IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
Informatieavond groep 7
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Klas 1a.
passend onderwijs en zorgplicht
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
De kern van het arrangeren
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatieavond groep 7
Augusta van Oene en Hilda Visser
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
De weg van de leerling met specifieke
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Welkom.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Advies en POVO procedure
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Passend onderwijs.
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
WELKOM.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Doubleren.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Specialistische lesplaatsen
IB - directie dag 5 en 7 februari 2019.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3

Doorstromen of doubleren? Doubleren gebeurt in NL veel vaker dan in vergelijkbare landen (22% versus 7%) Doubleren is over het algemeen ineffectief. Hattie (2013): er is geen andere andere interventie te vinden die zo ineffectief is (- 0.16) en toch nog zo vaak toegepast wordt

Doorstromen of doubleren? Negatief effect op leerling: Ontmoedigend, negatief zelfbeeld Aanvankelijk op niveau, einde schooljaar weer achter Meer van hetzelfde (terwijl leerling iets anders nodig heeft, onderwijsbehoeften) Relatie leerkracht-leerling blijft hetzelfde Sociale positie: minder populair

Dus: doorstromen tenzij Bespreek belang kind: wat is doel en verwacht positief effect van doubleren? Positief zelfbeeld door succes-ervaringen Leerling heeft ‘meer van hetzelfde nodig’ vanwege ziekte, afwezigheid, verzuim Onderwijs in lagere groep past beter bij onderwijsbehoeften dan in hogere groep Relatie leerkracht-leerling is/blijft positief

Dus: doorstromen tenzij Sociale positie: leerling zal in lagere groep meer aansluiting hebben Leerling wil zelf blijven zitten Ouders en school staan achter keuze School heeft meer argumenten voor dan tegen School beslist (directie, IB in overleg met leerkracht), deskundige in OT denkt mee

Toelaatbaarheidsverklaring

Regulier als het kan, speciaal als het moet Basisschool heeft ‘genoeg’ gedaan Ondersteuning SWV is ingezet Leerling is 2x in OT besproken OPP trap hoeft niet (kan wel handig zijn i.v.m. inschatting uitstroom) en meerwaarde S(B)O Realistische doelen  OWB  OSB school SBO of SO heeft meerwaarde! Afgrenzing Bao/SBO en SBO/SO Ouders staan (voldoende) achter keuze (onderwijsondersteunend gedrag ouders)

Samen plussen & minnen (op flap of A3) Uitstroomperspectief = Doelen leren en gedrag = Daarvoor is nodig (OWB & OSB): Dat kan in school 1, 2 of 3 (opties) Wat zijn argumenten voor én tegen deze opties: kind, scholen en ouders? Wie beslist over welk argument? Welke argumenten wegen zwaarst? Doel conclusie = gedragen beslissing

Afspraken OT Wie Wat Waarom Wanneer Hoe Zie je het zitten? Gaat het lukken (0-10)? Zo ja, fijn, succes! Zo nee, wat kunnen we nog doen zodat …? Wat is nodig om …?