NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Rechtshandelingen van de Unie
Eigen
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De nieuwe voorschrijvers
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Wat is effectieve nascholing
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
De ondernemersvolmacht
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Voortgangsgesprek fase 1
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Workshop “Beoordelen”
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
De (T)OR en de bestuurder
Marjan van Hof & Lineke Bos
Het lerarenregister voor de docent Opdracht, resultaten en adviezen En welke mogelijkheden het u kan bieden workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Bekostiging residentiële leerlingen
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Het jaar van de waarheid!
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Lerarenregister: Van bevoegd gezag tot docent. Lerarenregister: Van bevoegd gezag tot docent.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Team charter Instrument.
Wat is burgerschap in het mbo?
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017 Wet Lerarenregister en registervoorportaal Marianne van Es

Wet lerarenregister en registervoorportaal Ingediend 22 april 2016 (Kamerstukken II, 2015-2016, 34458) Publicatie 15 maart 2017 (Staatsblad 2017, 85) Wijzigingswet van de sectorwetten: WPO WEC WVO WEB

Vooraf I 1998 Regeerakkoord Citaat:…”Er komt een Wet op het leraarschap, waarin het lerarenregister van leraren wordt geregeld” 2001 Wetsvoorstel BIO Er komt geen wet op het leraarschap waarin het lerarenregister wordt geregeld Kamerstukken II 2001-2002, 28 088, nr.3, pag.4 (later Wet BIO: Staatsblad, 2005, 460)

Vooraf II 2010 Wetsvoorstel versterking positie leraren Kamerstukken II 2009-2010, 32 396 Erkenning professionele ruimte van de leraar Nog steeds geen sprake van een lerarenregister 2012 Regeerakkoord Bruggen Slaan Het publiekrechtelijk lerarenregister is terug van weggeweest en Beroepsgroep start met vrijwillige register

Doelen van de wet Versterking positie leraren Zichtbaar maken beroepskwaliteit Verbetering beroepskwaliteit

Hoe worden de doelen in de wet bereikt? Omschrijving van het beroep Professionele ruimte in de school én Het bepalen dat de bekwaamheid van de leraar blijkt uit het lerarenregister en het registervoorportaal

Omschrijving van het beroep I Artikel 31a. Het beroep van leraar 1. Onder het beroep van leraar wordt verstaan het binnen de kaders van het onderwijskundig beleid van de school, verantwoordelijkheid dragen voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in de school 2. De leraren komt een zelfstandige verant-woordelijkheid toe als het gaat om het beoor-delen van de onderwijsprestaties van leerlingen

Omschrijving van het beroep II 3. Leraren beschikken over voldoende vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische zeggenschap, waaronder wordt verstaan de zeggenschap over: a. de inhoud van de lesstof; b. de wijze waarop de lesstof wordt aangeboden en de middelen die daarbij worden gebruikt; c. de te hanteren pedagogisch-didactische aanpak op de school en de wijze waarop daar uitvoering aan wordt gegeven, waaronder de begeleiding van de leerlingen en contacten met ouders;

Omschrijving van het beroep III d. Het in samenhang met de onderdelen a, b en c, onderhouden van de bekwaamheid van de leraren als onderdeel van het team. 4.Het bevoegd gezag stelt in overleg met de leraren een professioneel statuut op waarin de afspraken zijn opgenomen over de wijze waarop de zeggenschap van leraren, bedoeld in het derde lid, wordt georganiseerd. Bij het opstellen van het professioneel statuut wordt de professionele standaard in acht genomen.

Professionele ruimte in de school I Professioneel statuut: De invulling van de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag over zaken met betrekking tot het beroep leraar afgewogen tegen de verantwoordelijkheid over de invulling die de leraar of het collectief leraren op de school geeft aan het beroep Kan op schoolniveau maar ook als leraren dat wensen op bestuursniveau

Professionele ruimte II Professionele ruimte houdt in elk geval in dat het bevoegd gezag het instructierecht niet mag gebruiken om de leraar op te dragen tegen de professionele standaard van de beroepsgroep in te handelen Het gaat bij de professionele ruimte over de individuele leraar. In de professionele standaard moet het professionele beginsel van samen-werking in teamverband worden uitgewerkt

Professionele standaard I Memorie van Toelichting: Algemeen aanvaarde normen omtrent verantwoord leraarschap Normen in standaarden zijn ontleend aan wetenschap en uitgangspunten die algemeen aanvaard zijn en betrekking hebben op het onderwijs en specifieke categorieën van leerlingen Richtsnoer voor het handelen van de leraar

Professionele standaard II Standaard is de wet die door de leraren zelf via de beroepsgroep aan de leraren wordt gesteld Het is een algemene omschrijving Naast deze omschrijving kan de beroepsgroep regels ontwikkelen door middel van protocollen en richtlijnen Standaard, regels en protocollen bieden leraren houvast, maar gemotiveerd afwijken mag en moet soms

Register en registervoorportaal I Wat is het register? Een onlinesysteem waarin leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen zich laten registreren en in hun portfolio hun professionaliseringsactiviteiten bijhouden Elke vier jaar wordt beoordeeld of de leraren voldoen aan de zogenoemde herregistratiecriteria

Register en registervoorportaal II Wat is het registervoorportaal? Het registervoorportaal is geen register maar heeft meer het karakter van een monitor. Het is een tijdelijk alternatief voor vermelding in het lerarenregister

Wie moeten in het Lerarenregister staan? Alle leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen en werken in: Bekostigd onderwijs po, vo en mbo Erkend onderwijs po en vo

Wie mogen in het lerarenregister staan, maar moeten dat niet? Alle leraren die aan de bekwaamheidseisen voldoen en werken in: Vo of mbo op contractactiviteiten Erkend onderwijs mbo Alle leraren die niet werkzaam zijn in po, vo en mbo

Wat is wel en niet zichtbaar in het register en voor wie? I Voor iedereen zichtbaar: De naam van de leraar De bevoegdheid waarvoor de leraar zich heeft geregistreerd Voor welke herregistratie de leraar opgaat De beslissing van de Minister over de herregistratie

Wat is wel en niet zichtbaar in het register en voor wie? II Voor iedereen zichtbaar tenzij de leraar aangeeft dat hij dat niet wenst: De naam van de school of vestiging van de school waar de leraar werkzaam is Alleen zichtbaar voor de leraar: Zijn portfolio

Wie stelt de herregistratiecriteria op? I De deelnemersvergadering van de Onderwijscoöperatie (Statuten OC artikel 25 A) Iedere leraar in het register is hiervan lid tenzij hij dat niet wil Artikel 25 A lid 1 luidt: 1. Aan de deelnemersvergadering komen de bevoegdheden toe tot: a. het vaststellen en wijzigen van een professionele standaard, daaronder mede begrepen een beroepsethische code, voor leraren als beroepsgroep;

Wie stelt de herregistratiecriteria op? II b. het gevraagd en ongevraagd adviseren omtrent de bekwaamheidseisen om toegelaten te worden tot inschrijving in het lerarenregister, het doen van voorstellen voor de periodieke herijking van bekwaamheidseisen daar mede onder begrepen; c. het ontwikkelen van kaders en uitgangspunten voor een professioneel statuut, waarin telkens hetzij voor een sector, hetzij voor een instelling, (mede) de pedagogische, onderwijskundige en vakinhoudelijke zeggenschap van de leraar als professional wordt georganiseerd; d. het gevraagd en ongevraagd adviseren omtrent de wijze van validering, registratie en herregistratie in het lerarenregister, het doen van voorstellen voor de desbetreffende criteria daaronder mede begrepen

Mogelijke invulling herregistratiecriteria I 160 uur professionaliseringsactiviteiten over 4 jaar Activiteiten op de volgende drie gebieden: Vakinhoudelijk, Pedagogisch Didactisch en als “vierde” gebied Overig

Wat is de rol van de sectorraden en de minister hierbij? De raden gaan na of het voorstel van de beroepsgroep zich verhoudt tot de werkzaamheden in de schoolcontext De minister toetst het voorstel mede op het punt of het de uitkomst is van een gedragen proces en zet dit om in een AMvB of ministeriële regeling

Wat als de leraar niet voldoet aan de herregistratiecriteria? I De registratie begint vanaf 1 augustus 2018 tot 1 augustus 2019 De eerste herregistratie vindt plaats op 1 augustus 2023. Er wordt dan een aantekening geplaatst als de leraar (indien hij niet met succes een beroep heeft gedaan op de hardheidsclausule) niet voldoet aan de herregistratiecriteria. Dit heeft geen gevolg.

Wat als de leraar niet voldoet aan de herregistratiecriteria? II Als de leraar per 1 augustus 2027 niet voldoet aan de herregistratiecriteria dan mag hij niet langer de verantwoordelijkheid dragen voor het pedagogisch en didactisch proces Of hieraan arbeidsrechtelijke gevolgen zijn verbonden is niet in de wet vastgelegd

Wanneer gaat de wet in? De wet treedt gefaseerd inwerking. Het eerste deel gaat in op 1 augustus 2017. Het gaat hier om de beroepsbeschrijving en de zeggenschapsbepalingen. De bepalingen omtrent register en voorportaal treden een jaar later in werking