Ouderavond 19 januari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

Welkom in groep 8.
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Welkom in groep.
Titel: Groeiproces de Ceder.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Schoolcijfers, een tweede natuur
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
“Van data naar didactiek”
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Een project van de Korengroep
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Geïntegreerde schoolverbetering
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatieavond 15 november 2017
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
OGI Een datamuur in de klas.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Ouderavond 19 januari 2017

Uitkomsten Kwaliteitsonderzoek De Vuurvlinder Datum onderzoek 21 november 2016

1 Onderwijsresultaten Onderwijsresultaten: voldoende De schoolopbrengsten De eindresultaten voldoen gezien de laatste drie jaar aan de minimum norm De tussenresultaten vertonen een neerwaartse trend Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Cognitieve betrokkenheid bij kinderen vergroten Streefdoelen Noord en West: toetscriteria vaststellen adhv populatie per locatie Taalonderdelen zoals mondeling taalgebruik en stellen beter in kaart brengen 2015 -2016 Accent op spelling-begrijpend lezen, 2016-2017 accent op rekenen

Cognitieve betrokkenheid Klassenbezoeken gericht op betrokkenheid Studiedagen-verbetertraject Kindgesprekken

2 Onderwijsproces Aanbod, didactisch handelen en ondersteuning: voldoende Voldoet aan de kerndoelen, meer en meer gegarandeerd door blokplannen Leerstof en leermiddelen afgestemd op ontwikkelingsfase en niveau is in ontwikkeling Doorgaande lijn in ontwikkeling. Aanbod in 1/2 middels onderbouwd prima Zicht op ontwikkeling: onvoldoende, Ontwikkelpunten Analyses worden in toenemende mate door leraren gedaan, maar nog onvoldoende adequaat of zichtbaar vertaald in handelen. Relatie tussen blokplannen, dagplanning, analyses en onderwijsbehoeften kan duidelijker. Welke verklaringen voor stagnerende/gelijkblijvende resultaten worden verwacht van leraren?

Ontwikkeling Implementatie beleidsplan meerbegaafdheid Ontwikkeling voldoende in beeld – analyseren van toetsgevens-cyclisch Groepsplan-individueel-OPP (ontwikkelings perspectief)

Cyclisch werken en borgen

3 Schoolklimaat en Veiligheid Veiligheid: voldoende Uitkomsten van enquêtes, nieuwe ronde maart 2017 Er is preventief en curatief beleid om veiligheid te waarborgen: regels, pestprotocol bijstelling, vertrouwenspersoon,aanstellen pestcoördinator? Kinderraad op West Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Pestcoördinator aanstellen: duidelijkheid voor leerlingen (vertrouwensperoon heeft andere rol) https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/sociale-veiligheid/inhoud/toezicht-op-naleving-zorgplicht-sociale-veiligheid- op-school TSO aandachtspunt!

Pedagogisch klimaat

4 Kwaliteitszorg en Ambitie 4.1 Evaluatie en verbetering: zwak Analyse van de populatie als basis voor beleidsbeslissingen ontbreekt Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Qua evaluatie en planmatigheid in verbeteringen is een en ander te verscherpen Nagaan in hoeverre alle onderdelen periodiek nog ‘op koers zijn’ Nagaan welke doelen concreter en meetbaar geformuleerd kunnen en dienen te worden om te bereiken wat de school bereiken wil

Kwaliteitscultuur 4.2 Kwaliteitscultuur: voldoende De school zoekt voortdurend naar verbetering Er is groeiend wederzijds vertrouwen in elkaars professionaliteit Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Wat is er voor nodig om de verandering van de kwaliteitscultuur op De Vuurvlinder op niveau te houden?

https://youtu.be/ZZPZkSGfXk0

De Vuurvlinder Tips Tops

Schoolverbeterplan Ieder een deel, samen een geheel Ieder kind heeft elke dag recht op het beste onderwijs

Kwaliteitsonderzoek: 3 vragen voor 2016-2017 1. 2. 3. Realiseert de school resultaten die verwacht mogen worden? Is het onderwijs en leren van voldoende kwaliteit? Voldoende mate van behoud en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs?

Verbeterplan 2016-2018: 4 speerpunten A: Opbrengsten groep 7 en 8 verhogen B: Opbrengstgericht leiding geven C: Vakbekwame professionele leraren D: Basisondersteuning

Deelplan A: verhogen opbrengsten groep 7 en 8 16 Deelplan A: verhogen opbrengsten groep 7 en 8 Verbeterplan 2015-2016: niet het beoogde resultaat. Voor 2016-2017: eindtoets op of boven de ondergrens Voor 2017-2018: groep 7 meenemen in dit traject vergroot de kans op verhoogde eindopbrengsten in 2017-2018

Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leerproces Leerlijn spelling systematisch aanbieden en controleren op beheersingsniveau Lkr heeft de groep scherp in beeld; groepsoverzichten en gedifferentieerde onderwijsplannen 16/17 Onderwijsbehoeften in beeld; extra ondersteuning waar dat nodig is Begeleiding/monitoring leerkrachten; groepsbesprekingen, groepsbezoeken, monitorgesprekken Passend uitstroom perspectief per leerling bepalen en adviezen voor VO naar tevredenheid betrokkenen Groepsbezoeken aan de hand van kijkwijzers die aansluiten bij de verbeterplannen

Opbrengstgericht leidinggeven Deelplan B: Opbrengstgericht leidinggeven Grotendeels taak voor de schoolleiding, 3 punten staan hierin centraal: Leiding geven aan OGW op groepsniveau Leiding geven aan OGW op schoolniveau Ontwikkelen naar een lerende organisatie

Deelplan B-1: Leiding geven aan OGW op groepsniveau 20/21 Directietaak: faciliteren, begeleiden en ondersteunen van het OGW van de teamleden Directietaak: een stevig fundament leggen voor een degelijke kwaliteitsstructuur; zicht op ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten Directietaak: leiding geven aan het her-eiken van de schoolvisie; een duidelijke hechting tussen visie en praktijk

Directie gebruikt data en analyse om te sturen op schoolverbetering 22/23 Deelplan B-2: Professionalisering om opbrengstgericht te gaan werken De school spreekt ouders systematisch over de ontwikkeling van hun kinderen Directie gebruikt data en analyse om te sturen op schoolverbetering Groepsbesprekingen: koppeling tussen school- en groepsdoelen wordt gelegd. Leeropbrengsten SEO Werkhouding Taakaanpak

Deelplan B-3: Ontwikkelen naar een lerende organisatie 23/24 Deelplan B-3: Ontwikkelen naar een lerende organisatie Koers: de doelen die voor alle domeinen zijn opgesteld zijn voor alle betrokken helder. Dit is zichtbaar in de school. Samen leren: gezamenlijke leerdoelen gebaseerd op de koers van de school Gebruik van data en feedback: op alle niveaus van de school wordt er geanalyseerd en hier wordt lering uit getrokken om de kwaliteit te verbeteren. Georganiseerd leiderschap: de schoolleiding stimuleert zelfsturing. Lerende professional: de school is een leer-werkplek: in dialoog met elkaar, feedback geven en ontvangen. Individuele verantwoordelijkheid en wederzijdse afhankelijkheid

Deelplan C: Vakbekwame professionele leerkrachten De leerkracht staat hierin centraal Groepsbezoeken aan de hand van kijkwijzers (kwaliteitscriteria)gebaseerd op de bekwaamheidseisen (bijlage; ministerie van onderwijs). Leerkrachten ontwikkelen een POP gekoppeld aan het verbeterplan

Studiedagen team

is onder andere zichtbaar Wat houdt dit concreet in? In de klas en school is onder andere zichtbaar Lkr. voeren kindgesprekken; eigenaarschap leerlingen & zicht op onderwijsbehoeften Leerkrachten observeren interacties tussen en met leerlingen en de effecten van hun onderwijsaanbod Er wordt actief gebruik gemaakt van leerling besprekingen met de IB om het onderwijsaanbod af te stemmen Lkr maken en gebruiken onderwijsplannen met daarin inhoud, aanpak, organisatie, evaluatie

Gezamenlijke verantwoordelijkheid: Deelplan D: Basisondersteuning met gedeeld leiderschap De IB staat hierin centraal Gezamenlijke verantwoordelijkheid: IB – leerkracht - SWV Verantwoordelijkheid leerkracht IB ondersteund waar nodig