Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Kwaliteit en onderwijstijd
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Realisatie kindcentrum
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Zorgplicht in passend onderwijs
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Ouderavond 19 januari 2017.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Toezicht op het onderwijs (aan jonge leerlingen)
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Nieuwe onderzoekskaders
Ouderinformatie avond
Informatieavond 15 november 2017
Koppeling visie en praktijk
Activernde didactiek & passende werkvormen
het katholiek basisonderwijs
Themabijeenkomst 14 november 2016
Kwaliteitszorg les 3.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot datum onderzoek 3 en 6 april 2017

Feedbackgesprek Het beeld van de school Toelichting op het beeld en verhelderingsvragen Vooruitkijken: - koppeling van het zelfbeeld van de school aan het beeld van de inspectie - wat betekent dit voor de ambities en verdere ontwikkeling van de school?

Hoofdconclusie Basisarrangement Voldoende vertrouwen in de kwaliteit van het onderwijs

Oordelen Oordelen over de standaarden OP1 Aanbod V OP2 Zicht op ontwikkeling OP3 Didactisch handelen OP4 Extra begeleiding SK1 Veiligheid G SK2 Pedagogisch klimaat OR1 Resultaten KA1 Kwaliteitszorg KA2 Kwaliteitscultuur KA3 Verantwoording en dialoog

OP1 Aanbod Voldoet aan de wettelijke eisen, d.w.z. gebaseerd op de kerndoelen Sluit aan op het (taal)niveau van de lln Veel aandacht voor taalonderwijs en wrdnschatontw Rekenbeleidsplan Aanbod voor nieuwkomers Vaklk spel-en bewegingsonderwijs: doorgaande lijn Wat kan beter? Meer aandacht voor cultuureducatie en kunstzinnige vorming

OP2 zicht op ontwikkeling Volgen van lln v.w.b. hun taal-, reken- sociaal-emotionele ontwikkeling Vgl. de feitelijke met de verwachte ontw. -> afstemming Stagnerende ontwikkeling: verklaringen + wat moet er gebeuren? Verklaringen in ped. en alg. didactische termen Wat kan beter? Geef aan welke specifieke vakdidactische aanpassingen van je ow nodig zijn Het volgen van de lln op andere ontwikkelingsgebieden

OP3: didactisch handelen Duidelijke uitleg Logisch opgebouwde lessen Lesinhoud past bij het niveau van de lln Actieve lln Geschikte verwerkingsopdrachten Taakgerichte werksfeer Afstemming Wat kan beter? Het geven van effectieve feedback Laat blijken hoge verwachtingen van je lln te hebben

OP4: (extra) ondersteuning De OPP’s voldoen aan de wettelijke bepalingen: Passend aanbod, ondersteuning en/of begeleiding Ononderbroken ontwikkeling Periodieke evaluaties van de effecten van de extra ondersteuning Bevorderende en belemmerende factoren Tussen- en einddoelen Wat kan beter? Betrek de lln bij het bepalen en evalueren van de doelen (denk aan jullie leerlingborden)

SK1: veiligheid Oordeel: goed Lln voelen zich veilig op school Dat blijkt m.n. uit de jaarlijkse bevraging Lln en ouders bevestigen beeld Veiligheidsbeleid, anti-pestprotocol, time-in, out- en off) Conflict? -> de groene hoek + de zes stappen Methodisch aanbod (Leefstijl) Bevorderen van burgerschap en integratie (project BANK, de doelpalen, afvalinzameling) +

SK2 Pedagogisch handelen Oordeel: goed Ondersteunend pedagogisch klimaat Werkgroep ‘pedagogisch klimaat’ -> gedragsregels, regels voor buitenspelen Lln betrokken bij realisatie positief groeps- en schoolklimaat Wekelijks een andere gedragsregel LeerKRACHT is een belangrijke inspiratiebron Lkn die het goede vb geven

OR1: onderwijsresultaten Voldoende, want: 2014: OV 2015: V 2016: OV Wat kan beter? Doelen stellen voor andere ontwikkelingsgebieden

KA1: kz Functionerend stelsel van kz; ook voor nieuwkomers Bestuur bewaakt en bevordert de kwaliteit van het ow Meerjarenbeleidsplan, jaarontwikkelingsplannen, zorgplannen, leerKRACHT-jaarplanning, diverse werkgroepen Stelselmatige evaluaties Waar nodig voert de school doelgericht verbeteringen door Audit -> betrokkenheid externe deskundigen (+) Wat kan beter? Het vervullen van de maatschappelijke opdracht van de school. Maar wel met ondersteuning van maatschappelijke instanties Het betrekken van de lln bij de ev. van het owleerproces

KA2: kwaliteitscultuur Oordeel: goed Professionele kwaliteitscultuur LeerKRACHT werkt als een vliegwiel Er wordt hard gewerkt en er is veel gerealiseerd in korte tijd Bevordering professionalisering team: POP’s, inhoudelijke werkgroepen Owkundig leiderschap Draagvlak voor visie en ambities en voor het pedagogisch en didactisch concept van de school

KA3: verantwoording en dialoog Legt voldoende verantwoording af aan MR en bestuur heeft inspraak georganiseerd Wat kan beter? De verantwoording richting ouders Denk samen met de ouders na hoe dit aan te pakken

Nieuwkomers Passend leerstofaanbod voor NT2 Systematisch volgen van de lln Aanbod leerinhouden in niveaugroepen Voldoende (ook vakspecifieke) didactische vaardigheden, duidelijke structuren, klassenmanagement is in orde, actief betrokken lln Kwaliteit nieuwkomersow onderdeel van de kz van de school

Wettelijke bepalingen SG: Adres klachtencommissie of naam onafh. vz daarvan Naam en adres SWV Toelatingsprocedure SP: Hoe bewaakt het bestuur dat de school de gewenst owkwaliteit realiseert? Op welke manier verbetert de school de kwaliteit van het ow?

Schriftelijke reactie bestuur Wordt toegevoegd aan het rapport Eventuele zienswijze als we het niet eens zijn met elkaar na definitieve vaststelling