Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus
Programma van vandaag De DM-cyclus (hoofdstuk 3 reader) 23/07/2018 Programma van vandaag De DM-cyclus (hoofdstuk 3 reader) Klantprocessen en Organisatieclusters Verder met het marketingcommunicatieplan
Lesdoelen Studenten kennen de belangrijkste principes van de Direct Marketing Cyclus, de vier klantprocessen en de vier organisatieclusters (volgens Postma). Studenten kennen de ingrediënten van een marketingcommunicatieplan en weten waar het marketingcommunicatieplan voor dient.
http://www.youtube.com/watch?v=3QSlc2VABQE
De Direct Marketing Cyclus (1/3) 23/07/2018 De Direct Marketing Cyclus (1/3) Postma, P. (2011). Handboek Direct Marketing 3.0. Deventer: Kluwer. ISBN 9789013089721
Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee 23/07/2018 Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee De winkel is altijd open
De Direct Marketing Cyclus (2/3) 23/07/2018 De Direct Marketing Cyclus (2/3) Selecteren van klanten, prospects, suspects Prospect = ? Suspect = ? Vormgeven van het aanbod (‘de bobbel in de envelop’) Kiezen methode van marktbewerking De drie M’s: Mensen, Meters, Media
De Direct Marketing Cyclus (3/3) 23/07/2018 De Direct Marketing Cyclus (3/3) Waarneming door de markt Response Follow-up Reactie op de response van de klant Data in de database
Oefening Puike Petten (1/3) 23/07/2018 Oefening Puike Petten (1/3) Situatie: Het bedrijf Puike Petten, Hippe Hoedjes wil de verkoop van zijn producten stimuleren. Doordat het een bedrijfje is met slechts één vestiging in de binnenstad van Haarlem, is de afzet nu voornamelijk regionaal. De commercieel directeur wil van alles met internet, maar weet niet goed hoe hij dat moet aanpakken.
Oefening Puike petten (2/3) 23/07/2018 Oefening Puike petten (2/3) Gegevens: Bestaat sinds 1911 en heette eerst Damiate hoeden. In 1997 is de naam veranderd in ‘Puike petten, Hippe hoedjes’ om een jonger publiek aan te spreken. Producten en prijs: mannenpetten en dameshoeden, van eenvoudig en betaalbaar tot zeer exclusief maatwerk. Gemaakt in eigen werkplaats. Plaats: één winkel in Haarlem (binnenstad) Personeel: 10 Promotie: brochure, beurzen & ‘fairs’, reclame en artikelen in tijdschriften
Oefening Puike petten (3/3) 23/07/2018 Oefening Puike petten (3/3) Opdracht in viertallen: Doorloop de eerste drie stappen van de DM-cyclus volgens Postma en geef advies. Presenteer je advies aan de rest van de klas.
Klantprocessen http://www.youtube.com/watch?v=i2_B8mwCIbc
De vier klantprocessen (1/2) 23/07/2018 De vier klantprocessen (1/2) Postma, P. (2011). Handboek Direct Marketing 3.0. Deventer: Kluwer. ISBN 9789013089721
De vier klantprocessen (2/2) 23/07/2018 De vier klantprocessen (2/2) Klantwaardemanagement Berekenen van klantwaarde (doen we niet) Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement IT-tools! Klantkennismanagement
Oefening klantprocessen (1) 23/07/2018 Oefening klantprocessen (1) Van Lanschot Bankiers kiest ervoor om sommige klanten persoonlijk te bedienen. Dit is een voorbeeld van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement
Oefening klantprocessen (2) 23/07/2018 Oefening klantprocessen (2) De belangrijkste impuls voor vernieuwd klantwaarde-management komt van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement
De vier organisatieclusters (1/2) 23/07/2018 De vier organisatieclusters (1/2) Postma, P. (2011). Handboek Direct Marketing 3.0. Deventer: Kluwer. ISBN 9789013089721
De vier organisatieclusters (2/2) 23/07/2018 De vier organisatieclusters (2/2) Marketing Intelligence Spreekt ‘de taal’ van de IT-afdeling Marketing Creativiteit! Marktbewerking Operations IT-afdeling
Oefening organisatieclusters (1) 23/07/2018 Oefening organisatieclusters (1) Waar zit de campagnemanager? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations
Oefening organisatieclusters (2) 23/07/2018 Oefening organisatieclusters (2) Waar wordt capaciteit gereserveerd voor het afhandelen van respons? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations
PAUZE
Waarom een marketingcommunicatieplan? Plan van aanpak voor de marketingcommunicatie en jullie DEM. Planmatig communiceren (je doet niet zomaar iets). Om te bespreken met je opdrachtgever (docent). Om te volgen en te controleren (doen we wat is afgesproken?). Om prioriteiten te stellen (wat kunnen we wel en niet?).
Opzet marketingcommunicatieplan Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, doel/visie/missie/motto, producten/diensten, huidige klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen van de campagne Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Gebruik het hoofdstuk ‘Niveau’s van communicatieplannen’ uit de reader!
Jullie huiswerk Beschrijf het bedrijf (algemene beschrijving), maak de SWOT van het bedrijf (af), beschrijf het product / de dienst en geef aan wie je wilt bereiken (doelgroepen). Bespreek dit in viertallen. Een tweetal leest dit van het andere tweetal: is het helder? Vragen?
Doelgroepen Bij wie wil je verandering realiseren? Beschrijf de doelgroepen: Wat zijn de algemene kenmerken? opleiding, interesse, levensfase, leeftijd, geslacht, inkomen, woonsituatie In welke mate hebben ze met het product te maken? b.v. rijwielfabrikant en mensen die ‘s een toertocht maken of mensen die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer Hoe en wat communiceren ze? Suspect of prospect, wat voor communicatiemiddelen gebruiken ze, voorkennis, belangstelling, begripsniveau, …
Doelgroep Leeftijd Behoefte Geslacht Gezinssamenstelling Welstand Ervaring Opleiding Etniciteit Geografisch Levensbeschouwing Professioneel Mode- / Trendgevoelig Interesses Beïnvloedbaarheid Kennisniveau Mediaomgeving
Communicatiedoelen (1-2) Wat is het doel van de communicatie? Wat wil je bereiken bij de doelgroep(-en) van het bedrijf? Kennis, houding en gedrag Doelgroep is onderwerp SMART formuleren…
Doelen SMART formuleren http://www.youtube.com/watch?v=MeGXMxS1-2k
Communicatiedoelen (2-2) SMART: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden SMART kennis, houding, gedrag: ‘80% van de Nederlanders zal in 2013 van mening zijn dat je geen glas in de vuilnisbak moet gooien.’ ‘90% van de Nederlanders weet voor 2013 dat je geen hittebestendig glas in de glasbak moet gooien.’ ’95% van de Nederlanders gooit in 2013 glas in de glasbak en sorteert daarbij op kleur.’
Boodschap Welke boodschap wil je overbrengen? Voorbeelden: Interpolis. Glashelder. Een beetje van jezelf. Een beetje van Maggi. De boodschap moet kloppen met de identiteit van je bedrijf en het communicatiedoel. De boodschap is hetgeen de klant denkt en ervaart als hij de DEM leest.
Aan de slag Bepaal de doelgroepen van jullie bedrijf, product of dienst. Bepaal de doelen van de campagne. Formuleer de boodschap.
23/07/2018 Huiswerk volgende les Maak het marketingcommunicatieplan verder af (t/m boodschap = t/m hoofdstuk 4) en zorg dat het er netjes uitziet. Lees hoofdstuk 1 van de reader (e-mailmarketing).