De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3."— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus
07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3

2 Programma van vandaag Hoorcollege: De DM-cyclus (hoofdstuk 2 Postma)
07/08/2018 Programma van vandaag Hoorcollege: De DM-cyclus (hoofdstuk 2 Postma) Klantprocessen en Organisatieclusters Eerste deel communicatieplan Practicum: Vragen bij hoofdstuk 1 Oefening: DM-cylclus Oefening: organisatieclusters Opdracht: eerste deel communicatieplan

3

4 De Direct Marketing Cyclus (1/3)
07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (1/3)

5 Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee
07/08/2018 Kenmerken online Instant feedback Kritische uptime Iedereen kijkt mee De winkel is altijd open

6 De Direct Marketing Cyclus (2/3)
07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (2/3) Selecteren van klanten, prospects, suspects Prospect: heeft zichzelf gemeld Suspect: heeft zichzelf niet bekend gemaakt Vormgeven van het aanbod (‘de bobbel in de envelop’) Kiezen methode van marktbewerking De drie M’s: Mensen, Meters, Media

7 De Direct Marketing Cyclus (3/3)
07/08/2018 De Direct Marketing Cyclus (3/3) Waarneming door de markt (uitgebreider in hoofdstuk 5) Response Fulfilment = reactie op de response van de klant Data in de database (zie lijn Database)

8 De vier klantprocessen (1/2)
07/08/2018 De vier klantprocessen (1/2)

9 Klantprocessen

10 De vier klantprocessen (2/2)
07/08/2018 De vier klantprocessen (2/2) Klantwaardemanagement Berekenen van klantwaarde (doen we niet) Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement IT-tools! Klantkennismanagement

11 Oefening klantprocessen (1)
07/08/2018 Oefening klantprocessen (1) Van Lanschot Bankiers kiest ervoor om sommige klanten persoonlijk te bedienen. Dit is een voorbeeld van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement

12 Oefening klantprocessen (2)
07/08/2018 Oefening klantprocessen (2) De belangrijkste impuls voor vernieuwd klantwaardemanagement komt van: Klantwaardemanagement Klantpropositiemanagement Klantcontactmanagement Klantkennismanagement

13 De vier organisatieclusters (1/2)
07/08/2018 De vier organisatieclusters (1/2)

14 De vier organisatieclusters (2/2)
07/08/2018 De vier organisatieclusters (2/2) Marketing Intelligence Spreekt ‘de taal’ van de IT-afdeling Marketing Creativiteit! Marktbewerking Operations IT-afdeling

15 Oefening organisatieclusters (1)
07/08/2018 Oefening organisatieclusters (1) Waar zit de campagnemanager? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations

16 Oefening organisatieclusters (2)
07/08/2018 Oefening organisatieclusters (2) Waar wordt capaciteit gereserveerd voor het afhandelen van respons? Marketing Intelligence Marketing Marktbewerking Operations

17 Communicatieplan Plan van aanpak voor de (marketing-) communicatie en jullie DEM Planmatig communiceren (je doet niet zomaar iets) Om te bespreken met je opdrachtgever (docent) Om te volgen en te controleren (doen we wat is afgesproken) Om prioriteiten te stellen (wat kunnen we wel en niet)

18 (marketing) Communicatieplan
Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels)

19 Communicatieplan Maken jullie in delen: gebruik de tijd in deze lessen en vraag feedback! Hoofdstukken 1 t/m 5 moeten klaar en voldoende zijn beoordeeld in week 5 (voorwaarde om mee te doen aan overdrachtspresentaties) Hoofdstuk 6 volgt in week 6 Definitieve beoordeling = cijfer in week 7

20 1. Beschrijving bedrijf Situatieanalyse:
Naam, plaats, hoe lang bestaat het bedrijf, hoeveel mensen werken er (zo ongeveer) enz. Wat is de missie van het bedrijf? Welke producten verkopen ze? Wat zijn de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen?

21 Strengths Weaknesses Opportunities Threats
SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threats

22 1a. Communicatiedoelen Wat is het doel van de communicatie? Wat wil je bereiken bij de doelgroep(-en) van het bedrijf? SMART formuleren Kennis, houding en gedrag Doelgroep is onderwerp

23 1a. Communicatiedoelen SMART: SMART, kennis, houding, gedrag:
Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden SMART, kennis, houding, gedrag: ‘80% van de Nederlanders zal in 2013 van mening zijn dat je geen glas in de vuilnisbak moet gooien.’ ‘90% van de Nederlanders weet voor 2013 dat je geen hittebestendig glas in de glasbak moet gooien.’ ’95% van de Nederlanders gooit in 2013 glas in de glasbak en sorteert daarbij op kleur.’

24 2. Doelgroepen Bij wie wil je verandering realiseren?
Beschrijf de doelgroepen: Wat zijn de algemene kenmerken? opleiding, interesse, levensfase, leeftijd, geslacht, inkomen, woonsituatie In welke mate hebben ze met het product te maken? b.v. rijwielfabrikant en mensen die ‘s een toertocht maken of mensen die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer Hoe en wat communiceren ze? Suspect of prospect, wat voor communicatiemiddelen gebruiken ze, voorkennis, belangstelling, begripsniveau

25 Doelgroep Leeftijd Behoefte Man/vrouw Gezinssamenstelling Welstand
Ervaring Opleiding Etniciteit Geografisch Levensbeschouwing Professioneel Mode/trendgevoelig Interesses Beïnvloedbaarheid Kennisniveau Media-omgeving

26 3. Boodschap Welke boodschap wil je overbrengen? Voorbeelden:
Interpolis. Glashelder. Een beetje van jezelf. Een beetje van Maggi. De boodschap moet kloppen met de identiteit van je bedrijf en het communicatiedoel.

27 Practicum

28 Eerst even het huiswerk
Wat is Direct Marketing? Wat is eerstefasemarketing? Wat is tweedefasemarketing? Wat is Direct Marketing 3.0? Wat is Direct Respons Media? Waar staat de afkorting CRM voor?

29 En weten jullie nog? Geef voorbeelden
07/08/2018 En weten jullie nog? Geef voorbeelden Gehele proces, Gehele assortiment Deel assortiment Deel proces,

30 De vier klantprocessen (1/2)
07/08/2018 De vier klantprocessen (1/2)

31 Oefening Neem een bedrijf
07/08/2018 Oefening Neem een bedrijf Doorloop de eerste drie fasen van de Direct Marketing Cyclus (Postma, pag. 45, t/m 50) Selecteren van klanten, prospects, suspects Vormgeven van het aanbod Kiezen methode van marktbewerking

32 Opdracht Beschrijf jullie bedrijf (hoofdstuk 1 comm.plan)
Zoek (minimaal) de volgende gegevens op: Naam, plaats, hoe lang bestaat het bedrijf, hoeveel mensen werken er (zo ongeveer) enz. Wat is de missie van het bedrijf? Welke producten verkopen ze? Wat zijn de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen? Dit deel moet volgende week klaar zijn! (check in de les) Max. 2 A4 (incl. SWOT) Schrijf alvast aandachtspunten op over: doelstellingen van de communicatie en de huidige doelgroepen van het bedrijf

33 Huiswerk volgende week
07/08/2018 Huiswerk volgende week Opdracht communicatieplan Bestuderen Postma hoofdstuk 2


Download ppt "Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct E-Mail: 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3."

Verwante presentaties


Ads door Google