De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Autisme en het verwerken van sociale informatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Autisme en het verwerken van sociale informatie"— Transcript van de presentatie:

1 Autisme en het verwerken van sociale informatie
Petri Embregts en Maroesjka van Nieuwenhuijzen Bouttelisier Emily Bachelor Orthopedagogie AO

2 Autisme Wat? Ernstige ontwikkelingsstoornis  spectrum van stoornissen
sociaal disfunctioneren centraal letterlijke interpretatie van taal Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op

3 Beperkingen Op drie grote vlakken Socialisatie Communicatie
verbeelding Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op

4 Sociale problemen Emoties moeilijk tonen Passieve opstelling
actieve optelling leidt tot bizar contact Oppervlakkige communicatie Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op

5 Theorieën Theory of Mind (ToM)
Autisten hebben moeite een idee te ontwikkelen over de gedachten, gevoelens bij zichzelf en anderen Gebrek aan ontwikkelde ToM Leven in fragmenten Autisten hebben moeite om fragmenten in leven tot één geheel te vormen Gebrek aan centrale coherentie 3) Executieve functies Autisten kunnen moeilijk hun eigen gedrag sturen  Gebrek aan zelfregulatie

6 Sociale Informatie verwerkingsmodel
beschrijft hoe het waarnemen en verwerken van informatie de sociale interactie bepaalt/beïnvloed  Gedrag hangt af van de manier waarop het kind sociale informatie verwerkt en een probleem wordt opgelost Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op

7 Sociale Informatie verwerkingsmodel
Stappen voordat kind gedrag vertoont in een sociale situatie bij kinderen met LVB Waarnemen van informatie  andere waarneming Interpreteren van informatie  verloopt moeilijk Bedenken van mogelijke oplossingen  dat lukt wel Beoordelen van elk van deze oplossingen  verloopt moeilijk Één oplossing uitvoeren  assertieve oplossing

8 Hulpmiddelen bij opvoeding
Oudertraining: ouders leren hoe ze hun kind moeten belonen en prijzen bij positief gedrag  In begeleiding gaan bij een Medisch Pedagogisch Instituut Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op

9 Einde Bron afbeelding: geraadpleegd op 12 december 2013, op


Download ppt "Autisme en het verwerken van sociale informatie"

Verwante presentaties


Ads door Google