SHEQ SHQ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
INK Management Model.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Bedrijfsvoeringsscan
Onthaal en service.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Voor goed bijzonder onderwijs
Integrale en interactieve kwaliteitszorg met A3 methodiek
Presentatie van ondernemingsplan
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

SHEQ SHQ

SHEQ - INK filosofie Het INK-managementmodel is ontstaan vanuit de vraag van veertien presidenten van grote multinationals wat succesvol ondernemen is, zeker ook vanuit mondiaal perspectief. Het EFQM Excellence model en het INK-managementmodel zijn daarvan het gevolg.

De Visie De visie achter het INK-managementmodel heeft betrekking op het continu streven naar het balanceren tussen diverse stakeholders van de organisatie, het balanceren tussen de resultaten en de inspanningen die daarop betrekking hebben en voortdurend werken aan (kwalitatieve) groei. Dit, om – in een veranderende omgeving met veranderende eisen en wensen – blijvend goede prestaties neer te zetten. En soms zijn daarbij meer dan wel minder fundamentele veranderingen nodig.

Wat zijn de kernpunten?

De aandachtspunten 1. Leiderschap 2. Strategie en beleid 3. Management van medewerkers 4. Management van middelen 5. Management van processen 6. Klanten en partners 7. Medewerkers 8. Maatschappij 9. Bestuur en financiers 10. Verbeteren en vernieuwen

Onderscheid en opbouw Er zijn vijf organisatiegebieden en vier resultaatgebieden en het aandachtsgebied ’verbeteren en vernieuwen’. Heel belangrijk is de samenhang tussen de tien aandachtsgebieden.

Organisatiegebieden In de organisatiegebieden wordt beschreven hoe de organisatie is ingericht; ook wordt er informatie aangereikt in welke richting de organisatie zich zou kunnen verbeteren

Leren – “terugkoppelen” Het ’tiende aandachtsgebied’ is de feedbackloop waarin centraal staat of en in hoeverre de organisatie leert van de ervaringen en behaalde prestaties en naar nieuwe mogelijkheden zoekt om doelen te behalen

Dynamiek in organisaties creëren Beheersen, stabiliseren, standaardiseren met een vaste volgorde der dingen, meten is weten zijn de afgelopen 15 jaar bekende drijfveren geweest om te werken aan kwaliteitsverbetering van de organisatie. De Plan-Do-Check-Act-cyclus is daarbij een belangrijk principe. Binnen productiebedrijven is hiermee veel tot stand gebracht. In de dienstverlening gelden iets andere werkprincipes waarbij vaak meer ruimte kan worden gegeven aan de medewerker en aan de manier waarop de dienst tot stand komt. Het INK-managementmodel heeft in beide contexten zijn vruchten afgeworpen, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector

PDCA

Omdat Binnen productiebedrijven hiermee veel tot stand is gebracht. In de dienstverlening gelden iets andere werkprincipes waarbij vaak meer ruimte kan worden gegeven aan de medewerker en aan de manier waarop de dienst tot stand komt. Het INK-managementmodel heeft in beide contexten zijn vruchten afgeworpen, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector

Snelheid van handelen Een belangrijke ontwikkeling is de snelheid van handelen en zijn de eisen die vanuit klanten en omgeving aan de organisatie worden gesteld. De afhankelijkheden binnen en tussen organisaties worden groter, de complexiteit en diversiteit van producten en diensten nemen toe en de perceptie over de satisfactie heeft een heel andere invulling gekregen. Dit dwingt organisaties anders te denken, anders te organiseren en anders te handelen.

Organisatieprincipes Beheersen én ontwikkelen, stabiliseren én flexibiliseren, standaardiseren én innoveren zijn nieuwe organisatieprincipes, hoe paradoxaal ze ook lijken. Dat het opnieuw, en misschien nog sterker dan voorheen, aanspraak doet op moed en lef van de leiders en competente en betrokken medewerkers, staat vast.

Samenspel en samenwerking Aandacht voor het samenspel en de samenwerking, voor de drijfveren en de ruimte en visies van de verschillende mensen binnen de organisatie is een cruciale factor voor succes. Naast de rationele, analytische en lineaire invalshoek spelen veranderkundige inzichten en emotie en intuïtie een belangrijke rol. Deze dimensie heeft het INK samengevat in de aspecten Inspireren, Mobiliseren, Waarderen en Reflecteren. De kunst is die beweging te verkrijgen die de organisatie daadwerkelijk nodig heeft om de ambities te realiseren.