB en leerkracht Twee perspectieven OGW: Verantwoordingsperspectief nadruk op legitimering naar buiten/boven met behulp van gegevens uit de school Ontwikkelperspectief nadruk op verbetering van onderwijsleerproces en leeropbrengsten met behulp van gegevens over leren leerlingen 22

Reflectie als onderdeel van vakmanschap Theo Thijssen: Doe als hij Tijd nemen, leren van jezelf Guus Kuijer: Passie voor je vak! Kern: Zelfvertrouwen, Houding en zelfkritiek

Kennis Vaardigheid Houding Vakmanschap Kennis Vaardigheid Houding Enschede 2012

Vakmanschap Kennis :(Gezamenlijk) Referentiekader - Adaptief onderwijs - Marzano Vaardigheden: Bewust bekwaam! - Interactie met kinderen - Instructie - Klassenmanagement Houding: Je vak serieus nemen - OGW - pdca - Eerder weg - 1659/38 = 44 ; 1659/40= 41,5 - Maatschappelijke status

LEREN door LOL

Mogelijke invulling Sta eens stil bij het vakmanschap van de leerkracht: Kennis : Adaptief onderwijs Vaardigheden : Coöperatief leren Houding : Onderwijsfilosofie Albert de Boer: adeboer@ijsselgroep.nl Tel.: 0655192470