De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 29/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 29/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0."— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0
29/07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0

2 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf
29/07/2018 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf Eerste delen marketingcommunicatieplan

3 29/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen het begrip marketing en kennen in grote lijnen de geschiedenis Studenten hebben een bedrijf en product/dienst gekozen Studenten kennen de missie/visie/bestaansreden van het gekozen bedrijf

4 Om mee te beginnen (so real its scary)

5 Bron: http://www. brabantbekijken
Bron: geraadpleegd d.d

6 Wat is marketing? Honderden definities van marketing. Waaronder
29/07/2018 Wat is marketing? Honderden definities van marketing. Waaronder ‘een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrond, Wong & Saunders, 2008) Verkopen: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt Marketing: ervoor zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen

7 29/07/2018 Van product … ‘ Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black’ Henry Ford (Wikipedia, geraadpleegd d.d ) Tot 1930: Producten zo goed en goedkoop mogelijk produceren, de klant komt vanzelf (sellersmarket) Vanaf 1930: Productieoverschot, de producent moet de klant opzoeken: reclame. WO2: behoefte aan goederen, na 1950 weer productieoverschot -> reclame, marketing

8 … naar markt benoem de markt van deze reclame:
29/07/2018 … naar markt benoem de markt van deze reclame:

9 Marketing 1.0 (1960 – 2000) 9

10 Marketing 2.0 (vanaf 2000) Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender
Interactie

11 29/07/2018 Direct Marketing 2.0 Direct Marketing = Direct Marketing is een vorm van marketing met een specifieke toepassing van marketingtechnieken en -instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele directe relaties tussen aanbieders en afnemers. Grote doorbraak = met de komst van IT: de opkomst van digitale direct marketing Specifieke software Direct response media (WWW, , pda’s, Blackberry, iPhone, iPad, Android, tablets)

12 29/07/2018 Begrippen Prospect = mogelijk nieuwe klant (iemand die voldoet aan het klantprofiel, iemand die interesse heeft, kan al één order hebben geplaatst, nog geen klant) Suspect = een onbekende klant (wel een mogelijke klant, maar iemand die nog geen interesse heeft getoond) Massamedia= radio, tv, billboards, kranten Marktsegmentatie = het opdelen van de markt in kleinere beheersbare deelmarkten

13 29/07/2018 En PMC = ? CRM = ?

14 29/07/2018 En nu: Van product naar markt naar de klant: wie heeft het voor het zeggen?

15 Opdrachten In drietallen: Zoek per onderwerp een voorbeeld van:
29/07/2018 Opdrachten In drietallen: Zoek per onderwerp een voorbeeld van: - massa marketing - direct marketing - online marketing

16 Jullie bedrijf en het product/de dienst
Inventarisatie gekozen bedrijven en producten/diensten

17 Motto van jullie bedrijf
“Onder een motto ("beweegreden", afgeleid van het werkwoord movere, bewegen) of kenspreuk wordt een korte tekst verstaan, die de bedoeling van iets weergeeft.” bron: Wikipedia, ( ) Motto van Coca Cola: ‘Beat Pepsi!’

18 Wat is het motto van jullie bedrijf?
Hulpvragen: Als je jullie bedrijf moet verkopen en je hebt maar één regel/zin om het bedrijf aan te prijzen: wat zeg/schrijf je dan? Is er een missie: vat dat eens samen in een korte zin. Waartoe is jullie bedrijf op aard? (waarom bestaat het bedrijf?)

19 Sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen (SWOT)
Waar is het bedrijf sterk in? Wat zou beter kunnen? Min. twee en max. vier sterke en zwakke punten Welke kansen liggen er? En welke bedreigingen? Min. twee en max. vier kansen en vier bedreigingen

20 SWOT Sterktes – Kansen (welke sterktes maken kansen nog groter),
Sterktes – Bedreigingen (welke sterktes kunnen helpen bedreigingen te weerstaan), Zwaktes – Kansen (welke zwaktes werken kansen tegen), Zwaktes – Bedreigingen (welke zwaktes maken bedreigingen groter)

21 Strengths Weaknesses Opportunities Threats
SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threats

22 Jullie gekozen product/dienst
Waarom heb je voor dit product of deze dienst gekozen? Wat willen jullie met dit product of deze dienst bereiken? En wie willen jullie bereiken?

23 Opzet marketingcommunicatieplan
Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, doel/visie/missie/motto, producten/diensten, doelgroepen, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) En voor ons extra: juridische onderbouwing

24 Planning marketingcommunicatieplan
Week 1: 1. Algemene inleiding en 2. Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Week 2: 3. Doelgroepen en 4. Doelen van de campagne en de boodschap Week 3: 5. Creatief concept Week 4: 6. Inzet middelen en 7. juridische onderbouwing Week 5: marketingcommunicatieplan af (go, met feedback) Week 6: feedback verwerken en definitief inleveren Week 7: Cijfer plan

25 Huiswerk volgende les Bestuderen:
Reader hoofdstuk 3 Het tweedefasemarketing proces en hoofdstuk 5 Verschillende niveaus van communicatieplannen Doen: Beschrijf het bedrijf (algemene beschrijving), maak de SWOT van het bedrijf (af), beschrijf het product/dienst en geef aan wie je wilt bereiken (doelgroepen)


Download ppt "Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 29/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0."

Verwante presentaties


Ads door Google