Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Handelingsgericht werken en de IB
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
De Huisartsopleiding in Nederland
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Verantwoordelijke Leni.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Werkveldtraining 26 september 2013
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
Studietaak De studietaak staat centraal
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Kwaliteitsinstrumenten
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Bachelor Medische Hulpverlening
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Draagvlak vergroten bij collega’s
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Intensief begeleidingstraject
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
MMV flitstraining: Implementatie online course
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Opleiden voor de toekomst
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet? Naam workshopbegeleider

met name evaluatiegesprekken waarin beoordelen zit Opleidingsgroep Achtergrond Opleider met name evaluatiegesprekken waarin beoordelen zit Opleidingsgroep begeleiden en beoordelen AIOS (dagelijkse praktijk) Nogal eens onduidelijk (voor opleider en AIOS) welke rol (beoordelaar of begeleider?) 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Achtergrond (vervolg) Onderscheid is belangrijk omdat: AIOS behoefte hebben aan: adequate feedback / begeleiding duidelijkheid of ze aan het vereist niveau voldoen Communicatie tussen AIOS en opleider / leden opleidingsgroep belangrijk is voor het efficiënt ontwikkelen van verschillende competenties 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Typische momenten van begeleiding Visite lopen Overdracht Klinische besprekingen Lokaal cursorisch onderwijs Feedback geven bij aanleren van technische vaardigheden 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Typische momenten van beoordeling Evaluatiegesprek met opleider KPB / OSAT opleidingsgroep (gebruik de begeleidingsmomenten) 360 graden feedback 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Typische momenten van beoordeling (vervolg) Bij positieve ontwikkeling Bekwaamheidsverklaring Verhogen complexiteit van handelingen van AIOS AIOS laten superviseren / onderwijzen Bij achterlopen van ontwikkeling Aanpassen IOP Intensievere begeleiding Mentor …. 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Competentieprofiel van de opleider en leden van de opleidersgroep In tweetallen bespreken Welke aspecten van beoordelaar en welke aspecten van begeleider zitten in het competentieprofiel van de opleider en leden van de opleidersgroep? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Competentieprofiel opleiders (begeleiden) Past didactische principes van leren van volwassenen toe in werkplekleren Benut de voorkomende werkzaamheden in de patiëntenzorg voor het opleiden en stemt de taken van de AIOS en de begeleiding van de AIOS af op diens niveau van bekwaamheid en zelfstandigheid Geeft constructief feedback aan AIOS Expliciteert eigen optreden als rolmodel 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Competentieprofiel opleiders (beoordelen) Zorgt voor een veilig opleidingsklimaat Geeft de AIOS constructief feedback op diens taakvervulling Geeft weloverwogen beoordelingen aan AIOS 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

2 filmpjes (interactie opleider/AIOS) Routine praktijk, begeleiding AIOS bij vraag om feedback KPB bij een gesprek met een patiënt Opdracht Wat ging goed, wat kan beter? Welke elementen van begeleiding, welke van beoordeling? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Routine praktijk, begeleiding AIOS bij vraag om feedback Film 1 Routine praktijk, begeleiding AIOS bij vraag om feedback 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Nabespreking in subgroepen Wat ging er goed, wat zou anders kunnen? zie observatieformulier 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Regels Feedback Herkenbaarheid Toepasbaarheid Veiligheid 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Nabespreking in tweetallen Wat wil je de AIOS terugkoppelen? En hoe? Vervolgstap? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

KPB bij een gesprek met een patiënt Film 2 KPB bij een gesprek met een patiënt 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Nabespreking in subgroepen Wat ging er goed, wat zou anders kunnen? zie observatieformulier 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Nabespreking in tweetallen Wat wil je de AIOS terugkoppelen? En hoe? Vervolgstap? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

Wat zou je volgende stap zijn? Hoe zou je het nagesprek oefenen? Oefenen in tweetallen Wat zou je volgende stap zijn? Hoe zou je het nagesprek oefenen? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’

In tweetallen nabespreken Conclusies In tweetallen nabespreken Hoe ga je de inzichten toepassen in de praktijk? Waar en wanneer? Heeft de opleidingsgroep goed zicht op de verschillen tussen begeleiden en beoordelen? Welk effect heeft dat op de kwaliteit van de opleiding en het leerproces van de AIOS? 31 december 2018 Workshop ‘Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?’