Workshop: 10 jaar WGBH/CZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

van verdragsbepalingen
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
College voor de Rechten van de Mens
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Geld voor school en studie
Presentatie over de WTOS
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Internet: Servicekantoor Eindhoven Clausplein.
Geld voor school en studie
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Veranderingen in de zorg
Training Sociaal Burgerschap
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
Commissie Emancipatiezaken 08/12/2011
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Pensioenverzekeren over de grens
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Meldpunt Discriminatie Hasselt
Introductie Jochen Dekker Projectleider Regionalisering Werkzaam bij RADAR sinds 1 oktober 2007.
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Jezelf kort voorstellen.
Sociale Veiligheid in het MBO
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Juridisch spreekuur In 2010 zijn 1636 vragen gesteld 39% 61%
Van object van zorg naar mensenrechten
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
29 november 2017 Dick Houtzager
POGGL Themadag 11 november 2014
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Transcript van de presentatie:

Workshop: 10 jaar WGBH/CZ 7 november 2013 Platformdag Gehandicapten mbo Marije Graven

College voor de Rechten van de Mens (Sinds 1 oktober 2012, opvolger van de CGB) Missie is om mensenrechten te: Bewaken Beschermen Belichten Naleving ervan te bevorderen Non discriminatie / gelijke behandeling is een mensenrecht

Taken en omvang College Taken, onder meer: Adviezen uitbrengen Onderzoek doen Oordelen uitbrengen (gelijke behandeling) Voorlichting/deskundigheidsbevordering Rapportages en aanbevelingen Omvang: 12 Collegeleden Rond de 50 medewerkers

Taken College van de Rechten van de Mens tav Gelijke behandeling (Gevraagd en ongevraagd) adviseren Onderzoek uit eigen beweging Voorlichting/deskundigheidsbevordering Geven van oordelen Telefonisch spreekuur (werkdagen 10.00 - 16.00) Informatie per e-mail

Oordelen van het College Over discriminatiegronden: * Ras (afkomst), geslacht, godsdienst of levensovertuiging, seksuele gerichtheid, politieke overtuiging, burgerlijke staat, nationaliteit, leeftijd, handicap of chronische ziekte * voltijds/deeltijd contract, contract voor bepaalde of onbepaalde tijd Over terreinen: * arbeid, onderwijs, lidmaatschap vakbond * goederen en diensten (waaronder wonen en openbaar vervoer) Niet bindend

Wie kunnen om een oordeel van het College vragen Oordelen over handicap/chronische ziekte en onderwijs Individu (leerling/scholier/student of ouder) Belangenorganisatie (ADB’S, ouderenorganisaties) Geschillenbeslechter (bijv straks de Geschillendcommissie Passend Onderwijs) Onderwijsinstelling School en ouders samen De onderwijsinstelling kan vragen om een ‘oordeel omtrent het eigen handelen’

Normadressaten Over welke instellingen kan een oordeel worden gevraagd? Onderwijsinstellingen in het beroepsonderwijs: praktijkonderwijs, mbo, hbo, wo Onderwijsinstellingen in het primair en voortgezet onderwijs (sinds 1 augustus 2009) Niet: speciaal (voortgezet) onderwijs Niet: Ministerie van OCW, Onderwijsinspectie, College voor Examens etc

Begrip handicap/chronische ziekte Geen definitie Het gaat om beperkingen die fysiek, verstandelijk of psychisch van aard zijn. Vaak onomkeerbaar, in ieder geval langdurig van aard Ook vermeende handicap of chronische ziekte Ook indien ‘mede’ een rol heeft gespeeld

Normen in de WGBH/CZ - 1 Onderscheid is verboden bij (art 6): Toelating tot het beroepsonderwijs Loopbaanorientatie en beroepskeuzevoorlichting Tijdens het onderwijs (‘toegang tot en aanbieden van’) Afnemen van toetsen Meestal gaat het om: - toelating - aanpassingen - pestgedrag

Normen in de WGBH/CZ – 2 Bewijslast Omgekeerde bewijslast (art 10) Degene die meent dat in zijn nadeel onderscheid wordt gemaakt / degene die zich gediscrimineerd voelt Moet feiten aanvoeren die dat onderscheid kunnen doen vermoeden Als diegene daarin slaagt, moet de tegenpartij bewijzen dat niet in strijd met de wet is gehandeld. Dus geen bewijs van discriminatie, vermoeden is genoeg. Wel feiten die dat vermoeden staven.

Normen in de WGBH/CZ - 3 Verbod van onderscheid Direct onderscheid (art 1) Indirect onderscheid (art 1) Nalaten doeltreffende aanpassing (art 2) Intimidatie (art 1a) Uitzonderingen in de wet opgesomd (art 3) Geschiktheidseisen mogen, mits noodzakelijk en passend. Staat niet in de wet: volgt uit oordelen.

Doeltreffende aanpassing (art. 2) Doeltreffend: geschikt en noodzakelijk voor individu met h/cz Persoon met h/cz moet kenbaar maken dat hij een aanpassing wil; Onderzoeksplicht school Doeltreffende aanpassing hoeft niet als het onevenredig belastend is

Onevenredige belasting Feiten en omstandigheden die bij de afweging een rol spelen: grootte van de organisatie of instelling; noodzakelijke investeringen en kosten voor het aanbrengen van de aanpassing; beschikbare financiële tegemoetkomingen; operationele en technische haalbaarheid van de aanpassing; financiële draagkracht van de instelling; belang van andere studenten.

Relatie met Passend Onderwijs WGBH/CZ blijft bestaan naast Passend Onderwijs Ondanks specialisatie binnen Samenwerkingsverbanden heeft élke school een onderzoeksplicht.

Oordelen over WGBH/CZ en onderwijs in de afgelopen 10 jaar 2003 – 0 2004 – 0 2005 – 0 2006 – 2 2007 – 0 2008 – 0 2009 – 3 2010 – 11 2011 – 10 2012 – 15 2013 – 17

Oordelen over: Po: 5 Vo: 23 Mbo: 13 Hbo: 10 Wo: 6 Onbevoegd: 2x

VN Gehandicaptenverdrag VN verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking Recht op onderwijs Recht op passende ondersteuning Recht op redelijke aanpassingen Recht op inclusief onderwijs Nl heeft ondertekend, maar nog niet geratificeerd Er mag geen beleid of wetgeving worden gemaakt dat in strijd is met het verdrag College voor de Rechten van de Mens wordt het nationale monitoringsinstituut

College van de Rechten van de Mens (College) Kleine Singel 1-3 Voor meer informatie: College van de Rechten van de Mens (College) Kleine Singel 1-3 Postbus 16001 3500 DA Utrecht T 030-8883888 F 030-8883883 E mensenrechten@info.nl W www.mensenrechten.nl