De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct Juridische aspecten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct Juridische aspecten"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 10. Juridische aspecten
08/09/2018 Direct Juridische aspecten Semester 1, blok 1,

2

3

4 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet
08/09/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet Twee juridische aspecten: Databases Media De Code Oefenen met ‘juridische zaken’

5 08/09/2018 Lesdoel Studenten kennen de belangrijkste juridische aspecten rond direct en kunnen deze kennis toepassen in hun campagne.

6

7 Wie is Arnoud Engelfriet
08/09/2018 Wie is Arnoud Engelfriet Zie de site: Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit twee hoofdstukken: 4 en 13, opgenomen in de reader

8 Juridische aspect 1: databases
08/09/2018 Juridische aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) Begrippen: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens ( Kijk ook eens op:

9 Juridische aspect 2: media & regels
08/09/2018 Juridische aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: ACM (Autoriteit Consument & Markt ) Zelfregulering: SRC ( De code reclame via Wie en wat is DDMA? ( ) Wie en wat is Thuiswinkel? (

10 Wat is DDMA Dutch Dialogue Marketing Association
“DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: nieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d

11 Artikel 11.7 Opt-in Opt-out
Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en adres) confirmed opt-in actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagd de mogelijkheid uit te schrijven ‘passieve’ toestemming spam

12 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail
08/09/2018 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via Toestemming voor ongevraagde communicatie

13 Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is
actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen; recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is bij het verkrijgen van het adres aangeven wat er met dat adres gebeurt hoeft er geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden

14 Code verspreiding reclame via e-mail
Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig) Reclame via is: het per aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten een heel breed begrip!

15 Code verspreiding reclame via e-mail
Geen aparte codes B-to-C en B-to-B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel)

16 Code verspreiding reclame via e-mail
Eisen aan informatie over doel van verzamelen adressen: bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het adres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derdenverstrekking.

17 Overtreden van de code ACM geeft boetes als het om spam gaat (11.7)
College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toetstemming gebruikt worden Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen)

18

19 Geen boete maar:

20 08/09/2018 20

21 Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens? Zoek na op de site van de HAN

22 verplicht veld: wat gebeurt er mee?

23 Aanvullen communicatieplan
08/09/2018 Aanvullen communicatieplan Voeg een hoofdstuk toe aan het communicatieplan: ‘Juridische aspecten’ Zorg dat alle keuzes die jullie maken m.b.t. de DEM juridisch kloppen en onderbouw ze met de juiste wet- en regelgeving 23


Download ppt "Direct Juridische aspecten"

Verwante presentaties


Ads door Google