Kan ik al in het beroepsregister? Dédé de Haan Pieter Vroegop
Wat gaan we doen? Inleidend verhaaltje Beroepsstandaarden Criteria voor registratie Verschillende vormen professionalisering Registreren: initieel en beroepsregistratie Individueel en in 2-tallen Eigen professionalisering analyseren Plenaire discussie
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL SBL competenties kader
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL SBL competenties kader Aanvulling op startbekwaamheid
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL SBL competenties kader Aanvulling op startbekwaamheid Generiek en vakdomeinspecifiek
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL SBL competenties kader Aanvulling op startbekwaamheid Generiek en vakdomeinspecifiek Vakdomeinspecifiek geïnspireerd door VO
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Ontwikkeld door leraren, ondersteuning SBL SBL competenties kader Aanvulling op startbekwaamheid Generiek en vakdomeinspecifiek Vakdomeinspecifiek geïnspireerd door VO Prioriteit voor rekenen en taal
SBL-kader
Registratie Initiële registratie Bevoegdheid Onderschrijven standaarden Onderschrijven beroepsethische code Verklaring ‘informeel leren’
Registratie Initiële registratie Bevoegdheid Onderschrijven standaarden Onderschrijven beroepsethische code Verklaring ‘informeel leren’ Beroepsregistratie Initieel ingeschreven Minimaal 0,2 fte aanstelling Voldoen aan professionaliseringscriteria
Vormen van professionalisering Direct Indirect Generiek Vakdomeinspecifiek Formeel Begeleiden van docent (in opleiding) Lid van de MR Lid van onderwijsgerichte commissie/werkgroep Lid van het bestuur van een onderwijs- of educatieve vereniging Ontwikkelen van les- en toetsmateriaal (anders dan regulier) Workshop of voordracht verzorgen Nascholingscursus Studiedag Workshop op een conferentie Intervisie op school Enz. Informeel Reflectie op lessen Raadplegen van collega’s Inhoudelijke besprekingen Bijhouden blad voor leraren Enquête onder leerlingen houden
Professionaliseringscriteria Totaal minimaal 160 punten over 4 jaar
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Totaal minimaal 160 punten over 4 jaar Direct gemiddeld over 4 jaar Indirect Generiek Vakspecifiek Formeel Informeel Geen kwantitatieve eisen
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Totaal minimaal 160 punten over 4 jaar Direct gemiddeld over 4 jaar Indirect Generiek Vakspecifiek Formeel Minimaal in totaal 120 punten Maximaal 40 punten Informeel Geen kwantitatieve eisen
Beroepsstandaarden (zie conferentiemap) Totaal minimaal 160 punten over 4 jaar Direct gemiddeld over 4 jaar Indirect Generiek Vakspecifiek Formeel Minimaal in totaal 120 punten Maximaal 40 punten (van 40 tot 80) Informeel Geen kwantitatieve eisen
Administratie formele professionalisering Activiteit Datum Uren generiek vakspec indirect Legiti- mering