De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-mail: les 5 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1
30/07/2018 Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers

2 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM
30/07/2018 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM Wat is een merk en wat is branding? En wat kan je daarmee voor de campagne? Hoe nemen we waar?

3 Lesdoelen Studenten kunnen een DEM analyseren op sterke en zwakke punten. Studenten weten wat een merk is en kunnen deze kennis toepassen op hun product of dienst. Studenten weten op welke waarnemingsaspecten ze moeten letten bij het maken van een DEM.

4 30/07/2018 Presentaties Drie duo’s

5 30/07/2018 Wat is branding?

6 Brand = Merk Een gemiddeld persoon kent 5000 merken.
30/07/2018 Brand = Merk Een gemiddeld persoon kent 5000 merken. Om een vreemde taal te spreken, moet je 5000 tot woorden kennen. Bron: geraadpleegd d.d

7 30/07/2018 Definities van merk 1/2 ‘A brand is a name, term, sign, symbol or design, or a combination of them, which is intended to identify the goods or services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competitors.’ (bron: Philip Kotler; Marketing Management; 1980 ‘Als individuele merken worden beschouwd de benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakkingen, en alle andere tekens die dienen om de waren van ondernemingen te onderscheiden’ (bron: Benelux Merkenwet)

8 30/07/2018 Definities van merk 2/2 ‘Een merk is ieder teken dat in staat is de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden en dat in materiële dan wel immateriële zin een zekere betekenis kan hebben voor consumenten.’ Bron: Rik Riezenbos; Merken Management; 1996 Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen. De associaties zijn het resultaat van gezamenlijke, gelijktijdige verwerking in ruimte en tijd van zintuiglijke prikkels en van het denken over verschillende fenomenen in relatie tot elkaar.’ Bron: Giep Franzen; Merken en reclame; 1998

9 30/07/2018 Hoeveel merken ken jij? Pak pen en papier en schrijf in vijf minuten alle merken op die je kent. Zoveel mogelijk! Als je afkijkt, ben je af. Leuke app op Google play (Android / Apple): ‘Logo quiz’

10 Jullie product of dienst
30/07/2018 Jullie product of dienst Pak de reader, hoofdstuk 4 ‘Merk’, en beantwoord de volgende vragen: 1.3: Soorten merken. Wat voor merk is jullie product of dienst? En welke organisatievorm onderscheid je? 1.4 Welke functies van het merk kun je beschrijven? Voor de ondernemer, de gebruiker en de tussenpersoon.

11 30/07/2018 De antwoorden Vier duo’s presenteren hun antwoorden.

12 Wat betekent nu al deze kennis van merken voor jullie campagne?
30/07/2018 Wat betekent nu al deze kennis van merken voor jullie campagne?

13 Verschil marketing – branding
30/07/2018 Verschil marketing – branding Marketing is presenteren. ‘Een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrong, Wong & Saunders, 2008) Branding is beïnvloeden. De ervaring of het gevoel dat je mensen probeert mee te geven over je merk.’ ‘Branding is niet iets wat je doet, het is iets dat je bent’ Bron: geraadpleegd d.d

14 30/07/2018 Waarnemen

15 30/07/2018

16 30/07/2018 Aandachtspunten 1/3 (Postma, Handboek Direct Marketing 3.0) Keihard gewerkt aan de campagne … overschatting aandacht van de geadresseerde. Ons eigen gelijk is het gemakkelijkst (ons zenuwstelsel zorgt daarvoor). We kennen allemaal het voorbeeld van een situatie die twee mensen zich heel verschillend herinneren.

17 30/07/2018 Aandachtspunten (2/3) Een mooi ontwerp, veel creativiteit: prachtig! Maar let op je boodschap. Test of de boodschap in één oogopslag wordt begrepen. Zo niet, dan heb je een probleem. (We krijgen per dag duizenden prikkels.) We interpreteren de werkelijkheid naar onze eigen voorkeuren en denkbeelden. (Moslims blijken nooit een Mariaverschijning te zien. En katholieken geen Mohammedverschijning.)

18 30/07/2018 Aandachtspunten 3/3

19 Wat nemen we waar? Eyetracking
30/07/2018 Wat nemen we waar? Eyetracking Ontleend aan: geraadpleegd

20

21 Wat nemen we waar? Onafhankelijk van het medium:
30/07/2018 Wat nemen we waar? Onafhankelijk van het medium: Menselijke fysiologie bepalend Rood = bloed = gevaar (oude neurale systemen) Oud of jong (leesbril pakken is extra drempel) Lees je van links naar rechts of van rechts naar links Wat je niet kunt zien, neem je niet waar (harde kleuren zie je eerder dan koele kleuren)

22 30/07/2018 Wat nemen we waar? Eerste waarneming: wat is de juiste volgorde in waarneming? 1. persoonlijke herkenning 2. koppen in de tekst 3. afbeeldingen van mensen 4. andere afbeeldingen De juiste volgorde is: 3, 4, 2, 1 22

23 De eerste slag gewonnen, en dan?
30/07/2018 De eerste slag gewonnen, en dan? ‘Mensen lezen niet wat er staat, en horen niet wat er wordt gezegd.’ (bron: Postma, p.265) Na ‘de eerste slag’: Wie stuurt deze ? Waarom? Welk voordeel heb ik? Wie bewijst dat? Wat moet ik doen?

24 Aanbevelingen Korte positieve woorden
30/07/2018 Aanbevelingen Korte positieve woorden Mensen onthouden tekst in ‘plaatjes’ (je moet je bij de tekst iets voor kunnen stellen) Zorg voor een goede ‘spread’: houd de aandacht van de lezer vast over de hele DEM (bovenaan: ‘Koop nu!’ / halverwege: ‘Goedkoop!’ / onderaan: ’10 euro korting!’ Herkenbare naam afzender Slimme keuze van de titel

25 Zo moet het dus niet …

26 Huiswerk voor de volgende les
30/07/2018 Huiswerk voor de volgende les Lees hoofdstuk ‘Verschillende niveaus van communicatieplannen’ uit de reader. En…in de volgende les weer vier presentaties van analyses van bestaande DEM’s!


Download ppt "Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1"

Verwante presentaties


Ads door Google