Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Advertisements

 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuursafspraken VVE,
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
De (T)OR en de bestuurder
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatie avond Voortgezet Onderwijs Openbare basisschool de Wizard.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Het opzetten van een VVE-monitor
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Doorlopende leerlijnen PCOU
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Transcript van de presentatie:

Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools

Resultaatafspraken algemeen Waarom afspraken? Voorbeelden van afspraken

Waarom afspraken? Verplichting WPO art 167 Met elkaar in gesprek over de resultaten van alle inspanningen Kwaliteitsverbetering / “Opbrengstgericht beleid” De inspectie ziet toe op de resultaatafspraken

Waarom afspraken? Verplichting WPO art 167 Met elkaar in gesprek over de resultaten van alle inspanningen Kwaliteitsverbetering “Opbrengstgericht beleid” De inspectie ziet toe op de resultaatafspraken

Verplichting WPO art 167 B&W voeren jaarlijks overleg en dragen zorg voor afspraken over: resultaten van vroegschoolse educatie Met de volgende partijen: De bevoegde gezagsorganen van scholen Alle partijen werken mee aan het komen tot afspraken Doelen, maatregelen, monitoren, aanpassen

Verplichte overdracht van gegevens Kdv en psz leveren verplicht gegevens over instromende leerlingen aan het schoolbestuur: het gevolgde VVE-programma de duur van het programma Kdv en psz maken afspraken met de basisscholen over de wijze van gegevenslevering

Doorzettingsmacht gemeenten Binnen redelijke termijn afspraken (zoals in art. 167) maken met alle betreffende partijen. Zo niet, dan kan gemeente de gemaakte afspraken opleggen (doorzettingsmacht) Mits noodzakelijk voor een samenhangend onderwijsachterstandenbeleid De Algemene wet bestuursrecht is dan van toepassing

Achtergrond resultaatafspraken (MvT OKE) In onderwijs is er opbrengstgerichte sturing > geen kwaliteitseisen VVE maar bereikte resultaten (Voorschools zijn resultaten lastiger te meten, daarom daar wel kwaliteitseisen) Keuze programma vrij. Bij tegenvallende tussenresultaten moet de school aan de inspectie uitleg geven over methodekeuze.

Definitie vroegschoolse educatie Uitvoering van een programma Gericht op het verbeteren van de voorwaarden tot het met succes doorstromen in het basisonderwijs Dat wordt verzorgd in groep 1 en 2 van een basisschool Als vervolg op de voorschoolse educatie

Wat zijn resultaten Resultaten van vroegschoolse educatie = resultaten van de uitvoering van een programma (dus niet het programma zelf) Doel van VVE: resultaten bij kinderen staan voorop Daarnaast kun je afspraken maken over procesresultaten. Resultaten bij kinderen: bijvoorbeeld toetsprestaties, observatiegegevens, leerkrachtoordelen Volgens mij moet onze lijn zijn: je moet afspraken maken over opbrengsten/resultaten/wat je bereikt met vroegschoolse educatie (en dit is wel wettelijk omschreven: de uitvoering van een programma etc). Het gaat om de resultaten van de uitvoering van een programma, dat kan dus nooit het programma uitvoeren zelf zijn. Omdat wij redeneren vanuit het doel van vve kom je al gauw op resultaten bij kinderen. En niet op blijere leerkrachten, meer leerlingen aangetrokken door de school etc. Naast afspraken over opbrengsten bij kinderen (kan alles zijn niet alleen toetsen, ook observaties etc) kun je ook procesafspraken maken. In lijn met de MvT is dit eigenlijk nog een stap verder. Memorie van Toelichting is als volgt (maar dus niet wettelijk leidend): Een vierde onderwerp is het resultaat van vroegschoolse educatie. Verder in deze paragraaf, onder het kopje “Positie van scholen en vroegschoolse educatie”, wordt aangegeven dat er geen kwaliteitseisen voor vroegschoolse educatie in het wetsvoorstel zijn opgenomen omdat er in het onderwijs sprake is van opbrengstgerichte sturing. De afspraken op het gebied van vroegschoolse educatie gaan dan ook over de resultaten die scholen bereiken op het terrein van vroegschoolse educatie. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het aantal kinderen dat een niveau stijgt, het aantal kinderen dat bijvoorbeeld minimaal op niveau C zit of afspraken over de minimale woordenschat aan het einde van groep 2. Het is aan de scholen om voor het bereiken van die resultaten de weg daarnaar toe te kiezen. Afspraken over resultaten zijn verplicht; afspraken over het “hoe” dus niet. Gemeenten en scholen blijven altijd vrij om alsnog afspraken te maken over het “hoe”, zoals het soort vve-programma of het aantal leerkrachten voor de groep, organisatie van ouderbetrokkenheid. Daarnaast zijn gemeenten vrij om scholen bij deze afspraken te ondersteunen met het geld dat zij ter beschikking hebben voor het onderwijsachterstandenbeleid (het huidige geld voor schakelklassen); zie daarvoor paragraaf 4.4.

Waarom afspraken? Verplichting WPO art 167 Met elkaar in gesprek over de resultaten van alle inspanningen Kwaliteitsverbetering / “Opbrengstgericht beleid” De inspectie ziet toe op de resultaatafspraken

Met elkaar in gesprek over resultaten inspanningen Gemeenten gaan over voorschoolse educatie; scholen gaan over vroegschoolse educatie Krijgen er allebei geld voor Gezamenlijk belang, geen afrekencultuur

Bestuursakkoord PO-Raad Kader is opbrengstgericht werken Scholen stellen doelen voor kinderen in groep 1 en 2. Streven naar spelenderwijs leren in het kader van een VVE-programma Voldoende VVE aanbieden met geschoolde leraren In 2015 brengen alle gewichtenscholen de opbrengsten van leerlingen in de vroegschool in beeld (toets, observatie, checklist) Het Bestuursakkoord PO-raad is gebaseerd op ’In tien jaar naar de top’ van de PO-Raad en op twee actieplannen van OCW: ‘Basis voor Presteren’ en ‘Leraar 2020 – een krachtig beroep!’. Wat staat erin over Vroegschoolse vve PO-Raad stimuleert zijn leden om voldoende vroegschoolse educatie aan te bieden, met leraren die geschoold zijn in een vve-programma, binnen het kader van opbrengstgericht werken en een doorlopende leerlijn van voorschoolse naar vroegschoolse educatie. - Opbrengstgerichte vroegschoolse educatie: basisscholen stellen doelen voor leerlingen in de groepen 1 en 2, óók bij vroegschoolse educatie. Daarbij is het streven om spelenderwijs te leren, in het kader van een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Passende doelen vormen een belangrijk richtpunt voor de ontwikkeling van leerlingen. Het concrete streefdoel bij deze ambitie is: in 2015 brengen alle (gewichten) scholen de opbrengsten van de leerlingen in de vroegschool in beeld. Dat kan door observaties, of een vorm van toets of checklist. In 2010 deed 93% van de gewichtenscholen dit.

Prestatiebox PO krijgt 130 miljoen in 2012 oplopend tot 150 miljoen in 2015 75 euro per leerling en 1940 per school Bedoeld voor: Opbrengstgericht werken Professionalisering leraren Cultuureducatie Professionalisering schoolleiding Geld in de prestatiebox>: De hele sector krijgt circa €130 miljoen in 2012, oplopend tot circa €150 miljoen in 2015. Scholen beschrijven ambities in een meerjarig strategisch beleidsplan, zoals uw sector zelf onderling al heeft afgesproken in de Code goed bestuur. Het gaat om expliciete ambities en concrete doelen voor uw onderwijskwaliteit. U doet dat vooral voor uzelf en u wordt er dan ook niet als individueel schoolbestuur op afgerekend. Over de besteding van de middelen uit de prestatiebox legt u jaarlijks verantwoording af volgens de reguliere systematiek van de jaarrekening. Van u wordt gevraagd bij het jaarverslag een beknopt verslag te voegen waarin u aangeeft welke resultaten u heeft bereikt. Bedrag per leerling en een bedrag per school Het budget is bedoeld voor opbrengstgericht werken (45 euro), professionalisering van leraren (20) en schoolleiders en cultuureducatie (10). Het budget in de prestatiebox wordt onderverdeeld in een bedrag per leerling en een bedrag per school. Voor opbrengstgericht werken, het professionaliseren van leraren en cultuureducatie wordt een bedrag per leerling verstrekt. Daarbovenop is er per school een bedrag voor het professionaliseren van schoolleiders. Een deel van het budget voor de prestatiebox wordt dus uitgekeerd als een bedrag per leerling en een deel als een bedrag per school. Dit jaar ontvangt het schoolbestuur het bedrag via de prestatiebox in één keer in maart 2012.

Waarom afspraken? Verplichting WPO art 167 Met elkaar in gesprek over de resultaten van alle inspanningen Kwaliteitsverbetering / “Opbrengstgericht beleid” De inspectie ziet toe op de resultaatafspraken

Kwaliteitsverbetering Resultaatafspraken: hoe weet je of je het goed doet? Opbrengstgericht werken Opbrengstgericht beleid: doelen, maatregelen, monitoren, aanpassen Doelen, maatregelen, monitoren, aanpassen

Relatie voor- en vroegschools Resultaten vroegschoolse zijn mede afhankelijk van de instroom = resultaten voorschools Ook afspraken voorschools? Afspraken over de doorgaande lijn?

Waarom afspraken? Verplichting WPO art 167 Met elkaar in gesprek over de resultaten van alle inspanningen Kwaliteitsverbetering / “Opbrengstgericht beleid” De inspectie ziet toe op de resultaatafspraken

Inspectie ziet toe op afspraken Op basis van de WOT: Zijn er afspraken volgens art. 167 Resultaatafspraken op gemeentelijk niveau worden op lokaties gehanteerd: gemeten volgens de afspraken resultaten zijn van voldoende niveau Aantal verlengde kleuterperiode (regulier toezicht): minder dan 12% of de school heeft een goede onderbouwing Zie bijlage WOT Doelen, maatregelen, monitoren, aanpassen

Inspectie ziet toe op afspraken Bestandsopname G33 Scores: 1= noodzakelijk verbeterpunt (5 gemeenten) 2= wenselijk verbeterpunt (meeste) 3= voldoende (1 gemeente) 4 = voorbeeld voor anderen (0 gemeenten) Zie bijlage “Zwolle” Die ene 3 is Zwolle, zie bijlage

Voorbeelden van afspraken De Memorie van Toelichting bij de OKE-wet geeft voorbeelden: het aantal kinderen dat een niveau stijgt; het aantal kinderen dat bijvoorbeeld minimaal op niveau C zit; de minimale woordenschat aan het einde van groep 2

Goede en minder goede voorbeelden uit gemeenten 80% van de VVE-kinderen voldoen aan de voorwaarden om over te gaan naar groep 3 80% van de risicoleerlingen die op de M1 toets een D of E scoort , scoort eind groep 2 minimaal een niveau hoger 25% van de doelgroepkinderen (die VVE hebben gehad) haalt minimaal een I, II of III score op de Cito-toets eind groep 2 80% van de doelgroepkinderen, met minimaal 6 maanden voorschoolse VVE, heeft niveau I, II of III op de Cito-toetsen eind groep 2

Werkopdracht Wat betekent deze informatie voor uw situatie? Welke argumenten zullen besturen overtuigen? Zie werkblad 1