Onderzoek gebiedsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Opzet van de workshop Kennismaken
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Samen werken aan een gezonde regio!
Hoe doede gúllie dè? Driek van de Vondervoort Fijnaart, 12 november 2008.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Een manifest als start en overbrugging
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Gebiedsgericht werken
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Vrijwilligersbeleid & Mantelzorg voorlichtingsavond 19 september 2007 Hans Hoes.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Verdiepingsslag OverheidsParticipatie *** VO *** in de Noord Veluwe Josien Durieux DKK Gelderland.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Buurtpreventie Samen voor een veilige en leefbare buurt.
Resultaatgericht Samenwerken
Raadsleden in soorten Ombudsman Partijpoliticus Bestuurder Coach
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Kampen merkbaar beter? Proces. Hobbels. Adviezen voor griffiers.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
A+O project Co-creatie in de praktijk
bij kwaliteit en outcome
Cliëntenraad Sociaal Domein
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
De collectieve ambitie
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Griffier in de Gemeente Geschetst
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Uitkomst Quickscan Kampen
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gebiedsgericht werken Gemeente Oss November 2017

onderzoeksvragen Hoe is het beleid rondom gebiedsgericht werken vormgegeven? Wat zijn de ervaringen van de intern en extern betrokkenen* met de gebiedsgerichte aanpak? Wat zijn de resultaten en opbrengsten van gebiedsgericht werken en staan deze in verhouding met de kosten van gebiedsgericht werken? Wat zijn de lessen voor de toekomst? * college, raad, team wijkzaken, IBOR, vakafdelingen, dorps- en wijkraden, kernraden, inwoners (‘achterban’), maatschappelijke partners (politie, welzijnswerk, woningcorporatie) en eventuele andere relevante partners Focus: Deze raadsperiode

onderzoeksaanpak Deskresearch Vragenlijst burgerpanel Vragenlijst onder interne en externe betrokkenen Interviews met interne en externe betrokkenen BP: bekendheid, 839 inwoners benaderd, 276 ingevuld (33%) EIEB: ervaringen, 416 benaderd, 204 ingevuld (49%)

beleid Ambitie uitgesproken in coalitieprogramma; aanpak is ‘beleidsarm’ Formele status wijk- en dorpsraden vastgelegd, maar sluit niet aan bij de (diversiteit in) werkwijze Gemeentelijke werkwijze niet integraal op papier Geen overzichtsdocument plannen en projecten Coalitieprogramma 2015-2018: ‘minder top-down oplossingen bedenken en meer samenwerken met het veld vanuit de maatschappelijke vraag’ Wel: profiel wijkcoördinator, kanteling in stukken organisatieontwikkeling Foei

beleid Ambitie uitgesproken in coalitieprogramma; aanpak is ‘beleidsarm’ A) maatwerk is belangrijker dan vastgelegde procedures en jaarlijkse rapportages B) gebiedsgericht werken kan alleen met een vaste werkwijze die door iedereen wordt gevolgd Wel: profiel wijkcoördinator, kanteling in stukken organisatieontwikkeling

doelen Doelen breed gedragen door direct betrokkenen; invulling op detailniveau verschillend Verbeteren leefbaarheid en versterken burgerbetrokkenheid Verschillen in invulling bijten elkaar niet vanwege verband tussen doelstellingen en onderling begrip Verkleinen afstand gemeente en inwoners, inhoudelijke verrijking en versterken integraal samenwerkingsnetwerk Ambtenaren die minder direct te maken te hebben met de gebiedsgerichte aanpak hebben doelstellingen minder scherp binnen de gemeente de nadruk meer ligt op burgerbetrokkenheid, waar wijk- en dorpsraden primair zich richten op verbeteren van leefbaarheid

burgerbetrokkenheid Waardering voor vrijwilliger; bredere burgerbetrokkenheid blijft achter Veel waardering voor vrijwillige inzet van relatief kleine groep van zeer betrokken inwoners Burgerbetrokkenheid verbreden met behoud van inzet huidige participanten Méér betrokkenheid betekent meer bekendheid en grotere slagkracht wijk- en dorpsraden Formele en structurele vorm lijkt drempel om actieve rol op te pakken; voorkeur voor ad hoc, informeel en kortdurend Niet meer DR en WR overslaan (onbekendheid/ geen meerwaarde)

burgerbetrokkenheid Waardering voor vrijwilliger; bredere burgerbetrokkenheid blijft achter De gemeente moet meer tijd besteden aan het activeren van inwoners die nog niet actief zijn De gemeente moet meer tijd besteden aan het ondersteunen van de actieve inwoners Niet meer DR en WR overslaan (onbekendheid/ geen meerwaarde)

adviesfunctie Lage burgerbetrokkenheid biedt uitdagingen voor representativiteit, en indirect voor adviesfunctie Méér betrokkenheid betekent meer bekendheid en grotere slagkracht wijk- en dorpsraden  belasting en afspiegeling achterban Méér adviezen en representatieve adviezen  impact op beleidsvorming nog relatief beperkt Sommige raden kiezen voor adviesfunctie op participatieproces taken meer verdeeld worden en vergroot dit de potentiële advieskracht van de wijk- en dorpsraden  nu nog keuzes maken lastig een goede afspiegeling van de wijk of het dorp te selecteren (allochtonen, jongeren, lager opgeleiden, maar óók buurten)

Maatschappelijke partners Maatschappelijke organisaties werken goed samen, maar wel in een ‘tweede spoor’ Intensieve samenwerking tussen (gemeente en) professionele partners in het maatschappelijk middenveld Kruisbestuiving met de wijk- en dorpsraden is op afroep en minimaal, mede door onbekendheid contactpersonen en mogelijke meerwaarde.

wijkcoördinatoren Wijkcoördinatoren vormen belangrijke succesfactor; borging werkwijze verdient aandacht Wijkcoördinator is verbinder; aanspreekpunt Wijkcoördinator is kennispartner; lokale kennis voor ambtelijke organisatie, kennis van organisatie voor wijk- en dorpsraden Wijkcoördinator is aanjager; ‘luis in de pels’ om gebiedsgericht en integraal te werken Breed functieprofiel, weinig sturing en afstemming: invulling taken verschilt sterk  samenwerking zorgt voor lerend vermogen en meer uniformiteit Ambtelijke organisatie zit in kanteling, maar er is nog een lange weg te gaan Coalitieprogramma; minder top-down denken en werken vanuit maatschappelijke vraag Kanteling (ruimte bieden voor burgerparticipatie, waken voor te strakke kaders of de regierol van de gemeente) nog niet voltooid; te vaak nog een ‘afvinkoefening’, potentie onderschat Naast inhoudelijke ruimte ook procesmatig ruimte bieden: burgerparticipatie kost tijd

wijkcoördinatoren Wijkcoördinatoren vormen belangrijke succesfactor; borging werkwijze verdient aandacht wijkcoördinatoren zijn er vooral voor de wijk en dorpsraden wijkcoördinatoren zijn er voor alle inwoners

college College steunt gebiedsgerichte aanpak, maar kan dit actiever uitdragen succesverhalen met name in samenwerking met professionele partners uit het maatschappelijk middenveld samenwerking met inwoners complexer; waardering voor vrijwillige inzet prettig dat college inhoudelijk niet te sturend opereert tijdens participatie, maar zichtbaarheid in wijk/dorp kan groter actief uitdragen en intern afdwingen van aanpak wordt wel eens gemist prettig is dat de wethouders meer op afstand staan en niet te sturend opereren

gemeenteraad Gemeenteraad opereert op afstand Raadsleden sporadisch bij wijk- en dorpsraadvergadering. Formaliteit zit volksvertegenwoordigende niet in de weg. Wordt doorgaans veel waarde gehecht aan advies; lastig om adviezen op waarde te schatten Controlerende taken: geen meetbare informatie beschikbaar over de effecten van de aanpak. Geen afspraken over monitoring en evaluatie op papier. Vergaderingen zijn en blijven a-politiek Constructie waarin de wijk- en dorpsraden adviseren aan het college én het relatief lage aantal inhoudelijke adviezen

gemeenteraad Gemeenteraad opereert op afstand gebiedsgericht werken is voor de raad vooral van belang om contact te houden met de gemeenschap gebiedsgericht werken is voor de raad vooral van belang om gebiedspecifieke informatie op te halen Vergaderingen zijn en blijven a-politiek Constructie waarin de wijk- en dorpsraden adviseren aan het college én het relatief lage aantal inhoudelijke adviezen

toekomst Voedingsbodem voor vernieuwing Breed draagvlak voor innovatie Huidige samenleving vraagt om andere structuren en communicatie-strategieën (social media en thematische werkgroepen) Uitdaging: kennis en organisatiekracht vrijwilligers behouden én drempel burgerbetrokkenheid verlagen Rol van dorps- en wijkraden: baat bij zicht op agenda en aanpak wijk- en dorpsraden, zonder behoefte proces te procedureel te maken  

toekomst Moed en commitment nodig voor succesvolle doorontwikkeling Bij (grotendeels) behouden van huidige structuur zijn substantiële investeringen in functioneren wijk- en dorpsraden noodzakelijk (beleidsruimte, budget en ondersteuning) Bij herzien structuur komt inhoudelijke input via regulier participatieproces (werkgroepen e.d.) en kunnen raden verder als adviesorgaan op participatieproces. Minder belasting (expertise en representativiteit), lagere drempel. Géén stap terug, maar stap vooruit: garanties vanuit gemeente deskundigheid in te winnen, initiatieven te ondersteunen en achterban te benaderen