De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus."— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus
30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus

2 30/07/2018 Programma van vandaag De laatste hoofdstukken van het marketingcommunicatieplan Uitwerken concept DEM

3 Lesdoelen Studenten weten wat ze moeten doen om het marketingcommunicatieplan af te maken Studenten hebben de eerste ontwerpen van hun DEM klaar.

4 Even herhalen: Waarom een marketingcommunicatieplan?
Plan van aanpak voor de marketingcommunicatie en jullie DEM. Planmatig communiceren (je doet niet zomaar iets). Om te bespreken met je opdrachtgever (docent). Om te volgen en te controleren (doen we wat is afgesproken?). Om prioriteiten te stellen (wat kunnen we wel en niet?).

5 Opzet marketingcommunicatieplan
Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, visie/missie/motto, producten/diensten, klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Juridische onderbouwing

6 Welke middelen gaan jullie inzetten?
On- en offline Missie – motto – conclusie SWOT bedrijf - doelgroep – boodschap: welke middelen moeten, welke middelen passen? Denk aan budget!

7 Doelgroep/middelenmatrix
Zet je de middelen af tegen de doelgroep (de drie segmenten van de doelgroep) Welk segment bereik je met welke middelen? Doel matrix: in één oogopslag duidelijk wie je waarmee bereikt. Handig voor jullie opdrachtgever. Zie reader voor voorbeeld (10.10 tekst Communicatiehandboek)

8 Activiteitenplanning
Reader: tijdsplanning. Welke activiteiten vinden wanneer plaats? Onderlinge afhankelijkheid: ene activiteit volgt op de andere en … wie doet wat wanneer?

9 Budget Taakstellend Doelen van de campagne
Welke activiteiten nodig om doelen te realiseren Wat kost dat? Maar ook: wat is mogelijk? Investeren is nodig als de omzet afneemt … maar zijn die benodigde financiële middelen er wel??

10 Budget Waarom zou een opdrachtgever investeren?

11 Juridische checklist DEM
Duidelijke omschrijving bedoeling en frequentie Duidelijke omschrijving toestemming; niet verstopt in privacy reglement Aantoonbaar opt-in (confirmed opt-in) Bijlagen: link met bestandstype en grootte Reply mogelijk Duidelijke afzender (bedrijfsnaam) Duidelijke contactgegevens (adres etc.) Makkelijke manier om af te melden (afmeldlink die meteen werkt)

12 Opzet marketingcommunicatieplan
Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, visie/missie/motto, producten/diensten, klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Juridische onderbouwing

13 De DEM! Keuze gemaakt Ontwerpen: mag op alle mogelijke manieren.
Eerst ontwerp, dan keuze template in Mailchimp Denk aan de boodschap

14 Criteria overdrachtspresentatie
Het moment waarop bepaald wordt of je door kunt met je ontwerp. Je krijgt ofwel een GO, ofwel een (voorlopige) NO-GO Je laat zien in 5 minuten met je groepje zien: De campagne en hoe past de DEM hierin De boodschap van jullie DEM Jullie doelgroep en de drie segmenten van de doelgroep De gegevens die jullie nodig hebben om de segmenten in de data te selecteren (3 criteria) Het ruwe ontwerp van jullie teksten hoeven nog niet klaar look & feel en call to action duidelijk

15 30/07/2018 Doen Maak het marketingcommunicatieplan af en mail het (datum) naar (mailadres) Hoort bij overdracht: go or no go. Ontwerp jullie DEM volgende les aan de slag met teksten!


Download ppt "Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct E-Mail: 3. De DM-cyclus."

Verwante presentaties


Ads door Google