De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitkomst Quickscan Kampen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitkomst Quickscan Kampen"— Transcript van de presentatie:

1 Uitkomst Quickscan Kampen

2 Welkom en voorstelrondje
Programma Welkom en voorstelrondje Korte presentatie van de uitkomsten van de QuickScan De belangrijkste uitkomsten vaststellen Prioriteiten stellen over de thema’s Aan de slag met de thema’s Acties en afspraken

3 Algemene gegevens 4 lijsten uitgezet en aantal respondenten: Feitelijk adviesraad: 1 respondent Feitelijk gemeente: 1 respondent Beleving adviesraad: 13 respondenten Beleving gemeente: 7 respondenten

4 1. Feitelijke vragenlijst
Via een brede adviesraad sociaal domein Opkomen voor de positie of belangen, Advisering over beleid m.b.t werk en inkomen. Advisering over uitvoering en regelgeving/verordeningen Structurele betrokken:12 tot 15 mensen Informeel betrokken: volgens de adviesraad tussen de Bij de gemeente is dit onbekend. Er is 0 keer ongevraagd advies gegeven in 2017 met betrekking tot Werk en Inkomen/Participatiewet Hoe verzamelt de gemeente info t.b.v. ontwikkeling op het gebied van werk en Inkomen/participatiewet: Raadpleging van bestaande onderzoeken, nota’s of andere bestaande bronnen Organiseren van bijeenkomsten met inwoners/cliënten (bijv. thema cafés, huiskameroverleg, wijkmeeting) Periodiek overleg met andere belangenorganisaties Hoe verzamelt de adviesraad informatie t.b.v. advisering? We hebben ervaringskennis zelf in huis Cliëntenparticipatie is niet regionaal georganiseerd

5 1. Verschillen in de feitelijke antwoorden
Adviesraad Gemeente Vraag 5: Hoe vaak de gemeente in 2017 om advies heeft gevraagd verschilt. Volgends de adviesraad 0 keer. Vraag 8: Beschikbare faciliteiten en ondersteuning: Ambtelijke ondersteuning Secretariële ondersteuning Of het voldoende is: Deels, omdat …… Vraag 10: Hoe ziet de inbreng van inwoners/cliënten eruit t.a.v. werk en inkomen/Participatiewet? Volgens de adviesraad Inwoners/cliënten worden door de gemeente geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Vraag 12: Is de huidige vorm van cliënten participatie op het terrein van werk en inkomen/Participatiewet recent veranderd of zijn er plannen dat op korte termijn te doen? Nee Vraag 5: Volgens de gemeente 1 tot 3 keer. Vraag 8: Ook volgens de gemeente maar daarnaast ook: Abonnementen en lidmaatschappen organisaties, Computers en printers Deelname congressen en netwerken Of het voldoende is: ja Vraag 10: Volgens de gemeente: Inwoners/cliënten worden door de gemeente geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente geraadpleegd over onderwerpen t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente om advies gevraagd over onderwerpen t.a.v. werk en inkomen/Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente gevraagd om samen - in co-creatie - te werken aan beleid/verbetering van de uitvoering rond werk en inkomen/ Vraag 12: Volgens de gemeente: Ja , dat is gebeurd in

6 Onderwerpen in de belevingsvragenlijst
Doel van cliëntenparticipatie Deskundigheid en doelgroepen Invloed in inspraak Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad Samenwerking tussen de adviesraad en de gemeente

7 Doel van cliëntenparticipatie
Overeenkomsten De eerste vier doelen: gemeente en brede adviesraad hetzelfde beeld Cliëntenparticipatie is belangrijk voor de kwaliteit, voldoen aan de eisen en inwoners/cliënten leveren een bijdrage Verschillen Cliëntenparticipatie dient meerdere doelen volgens gemeente: Ook organiseren van tegenspraak, sneller door de gemeenteraad en kloof overbruggen Sneller door gemeenteraad is geen doel vanuit brede adviesraad

8 Deskundigheid en doelgroepen
Deskundigheid verschilt: Volgens gemeente geen beleidsvertegenwoordiging, geringe inhoudelijke deskundigheid maar grotendeels ervaringskennis Volgens brede adviesraad grotendeels inhoudelijke deskundigheid en ervaringskennis en ook geringe beleidsvertegenwoordiging Doelgroepen Overeenkomst: -Geen tot geringe betrokkenheid van een aantal doelgroepen Verschil: Brede adviesraad meer vertegenwoordiging combinatie P-wet-Wmo Gemeente meer bijstandsgerechtigden

9 Invloed in inspraak Vroegtijdig en actief betrokken: Deel van de gemeente vindt dat de gemeente de adviesraad vroegtijdig betrekt, deel ook niet. Grootste deel van adviesraad geeft neutraal aan; geen uitspraak. Invloed op gemeentelijk beleid: Er is ‘enige’ invloed van inwoners/cliënten volgens gemeente en adviesraad. Verschillen: adviesraad deel ‘geen invloed’, gemeente deel ‘duidelijke invloed’. Uitvoeringspraktijk: Er is ‘enige invloed’ volgens gemeente en adviesraad. Gemeente en adviesraad geven beide ook deel ‘geen invloed’ aan

10 Waarde van cliëntenparticipatie
Gemeente (ambtelijk) hecht belang aan cliëntenparticipatie in beleid en uitvoering Volgens gemeente hecht het college en de gemeenteraad belang aan cliëntenparticipatie in beleid en uitvoering. Klein deel adviesraad denkt ook dat er belang aan wordt gehecht door de gemeente, grootste deel adviesraad doet geen uitspraak over college en de gemeenteraad.

11 Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad
Gemeente is tevreden met de kwaliteit van de adviezen, adviesraad ook, maar vindt dat dat beter kan. De gemeente vindt dat de adviesraad een vaardige gesprekpartner is. De adviesraad vindt grotendeels dat zij dat onvoldoende zijn. Adviesraad is grotendeels tevreden over de manier waarop de gemeente de adviezen gebruikt. Gemeente is zelf grotendeels niet tevreden, vindt dat dat beter kan. Verbetering is niet direct nodig (volgens de gemeente), maar kan op inhoud en op gesprekstechniek (volgens beiden). Adviesraad ziet graag op alle onderdelen verbetering, maar inbreng achterban springt eruit.

12 Samenwerking tussen de adviesraad en de gemeente
Tevredenheid interesse: ja tevreden, adviesraad deels geen uitspraak Tevredenheid communicatie: gemeente deels niet tevreden Achterban: Gemeenten en adviesraad zien beiden onvoldoende inbreng terug uit de achterband van de doelgroepen P-wet en W&I Facilitering: deel gemeente vindt het goed, beide vinden voldoende en deel adviesraad vindt het beperkt. Scholing, training, externe kennis inkopen en uitvoeren eigen onderzoek kan beter. Adviesraad ziet liefst op alle punten meer mogelijkheden. Verschil: adviesraad wil graag meer ambtelijke en beleidsmatige ondersteuning.

13 Belevingsvragen: 1. Welk doel heeft de gemeente met cliëntenparticipatie op het terrein van werk en inkomen/ Participatiewet? (meerdere antwoorden mogelijk) Dl van Adviesraad Gemeente

14 Belevingsvragen: deskundigheid en doelgroepen
Vraag 2: Welk type deskundigheid is het meest vertegenwoordigd in het formele orgaan waarin cliëntenparticipatie is georganiseerd? Adviesraad Gemeente

15 Belevingsvraag 3: Welke typen doelgroepen zijn betrokken?
Adviesorgaan Gemeente

16 Belevingsvraag 4: Adviesraad wordt actief én vroegtijdig betrokken bij beleid en uitvoering op het gebied van werk en inkomen/Participatiewet. Adviesraad Gemeente

17 Gemeente Adviesorgaan
Belevingsvraag 5: hoeverre heeft de inbreng van inwoners/cliënten invloed op het beleid van de gemeente op het gebied van W&I/Participatiewet? Adviesorgaan Gemeente

18 Gemeente Adviesorgaan
Belevingsvraag 6: hoeverre heeft de inbreng van inwoners/cliënten invloed op de uitvoering van het gemeentelijk beleid op het gebied van W&I/Participatiewet? Adviesorgaan Gemeente

19 Belevingsvraag 7: vraag alleen aan gemeente gesteld

20 Belevingsvraag: Ik ervaar dat het college belang hecht aan de inbreng van inwoners/cliënten bij beleid en uitvoering op het terrein van W&I/ Participatiewet. Adviesraad Gemeente

21 Belevingsvraag: Ik ervaar dat de gemeenteraad belang hecht aan de inbreng van inwoners/cliënten bij beleid en uitvoering op het terrein van W&I/ Participatiewet. Adviesraad Gemeente

22 2. Belevingsvragen: Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad

23 Belevingsvraag: Tevreden over inbreng
Adviesraad Gemeente

24 Belevingsvraag: Tevreden over kwaliteit van adviezen
Adviesraad Gemeente

25 Belevingsvraag: Vaardig om gesprekspartner te zijn
Adviesraad Gemeente

26 Belevingsvraag: Welke vaardigheden verbeteren?
Adviesraad Gemeente

27 Belevingsvraag: Voldoende gefaciliteerd door de gemeente?
Adviesraad Gemeente

28 Belevingsvraag: 1 Welke onderdelen betere facilitering?
Adviesraad Gemeente

29 Belevingsvraag: 2 Welke onderdelen betere facilitering?
Adviesraad Gemeente

30 Belevingsvraag: Inbreng van inwoners/cliënten/achterban
Adviesraad Gemeente

31 Belevingsvraag: Tevreden over communicatie en afstemming
Adviesraad Gemeente

32 Belevingsvraag: Tevreden over mate van betrokkenheid en interesse
Adviesraad Gemeente

33 Van uitkomst naar plan Welk thema pakken we op?
Wat gaan we doen? Welke acties? Wie is daarbij nodig? Wat gaat goed? Wat kan beter?


Download ppt "Uitkomst Quickscan Kampen"

Verwante presentaties


Ads door Google