Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Programma van de workshop
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Samen met ouders aan het werk!
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
School Video Interactie Begeleiding
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamica.
Groepsdynamiek 1.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Prognostische factoren van chronische buikpijn bij kinderen in de eerste lijn
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ouderen en activiteiten
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Samenwerken en communicatie
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Doubleren.
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen Geschreven Door P.M.a. Wels

Wat? Gezinstherapie Communicatie en interactie Medium: video https://www.google.be/search?hl=nl&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=759&ei=7RMfWtCfF4bVwAKV1KOICA&q=videohometraining&oq=videohom&gs_l=img.3.0.0j0i24k1l5.1143.2676.0.4416.8.8.0.0.0.0.132.877.1j7.8.0....0...1ac.1.64.img..0.8.873...0i30k1.0.tEQpS_SX-M0#imgrc=QHrb1pNHm2uSgM:

Uitgangspunten 1) Plezierige en effectieve communicatie 2) Afstemmen op initiatieven van het kind 3) Goed contact 4) Gericht op het goede 5) Goede communicatie  goede sfeer  plezierige relatie 6) video: observatie, analyse en feedback

Hoe verloopt het proces? Eerste kennismaking Afspraken maken Video-opnames maken Tonen van een selectie van opnamen Overweging om training te beëindigen Eventueel follow-up https://www.google.be/search?hl=nl&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=759&ei=JDIkWuLiDs3WwQKgtqHYBA&q=videohometraining&oq=videohom&gs_l=img.3.0.0j0i24k1l4.2232.3964.0.5434.9.9.0.0.0.0.218.986.4j3j1.8.0....0...1ac.1.64.img..1.8.985.0..0i30k1.0.LTa6JaAV13g#imgrc=sNHF8NQkJZ-FmM:

Trajectplan Anamnese Intake 1ste video-opnamen Doel: positieve mogelijkheden in kaart brengen Aandachtsgebieden: 1) Basiscommunicatie 2) Dagelijkse gezinsleven 3) Ontwikkeling van de kinderen 4) Ontwikkeling van de ouders 5) Maatschappelijk functioneren van het gezin

Communicatieprincipes 1) Aandacht voor elkaar 2) Met elkaar instemmen 3) Prettige conversaties 4) Natuurlijke en evenwichtige beurtverdeling 5) Geven en nemen 6) Beurtelingse initiatieven 7) Ouders helpen het kind het goed te doen 8) Na conflict het contact herstellen 9) Na negatieve interactie volgt positieve interactie 10) Ouders geven leiding aan de communicatie  Verwerkt in contactschema

Interactieanalyse Welke initiatieven neemt het kind? Volgt de ouder het kind? Ontvangt de ouder ze? Wordt de ontvangst bevestigd? Reageert de ouder op initiatieven? Loopt de ja-reeks door? Krijgt ieder de beurt? Is er reflectie van geslaagd gedrag? Wordt er leiding gegeven aan de communicatie?

Effecten Positief Negatief Beoordeeld op: - Nijmeegse vragenlijst - Vijfpuntenschaal

Toekomst Behoefte aan: - Beschrijving van methodiek - Eenheid van terminologie - Meer wetenschappelijk onderzoek - Resultaten