De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kamer van Koophandel Haaglanden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kamer van Koophandel Haaglanden"— Transcript van de presentatie:

1 Kamer van Koophandel Haaglanden
Ton Glissenaar Bedrijvenadviseur Welkom, voorstellen + praatje KvK Voorstelronde

2 Evenwicht ondernemer markt product/dienst Markt : is er vraag
Ondernemer: welke kwaliteiten, welke interesse : veel eisen => commercieel, financieel, sociaal ….. Prod/dienst: welke behoefte markt product/dienst

3 Ondernemingsplan 1 Ondernemer 2 Bedrijfsidee 3 Commercieel plan
4 Financieel plan Het ondernemingsplan bestaat uit de volgende onderdelen: De ondernemer: in dit deel stel je jezelf voor aan derden. Je laat zien wat je allemaal hebt gedaan en je vertelt waarom je zelfstandig ondernemer wilt worden. Bedrijfsidee: hierin beschrijf je nauwkeurig het bedrijfsidee, maar hier kom ik zo op terug Commercieel plan: Een essentieel onderdeel van het ondernemingsplan. Hierin werkt u in detail uit hoe uw bedrijfsidee tegemoet kan komen aan de wensen en behoeften van uw klant. Financieel plan: dit onderdeel is de financiële vertaling van de plannen die zijn opgenomen in het commerciële plan. Uiteindelijk kan je hieruit aflezen hoeveel geld je nodig hebt om de onderneming zo op te zetten als je in gedachte hebt en of dit haalbaar is of dat je je plannen bij moet stellen. Hoe je dit het beste kan aanpakken en waar je allemaal op moet letten, behandelen wij in de volgende modules. Houdt u het plan kort en krachtig! Onderbouw delen desgewenst in een bijlage.

4 Stappenplan Bedrijfsidee Marktanalyse Marktonderzoek Omgevingsanalyse
Onderscheidend vermogen Herformulering bedrijfsidee Marketingplan Omzetprognose Hier ziet u het stappenplan voor de presentatie van vanavond. Aan het begin van alles staat natuurlijk het bedrijfsidee Door middel van marktonderzoek (dat bestaat uit markt- en omgevingsanalyse) ga je uitkijken of er wel markt is voor dat idee Vervolgens kijk je of de uitwerking van het idee wel voldoende onderscheidend vermogen biedt t.o.v. de andere aanbieders van het idee. Die gegevens heb je namelijk boven tafel weten te halen tijdens het marktonderzoek. Indien nodig, is het raadzaam je bedrijfsidee te gaan herformuleren. Waarna je weer bovenaan begint. Hierna start je eigenlijk pas met het schrijven van je marketingplan. Waarin je opneemt hoe je de doelgroep van jouw bedrijfsidee gaat bereiken.

5 Bedrijfsidee Onderscheidend vermogen Missie Visie
We hebben het nu over het bedrijfsidee alsof het slechts het zogenaamde “ lampje” is dat gaat branden na een goed gesprek in de kroeg. Maar als je er echt iets mee wil gaan doen, is het handig om dit idee op papier te zetten. Probeer dit wel zo te doen dat het precies weergeeft wat u doet. Bv. Niet: verkoop van kleding, maar verkoop van exclusieve dameskleding in de betere prijsklasse. Het bedrijfsidee moet een beeld van uw bedrijf oproepen. De lezer van het ondernemingsplan moet het bedrijf vóór zich kunnen zien. Uit het bedrijfsidee kan je een aantal zaken afleiden zoals de visie en de missie. Als je het hebt over visie dan schrijf je welk beeld je hebt van je onderneming in de toekomst: wil je een multinational of wil je juist klein blijven. Welke markten of doelgroepen wil je aanspreken en met welke producten. Als we het hebben over missie dan zou je daar een korte en krachtige samenvatting kunnen geven van waar jij en je onderneming voor staan. Voorbeelden: BtB -> de missie van Shell is: wij leveren energie BtC-> Honda: General Motors verslaan! Als je dan toch bezig bent met het kort en krachtig opschrijven van je visie en missie, probeer dan ook voor jezelf een 1-minuut verhaal te schrijven waarin je kort en krachtig vertelt waarvoor jij en je bedrijf staan. Idealiter is het verhaaltje een trigger voor de toehoorder om er meer over te willen weten. Zgn. Liftverhaal

6 Marktonderzoek Wat? Waarom? Hoe?
Wat: Bij de visie heb je, als het goed is, al nagedacht over de afbakening. Je hebt beschreven welke doelgroep, op welke markt je gaat benaderen en met welke producten. Tijdens het marktonderzoek ga je de structuren van de markt in jouw branche in kaart brengen zodat je een beeld hebt van alle partijen die actief zijn. Als je de totale markt in beeld hebt, kan je vervolgens je marktgebied gaan bepalen en daarna bepalen of er “ Marktpotentie” of een afzetmogelijkheid is voor uw product of dienst. Waarom: Hoe kleiner je bedrijf, hoe belangrijker het is om te weten hoe groot je afzetmarkt is en hoe die eruit ziet. Als Unilever een product op de markt zet dat niet verkoopt, dan proberen ze iets anders. Als jullie of ik iets op de markt zetten dat niet loopt, zou dat wel eens het einde van onze onderneming kunnen betekenen. Hoe: door middel van desk en/of field research

7 Marktonderzoek Deskresearch Fieldresearch Informatiebronnen: KvK
Branche-organisaties Gemeente Internet etc.... Fieldresearch interviews enquêtes praten, praten, praten!! Denk bij deskresearch aan de volgende bronnen: Je zou hier nog aan toe kunnen voegen: het ABC voor Handel en industrie, Pyttersens Almanak, de telefoongids of de gouden gids Bedenk van te voren wel goed wat je allemaal wil weten. (als je bv later alle telefoonnummers bij de gevonden adressen moet zoeken ben je twee keer zoveel tijd kwijt!) Denk bij fieldresearch aan het houden van interviews bij leveranciers, toeleveringsbedrijven en brancheverenigingen. Of enquêtes bij de mensen op straat. Tijdens het marktonderzoek komen 2 belangrijke onderzoeken aan bod: Marktanalyse en Omgevingsanalyse.

8 Onderdelen Marktanalyse Doelgroep-analyse Concurrentie-analyse
SWOT-analyse Een verdere uitsplitsing van het onderdeel Marktanalyse zie je op deze sheet: De markt bestaat immers uit zowel klanten als concurrenten

9 Doelgroepanalyse Hoe groot is uw doelgroep?
Wie wilt u als klant? Hoe groot is uw doelgroep? Welke behoefte heeft uw doelgroep? Wat is het koopgedrag?

10 Concurrentie-analyse
Wat is een concurrent? Wie is uw concurrent direct indirect Wat is een concurrent: denk niet alleen aan aanbieders met hetzelfde product maar ook aan aanbieders van een alternatief. Wie zijn die directe concurrenten en wie zijn die indirecte

11 Omgevingsanalyse Demografisch Economisch Sociaal Technisch Ecologisch
Politiek De andere analyse die in het Marktonderzoek moet plaatsvinden is de omgevingsanalyse. Hierin zoekt u uit waar uw doelgroep zich bevind: De gemeente heeft per wijk gegevens over gezinssamenstelling en nationaliteit en over de gemiddelde inkomens. U kunt op Funda.nl kijken welke kenmerken de wijk heeft voor bepaalde postcodes. Ook bij het Handelsregister kunt u terecht voor de samenstelling van gebieden. Je kunt ook vragen naar namen van bedrijven die zolang bestaan of zoveel werknemers hebben. Ook het CBS en het EIM hebben heel veel gegevens. Voor branche gegevens en gemiddelde omzetten kunt u terecht bij de brancheverenigingen en op de sites van bijvoorbeeld Rabo en ING.

12 Onderscheidend vermogen Klantbeleving T.o.v. concurrentie

13 Marketingplan Product Plaats Prijs Promotie Presentatie Personeel
Persoonlijk

14 Persoonlijk Bekwaam Betrouwbaar Betrokken Bereid Bereikbaar

15 EERST EVEN LANGS JE KAMER VAN KOOPHANDEL
Deelnemers vragen om evaluatieformulier in te vullen. Uitreiken aan de deelnemers: inhoud voor module map handout vd sheets


Download ppt "Kamer van Koophandel Haaglanden"

Verwante presentaties


Ads door Google