Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot datum onderzoek 3 en 6 april 2017
Feedbackgesprek Het beeld van de school Toelichting op het beeld en verhelderingsvragen Vooruitkijken: - koppeling van het zelfbeeld van de school aan het beeld van de inspectie - wat betekent dit voor de ambities en verdere ontwikkeling van de school?
Hoofdconclusie Basisarrangement Voldoende vertrouwen in de kwaliteit van het onderwijs
Oordelen Oordelen over de standaarden OP1 Aanbod V OP2 Zicht op ontwikkeling OP3 Didactisch handelen OP4 Extra begeleiding SK1 Veiligheid G SK2 Pedagogisch klimaat OR1 Resultaten KA1 Kwaliteitszorg KA2 Kwaliteitscultuur KA3 Verantwoording en dialoog
OP1 Aanbod Voldoet aan de wettelijke eisen, d.w.z. gebaseerd op de kerndoelen Sluit aan op het (taal)niveau van de lln Veel aandacht voor taalonderwijs en wrdnschatontw Rekenbeleidsplan Aanbod voor nieuwkomers Vaklk spel-en bewegingsonderwijs: doorgaande lijn Wat kan beter? Meer aandacht voor cultuureducatie en kunstzinnige vorming
OP2 zicht op ontwikkeling Volgen van lln v.w.b. hun taal-, reken- sociaal-emotionele ontwikkeling Vgl. de feitelijke met de verwachte ontw. -> afstemming Stagnerende ontwikkeling: verklaringen + wat moet er gebeuren? Verklaringen in ped. en alg. didactische termen Wat kan beter? Geef aan welke specifieke vakdidactische aanpassingen van je ow nodig zijn Het volgen van de lln op andere ontwikkelingsgebieden
OP3: didactisch handelen Duidelijke uitleg Logisch opgebouwde lessen Lesinhoud past bij het niveau van de lln Actieve lln Geschikte verwerkingsopdrachten Taakgerichte werksfeer Afstemming Wat kan beter? Het geven van effectieve feedback Laat blijken hoge verwachtingen van je lln te hebben
OP4: (extra) ondersteuning De OPP’s voldoen aan de wettelijke bepalingen: Passend aanbod, ondersteuning en/of begeleiding Ononderbroken ontwikkeling Periodieke evaluaties van de effecten van de extra ondersteuning Bevorderende en belemmerende factoren Tussen- en einddoelen Wat kan beter? Betrek de lln bij het bepalen en evalueren van de doelen (denk aan jullie leerlingborden)
SK1: veiligheid Oordeel: goed Lln voelen zich veilig op school Dat blijkt m.n. uit de jaarlijkse bevraging Lln en ouders bevestigen beeld Veiligheidsbeleid, anti-pestprotocol, time-in, out- en off) Conflict? -> de groene hoek + de zes stappen Methodisch aanbod (Leefstijl) Bevorderen van burgerschap en integratie (project BANK, de doelpalen, afvalinzameling) +
SK2 Pedagogisch handelen Oordeel: goed Ondersteunend pedagogisch klimaat Werkgroep ‘pedagogisch klimaat’ -> gedragsregels, regels voor buitenspelen Lln betrokken bij realisatie positief groeps- en schoolklimaat Wekelijks een andere gedragsregel LeerKRACHT is een belangrijke inspiratiebron Lkn die het goede vb geven
OR1: onderwijsresultaten Voldoende, want: 2014: OV 2015: V 2016: OV Wat kan beter? Doelen stellen voor andere ontwikkelingsgebieden
KA1: kz Functionerend stelsel van kz; ook voor nieuwkomers Bestuur bewaakt en bevordert de kwaliteit van het ow Meerjarenbeleidsplan, jaarontwikkelingsplannen, zorgplannen, leerKRACHT-jaarplanning, diverse werkgroepen Stelselmatige evaluaties Waar nodig voert de school doelgericht verbeteringen door Audit -> betrokkenheid externe deskundigen (+) Wat kan beter? Het vervullen van de maatschappelijke opdracht van de school. Maar wel met ondersteuning van maatschappelijke instanties Het betrekken van de lln bij de ev. van het owleerproces
KA2: kwaliteitscultuur Oordeel: goed Professionele kwaliteitscultuur LeerKRACHT werkt als een vliegwiel Er wordt hard gewerkt en er is veel gerealiseerd in korte tijd Bevordering professionalisering team: POP’s, inhoudelijke werkgroepen Owkundig leiderschap Draagvlak voor visie en ambities en voor het pedagogisch en didactisch concept van de school
KA3: verantwoording en dialoog Legt voldoende verantwoording af aan MR en bestuur heeft inspraak georganiseerd Wat kan beter? De verantwoording richting ouders Denk samen met de ouders na hoe dit aan te pakken
Nieuwkomers Passend leerstofaanbod voor NT2 Systematisch volgen van de lln Aanbod leerinhouden in niveaugroepen Voldoende (ook vakspecifieke) didactische vaardigheden, duidelijke structuren, klassenmanagement is in orde, actief betrokken lln Kwaliteit nieuwkomersow onderdeel van de kz van de school
Wettelijke bepalingen SG: Adres klachtencommissie of naam onafh. vz daarvan Naam en adres SWV Toelatingsprocedure SP: Hoe bewaakt het bestuur dat de school de gewenst owkwaliteit realiseert? Op welke manier verbetert de school de kwaliteit van het ow?
Schriftelijke reactie bestuur Wordt toegevoegd aan het rapport Eventuele zienswijze als we het niet eens zijn met elkaar na definitieve vaststelling