De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 20/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 20/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0."— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0
20/07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0

2 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf
20/07/2018 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf Eerste delen marketingcommunicatieplan

3 20/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen het begrip marketing en kennen in grote lijnen de geschiedenis. Studenten hebben een bedrijf en een product / dienst gekozen. Studenten kennen de missie en visie van het gekozen bedrijf.

4 Om mee te beginnen… So real it’s scary…

5 Wat is marketing? Bron: geraadpleegd d.d

6 Wat is marketing? Honderden definities van marketing, waaronder:
20/07/2018 Wat is marketing? Honderden definities van marketing, waaronder: ‘Een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrong, Wong & Saunders, 2008) Verkopen: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt. Marketing: ervoor zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen.

7 20/07/2018 Van product … ‘Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black’ - Henry Ford (Wikipedia, geraadpleegd d.d ) Tot 1930: Producten zo goed en goedkoop mogelijk produceren, de klant komt vanzelf (sellers market). Vanaf 1930: Productieoverschot, de producent moet de klant opzoeken: reclame. WO2: behoefte aan goederen, na 1950 weer productieoverschot  reclame, marketing

8 …naar markt Benoem de markt van deze reclame: 20/07/2018

9 Marketing 1.0 (1960 – 2000) 9

10 Marketing 2.0 (vanaf 2000) Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender
Interactie

11 20/07/2018 Direct Marketing 2.0 Direct Marketing: een vorm van marketing met een specifieke toepassing van marketingtechnieken en -instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele directe relaties tussen aanbieders en afnemers. Grote doorbraak  De komst van IT: digitale direct marketing Specifieke software Direct response media (WWW, , pda’s, Blackberry, iPhone, iPad, Android, tablets)

12 20/07/2018 Begrippen Prospect: mogelijk nieuwe klant (iemand die voldoet aan het klantprofiel, iemand die interesse heeft, kan al één order hebben geplaatst, is echter nog geen klant) Suspect: een onbekende klant (wel een mogelijke klant, maar iemand die nog geen interesse heeft getoond) Massamedia: radio, tv, billboards, kranten Marktsegmentatie: het opdelen van de markt in kleinere beheersbare deelmarkten

13 20/07/2018 En PMC = ? CRM = ?

14 20/07/2018 En nu: Van product naar markt naar de klant: wie heeft het voor het zeggen?

15 Opdracht In drietallen. Duur: 15 min.
20/07/2018 Opdracht In drietallen. Duur: 15 min.  Zoek per onderwerp een voorbeeld van: - massa marketing - direct marketing - online marketing

16 20/07/2018 PAUZE

17 Jullie bedrijf en het product / de dienst…
Inventarisatie gekozen bedrijven en producten / diensten

18 Wat is de missie van jullie bedrijf?
Hulpvragen: Als je jullie bedrijf moet verkopen en je hebt maar één regel / zin om het bedrijf aan te prijzen: wat zeg of schrijf je dan? Waarom bestaat het bedrijf? Waar staan ze voor? (normen, waarden) Wie zijn ze?

19 Sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen (SWOT)
Waar is het bedrijf sterk in? Wat zou beter kunnen? Min. twee en max. vier sterke en zwakke punten Sterk en zwak: gaan over het bedrijf zelf, dus intern. Welke kansen liggen er? En welke bedreigingen? Min. twee en max. vier kansen en vier bedreigingen Kansen en bedreigingen liggen buiten het bedrijf, dus extern.

20 SWOT: confrontatiematrix
Sterktes – Kansen: Welke sterktes maken kansen nog groter? Sterktes – Bedreigingen: Welke sterktes kunnen helpen bedreigingen te weerstaan? Zwaktes – Kansen: Welke zwaktes werken kansen tegen? Zwaktes – Bedreigingen: Welke zwaktes maken bedreigingen groter?

21 SWOT: confrontatiematrix
Strengths Weaknesses Opportunities Threats

22 Kies na de SWOT een product of dienst
En weet waarom: waarom heb je voor dit product of deze dienst gekozen? En weet waarom: wat willen jullie met dit product of deze dienst bereiken? En wie willen jullie bereiken?

23 Opzet marketingcommunicatieplan
Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, missie- visie-doel –, producten / diensten, huidige klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen van de campagne Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Gebruik het hoofdstuk ‘Niveaus van communicatieplannen’ uit de reader!

24 Planning marketingcommunicatieplan
Week 1: Algemene inleiding Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Week 2: Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Week 3 Creatief concept Week 4 Inzet middelen (Juridische onderbouwing) Week 5 Marketingcommunicatieplan af (go, met feedback) Week 6: Feedback verwerken en definitief inleveren Week 7: Cijfer marketingcommunicatieplan

25 Huiswerk volgende les Bestuderen:
Reader hoofdstuk 3 Het tweedefasemarketing proces. Doen: Beschrijf het bedrijf (algemene beschrijving). Maak de SWOT van het bedrijf (af). Beschrijf het product / de dienst. Geef aan wie je wilt bereiken (doelgroepen).


Download ppt "Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 20/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0."

Verwante presentaties


Ads door Google