Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Informatieavond 22 april 2013
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
BattleBots The school battle.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Didiclass - beginnen met
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Kennis borgen Kennis integreren
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Al doende leren training docenten
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
First ID project Huygens College
Taal en rekenen Joke van Balen.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het ontwerpen van lessen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag, 25 november 2011

Doel en opzet van de presentatie Waarover willen wij het hebben? • we presenteren een product • met een onderliggende opleidingsdidactiek Hoe presenteren we product en opleidingsdidactiek? • waarom een presentatie over opleidingsdidactiek? • het ontstaan van bijVoorbeeld • de rol van de Kennisbasis Nederlands voor de pabo • exemplarische opleidingsdidactiek:kansen en beperkingen

Het belang van opleidingsdidactiek Belangrijk thema • veel over de inhoud van ons vak, weinig over het hoe • belang van congruent opleiden (verborgen curriculum) • opleidingsdidactiek is een aandachtsgebied in  Nederlandse beroepsstandaard voor lerarenopleiders  Vlaams ontwikkelingsprofiel voor lerarenopleiders

Professionele taalvaardigheid Referentiekader 4F Dertien doelen NTU Vakdidactische bekwaamheid Kennisbasis Nederlands voor de pabo Opleidingsdidactiek: de uitdaging voor Nederlands

Het belang van opleidingsdidactiek Handboeken taaldidactiek: •Taaldidactiek (ThiemeMeulenhoff) •Portaal (Coutinho) •Wat een taal! (HB Uitgevers) •Taalonderwijs ontwerpen (Noordhoff) Kenmerken •Tekstboeken •Uitgewerkte theorie •Eventueel geïllustreerd met concrete voorbeelden •Soms aangevuld met verwerkingsopdrachten

Het belang van opleidingsdidactiek

ontstaansgeschiedenis bijVoorbeeld HSN 17 (Utrecht, 2003) “Taaldidactiek exemplarisch aanleren, kan dat?” • ‘In deze bijdrage wil ik ingaan op de warme oproep van Mieke Smits (Smits, 2002:26) om "Veel meer dan nu het geval [is] [...] als opleiders inzicht [te] geven in onze eigen praktijk door erover te publiceren en er met elkaar openlijk over te discussiëren.”’ • taalactiviteit op niveau van studenten • reflectie over onderliggende didactiek • sterktes: authentiek en inductief • knelpunten: aandacht voor theorievorming en transfer

ontstaansgeschiedenis bijVoorbeeld HSN 22 (Brussel, 2008) “De voorbeeldige opleider. Exemplarisch werken als opleidingsdidactiek” • verschillende exemplarische werkvormen • opleidingsdidactiek in drie stappen  een werkvorm doen  reflectie op de werkvorm  duiding en transfer

ontstaansgeschiedenis bijVoorbeeld Kennisbasis Nederlands voor de pabo (2009) • 2009: ontwikkeling en vaststelling van het document • 2010: pabo's vertrouwd maken (knippen+plakken?) • : implementatie in het curriculum • : invoering van de kennistoets Kansen voor opleidingsdidactiek? • Klassiek: “Portaal (2010) is een boek waarin alle inhouden op het gebied van taal en taaldidactiek aan de orde komen… Er is aangesloten bij de kennisbasis Nederlandse taal.” • bijVoorbeeld: kansen om “duiding en transfer” uit te werken in de vorm van (begeleid) zelfstandig werk

Exemplarisch werken in zes stappen Begeleid door taaldocent 1.Voorbeeldles 2.Nadenken over didactiek 6. Feedback Zelfstandig 3. Theoretische verdieping 4. Transfer naar praktijk 5. Taalvaardigheid van de student

voorbeeldles taalles op niveau van de student 1.Docent introduceert nieuw woord: semantiek. 2.Hij legt de betekenis uit, 3.organiseert taalactiviteiten waarin het woord gebruikt wordt 4.en vraagt of studenten het woord nu kennen. Stap 1 Voorbeeldles

voorbeeldles taalles op niveau van de student over betrokkenheid over didactische aanpak -> voorbewerken -> semantiseren -> consolideren -> controleren over opbrengst Stap 2 Nadenken over de voorbeeldles

voorbeeldles taalles op niveau van de student Gebruik van de kennisbasis • Op welke gronden selecteert de leraar het woord in de voorbeeldles? Licht je antwoord toe. • Leg uit hoe de fase van consolideren in het didactisch model van de viertakt samenhangt met woordleerstrategieën. Digitaal beschikbare kennisbasiskennisbasis Stap 3: Theoretische verdieping

voorbeeldles taalles op niveau van de student • bekijken en vergelijken • onderdelen onder de loep • je eigen les ontwerpen Stap 4 Transfer naar praktijk en herontwerp

voorbeeldles taalles op niveau van de student Gebruik van de stagepraktijk • Selecteer voor jouw stageklas vijf woorden die in deze periode actueel zijn en die voor de leerlingen onbekend zijn. • Bedenk bij elk van de vijf woorden een waaier van mogelijkheden om te semantiseren. Stap 4 Transfer naar praktijk en herontwerp

voorbeeldles taalles op niveau van de student Gebruik van de voorbeeldles • Wat verwacht de samenleving? • Hoe staat het met mijn woordenschat? • Hoe kan ik mezelf verbeteren? Stap 5 Taalvaardigheid student

Stap 6 Feedback overslaan verboden !

Concreet vormgegeven in bijVoorbeeld bijVoorbeeld bestaat uit: •31 voorbeeldlessen (docentenhandleiding, website) •Kennisbasis Nederlands voor de pabo (website) •Leerplandocumenten taalonderwijs (website) •Werkboek voor studenten

kansen en beperkingen hoe praktijk in de opleiding brengen hoe de kennisbasis ontsluiten voorbeelden die er toe doen internationale dimensie dekt niet het hele curriculum

bijVoorbeeld