De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

23/07/2018 Direct E-Mail: 12. Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "23/07/2018 Direct E-Mail: 12. Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014."— Transcript van de presentatie:

1 23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar

2 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’
23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.

3 Lesdoelen Studenten weten wat doelgroepgericht schrijven is en kunnen dit toepassen in hun DEM

4

5 Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En …: Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn/haar hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.

6 DEM: schrijf actief! Er zal een goede nachtrust ontstaan.
Nergens rust u zó lekker uit als in dit bed! Slaapt u in dit bed? Dan rust u heerlijk uit! Er zal contact met u worden opgenomen. Jeanine belt u a.s. maandag.

7 Doelgroep Wat is een doelgroep: Bepaalt inhoud én stijl
De categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt Bepaalt inhoud én stijl Bepaal de doelgroep zo precies mogelijk We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie

8 Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep:
Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses Informatica Communicatie Academie

9 Kenmerken van een doelgroep
Wie leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling Wat bereik (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal in %) welke informatie zoeken/krijgen ze? waar en hoe zoeken/krijgen ze dat? wat willen ze? Details tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto Informatica Communicatie Academie 9 9

10 Oefening: doelgroepkenmerken
Hierna volgen tien ‘merken’ Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep Informatica Communicatie Academie

11 11

12 Schrijfoefening Klas in vier groepen – vier tijdschriften.
Jullie krijgen de opdracht een bijschrift voor een foto te schrijven in één van de tijdschriften. De bladen/uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 50 woorden per tekst.

13 Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen
90 sec. opwarmen in de magnetron 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42

14 Aan de slag met de tekst van jullie DEM

15 Wat zijn de kenmerken van jullie doelgroepen?
Geef bij iedere doelgroep zoveel mogelijk kenmerken aan. ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses

16 Aan de slag met de tekst van de DEM 1
In de duo’s: welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf beiden voor ieder segment van doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt. Dus drie tekst(jes) per persoon. Schrijf beiden voor ieder segment van de doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, enz). Dus drie onderwerpregels per persoon.

17 Inleveren Lever beiden je teksten in bij mij.

18 Huiswerk volgende les datum invullen
23/07/2018 Huiswerk volgende les datum invullen Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 Bereid de overdrachtspresentatie voor (zie voor beoordelingscriteria de ppt van les 11) Rooster op Scholar in jullie klassenmapje


Download ppt "23/07/2018 Direct E-Mail: 12. Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google