De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?"— Transcript van de presentatie:

1 Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Workshopbegeleiders:

2 Voorstellen 25 december 2018 Hup AIOS Hup

3 Zelf verantwoordelijk voor eigen leerproces Geeft het leren zelf vorm
AIOS actief, dus… Zelf verantwoordelijk voor eigen leerproces Geeft het leren zelf vorm Verantwoordelijk voor portfolio AIOS moet overal actief achteraan Supervisoren volgen leerproces Deze en de volgende sheet gaan over wie welke verantwoordelijkheid heeft. De aios moet inderdaad zijn eigen leerproces vormgeven/sturen, maar de opleider heeft ook een verantwoordelijkheid. Het gaat erom dat beide zich hun eigen verantwoordelijkheid bewust zijn. De opleider mag de aios hieraan houden, de aios mag ook de opleider hieraan houden. Vraag een beetje na of deelnemers dit herkennen maar laat niet te veel discussie ontstaat 25 december 2018 Hup AIOS Hup

4 Is dat zo? Want opleider…
Ondersteunt bij formuleren en realiseren leerdoelen Ziet erop toe dat portfolio gevuld is Draagt zorg dat er gestructureerd wordt opgeleid Kwaliteitstoetsing opleidingsgroep En… opleiden volgens arbeidstijden, regels inspectie en visitatie 25 december 2018 Hup AIOS Hup

5 Dilemma: Korte “tussensheet” met als doel om duidelijk te maken dat het om een evenwicht gaat/een balans tussen aios en opleider 25 december 2018 Hup AIOS Hup

6 Hoe actiever de opleider, hoe passiever de AIOS (en omgekeerd)
Communicerende vaten Hoe actiever de opleider, hoe passiever de AIOS (en omgekeerd) Aios en opleider als communicerende vaten, elkaar onderling beïnvloedend 25 december 2018 Hup AIOS Hup

7 Antecedent Gedrag Consequentie (Situatie) (Respons)
ABC of SRC-schema ABC of SRC-schema Antecedent Gedrag Consequentie (Situatie) (Respons) Veroorzakers Beloners Bekrachtiging Leg uit dat de operante conditionering een ondertussen oud maar nog bruikbaar model is om gedrag te analyseren. Het model is afkomstig van de Amerikaanse psycholoog Skinner, dit kan evt. nagevraagd worden bij de deelnemers (activerend) Laat als eerste stap het gedrag van de aios benoemen. Het is zaak erop te wijzen dat “gedrag” concreet observeerbaar gedrag moet zijn!! Vervolgens moet de Situatie geanalyseerd worden (met bijv. vragen als: wie zijn erbij, waar is het, wat doen de collega’s, wat doet de opleider, welke ervaringen zij eraan voorafgegaan, ev.t dag/tijd/weer) Bij de “consequentie” blijkt vaak dat deze is dat de aios “er mee weg komt”; dus geen negatieve gevolgen..dus vermijding helpt en wordt in feite beloont 25 december 2018 Hup AIOS Hup

8 Analyseschema Hup AIOS Hup Antecedent (S) Huidige Gedrag (R)
Consequentie (C) Pos/Neg? Houden/ veranderen? Gewenst gedrag Laat in groepjes van drie dit schema invullen. Zorg dat ze dit om de beurt doen (ongeveer 5 min) en daarna de ander (zodat de casus niet door elkaar lopen). Laat beginnen met het gedrag te beschrijven, daarna “S” en “C”. Daarna het concrete gewenste gedrag en de rest 25 december 2018 Hup AIOS Hup

9 Boven Tegen Samen Onder Roos van Leary
Vertel dat de Roos van leary een handig instrument is om de interactie tussen aios en opleider te analyseren. Leg de twee dimensies uit (onder/boven is de “machtsdimensie”en samen/tegen de “vriendelijkheidsdimensie” Waar het om gaat is dat de deelnemers gaan zien dat zij met hun eigen gedrag het gedrag van de aios beïnvloeden 25 december 2018 Hup AIOS Hup

10 Roos van Leary Benoem hierbij de woorden die in de cirkel staan
25 december 2018 Hup AIOS Hup

11 Bovengedrag roept Onder gedrag op Tegen-Tegen Samen-Samen
Roos van Leary Bovengedrag roept Onder gedrag op Tegen-Tegen Samen-Samen Opleider Leidend: AIOS: Afhankelijk (passief) Bewust andere positie: AIOS ook andere positie Ga niet al te diep in op de theorie en op “tegengestelde interventies”; het gaat er vooral om dat opleiders zien dat hun “leidende bovengedrag” vaak aios passief en afhankelijk maakt… 25 december 2018 Hup AIOS Hup

12 Activiteit beïnvloeden: start vanuit andere positie
Casuïstiek Activiteit beïnvloeden: start vanuit andere positie Geen adviezen geven!! alleen (open) vragen stellen (W – vragen) Onder gedrag: AIOS naar boven! Kies je positie! Bekijk effect. Verander Bespreek bovengenoemde interventies, het zijn voor de opleider vaak belangrijke eye-openers! 25 december 2018 Hup AIOS Hup


Download ppt "Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?"

Verwante presentaties


Ads door Google