De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 3 Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017

2 Wat kun je aan het eind van deze les;
Je weet wat een PMC is Je kan de marketingmix toepassen Je kent de eisen van een goede marketingstrategie Je kan de SWOT-Analyse beschrijven Je kan de SWOT-Analyse toepassen

3 Herhaling van vorige les
Een doelgroep is een min of meer homogene klantengroep en wordt zo nauw mogelijk omschreven aan de hand van 5 specifieke kenmerken: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag vrije tijd Omschrijf altijd deze 5 kenmerken

4 PMC’s Een PMC (Product-Markt-Combinatie) is een combinatie van één van je producten met een doelgroep Voor iedere PMC stel je een apart marketingplan op

5 Marketing Mix Model van McCarthy: de 4 P’s Prijs Promotie Product
Plaats / Distributie Diverse extra P’s, zoals: Personeel Presentatie

6

7 NOG 2 P’s PERSONEEL; Welke kennis moet het personeel hebben?
Hoe belonen wij ons personeel? Wat zijn de carrièremogelijkheden? Etc. PROCES; Welke stappen moet een klant doen om ons product te verkrijgen? Welke procedure volgen we als de klant niet tevreden is? Welke levertijden hebben we en wanneer communiceren we dit met de klant?

8 Opdracht; Maak een Marketing Mix voor Ikea

9 Basisstrategie van Marketing
Jouw toekomst hangt af van hoe goed je de wensen en behoeften van de klant begrijpt. Je belangrijkste strategische taak is om goed na te denken over wat klanten nodig hebben en wat ze wensen. Bedenk een product of dienst waar klanten graag voor willen betalen.

10 Behoeften begrijpen Piramide van Maslow (1954) 7. Zelfverwerkelijking
6. Schoonheid 5. Kennis en begrip 4. Waardering 3. Liefde en genegenheid 2. Veiligheid 1. Primaire levensbehoeften

11 Wensen begrijpen Mensen hebben meer wensen dan behoeften
Vanuit de behoefte aan afwisseling, wensen mensen verschillende manieren om basisbehoeften te bevredigen Onze wensen zijn onbeperkt: dat biedt marketeers veel ruimte voor creativiteit

12 Behoeften vs. Wensen Als in een behoefte niet wordt voorzien, ontstaat een hunkering Voorbeelden: Honger Dorst Liefdesverdriet Minderwaardigheids-complex Als aan een wens niet kan worden voldaan, ontstaat een andere wens Voorbeelden: Er is geen patat, dus wil ik een loempia, en als die er ook niet is, wil ik een boterham, en als die er ook niet is…

13 EISEN VAN EEN GOEDE MARKETINGSTRATEGIE
Drie eisen; De strategie moet een heldere keuze hebben Welke positie neem je in op je markt De strategie moet een goede aansluiting hebben op de omgevingssituatie en de omgevingsontwikkelingen Hoe snel gaan de ontwikkelingen op in je markt  hoe flexibel moet je zijn? De strategie moet positief worden ontvangen door de belangrijkste steakeholders

14 STAKEHOLDERS Stakeholders zijn díe partijen die direct dan wel indirect de activiteiten van een organisatie kunnen beïnvloeden of er door beïnvloed worden. Interne stakeholders; Personeel Externe stakeholders; Financiers Overheid Afnemers

15 De SWOT-Analyse SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen onderzoeken.

16 SWOT Matrix

17 SWOT Analyse INTERNE ANALYSE; Heb je direct invloed op.
Wat zijn je sterktes? Goede prijs, niet te duur tov de concurrentie Voorloper op ICT gebied Veel productinnovaties Wat zijn je zwaktes? Geen goede locatie Negatief imago Slechte klachtenafhandeling

18 SWOT-Analyse EXTERNE ANALYSE;
Heb je geen directe invloed op; de kansen en bedreigingen voor de hele markt en branche. Wat zijn je kansen? Problemen bij de concurrent Vraag naar specialistische diensten De economie groeit Wat zijn je bedreigingen? Demografische veranderingen Nadelige verandering in de wet- en regelgeving Weinig vertrouwen in de branche

19 Je sluit de SWOT-Analyse af met een conclusie;
Hoe denk je met behulp van deze gegevens een plekje in de markt te kunnen veroveren.

20 OPDRACHT Opdracht 3; In welke behoefte wordt voorzien met het product dat je in je opdracht hebt gebruikt? Waar staat het product in de behoeftenpiramide van Maslow? Door welk product kan de wens naar jouw product worden vervangen? Maak een SWOT-Analyse van jouw product (kan dus je stagebedrijf zijn)

21 Volgende les; KOOPGEDRAG EN MARKTAANDEEL PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

22 Boston-Analyse Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA


Download ppt "Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google