Ouderavond 19 januari 2017
Uitkomsten Kwaliteitsonderzoek De Vuurvlinder Datum onderzoek 21 november 2016
1 Onderwijsresultaten Onderwijsresultaten: voldoende De schoolopbrengsten De eindresultaten voldoen gezien de laatste drie jaar aan de minimum norm De tussenresultaten vertonen een neerwaartse trend Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Cognitieve betrokkenheid bij kinderen vergroten Streefdoelen Noord en West: toetscriteria vaststellen adhv populatie per locatie Taalonderdelen zoals mondeling taalgebruik en stellen beter in kaart brengen 2015 -2016 Accent op spelling-begrijpend lezen, 2016-2017 accent op rekenen
Cognitieve betrokkenheid Klassenbezoeken gericht op betrokkenheid Studiedagen-verbetertraject Kindgesprekken
2 Onderwijsproces Aanbod, didactisch handelen en ondersteuning: voldoende Voldoet aan de kerndoelen, meer en meer gegarandeerd door blokplannen Leerstof en leermiddelen afgestemd op ontwikkelingsfase en niveau is in ontwikkeling Doorgaande lijn in ontwikkeling. Aanbod in 1/2 middels onderbouwd prima Zicht op ontwikkeling: onvoldoende, Ontwikkelpunten Analyses worden in toenemende mate door leraren gedaan, maar nog onvoldoende adequaat of zichtbaar vertaald in handelen. Relatie tussen blokplannen, dagplanning, analyses en onderwijsbehoeften kan duidelijker. Welke verklaringen voor stagnerende/gelijkblijvende resultaten worden verwacht van leraren?
Ontwikkeling Implementatie beleidsplan meerbegaafdheid Ontwikkeling voldoende in beeld – analyseren van toetsgevens-cyclisch Groepsplan-individueel-OPP (ontwikkelings perspectief)
Cyclisch werken en borgen
3 Schoolklimaat en Veiligheid Veiligheid: voldoende Uitkomsten van enquêtes, nieuwe ronde maart 2017 Er is preventief en curatief beleid om veiligheid te waarborgen: regels, pestprotocol bijstelling, vertrouwenspersoon,aanstellen pestcoördinator? Kinderraad op West Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Pestcoördinator aanstellen: duidelijkheid voor leerlingen (vertrouwensperoon heeft andere rol) https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/sociale-veiligheid/inhoud/toezicht-op-naleving-zorgplicht-sociale-veiligheid- op-school TSO aandachtspunt!
Pedagogisch klimaat
4 Kwaliteitszorg en Ambitie 4.1 Evaluatie en verbetering: zwak Analyse van de populatie als basis voor beleidsbeslissingen ontbreekt Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Qua evaluatie en planmatigheid in verbeteringen is een en ander te verscherpen Nagaan in hoeverre alle onderdelen periodiek nog ‘op koers zijn’ Nagaan welke doelen concreter en meetbaar geformuleerd kunnen en dienen te worden om te bereiken wat de school bereiken wil
Kwaliteitscultuur 4.2 Kwaliteitscultuur: voldoende De school zoekt voortdurend naar verbetering Er is groeiend wederzijds vertrouwen in elkaars professionaliteit Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Wat is er voor nodig om de verandering van de kwaliteitscultuur op De Vuurvlinder op niveau te houden?
https://youtu.be/ZZPZkSGfXk0
De Vuurvlinder Tips Tops
Schoolverbeterplan Ieder een deel, samen een geheel Ieder kind heeft elke dag recht op het beste onderwijs
Kwaliteitsonderzoek: 3 vragen voor 2016-2017 1. 2. 3. Realiseert de school resultaten die verwacht mogen worden? Is het onderwijs en leren van voldoende kwaliteit? Voldoende mate van behoud en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs?
Verbeterplan 2016-2018: 4 speerpunten A: Opbrengsten groep 7 en 8 verhogen B: Opbrengstgericht leiding geven C: Vakbekwame professionele leraren D: Basisondersteuning
Deelplan A: verhogen opbrengsten groep 7 en 8 16 Deelplan A: verhogen opbrengsten groep 7 en 8 Verbeterplan 2015-2016: niet het beoogde resultaat. Voor 2016-2017: eindtoets op of boven de ondergrens Voor 2017-2018: groep 7 meenemen in dit traject vergroot de kans op verhoogde eindopbrengsten in 2017-2018
Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leerproces Leerlijn spelling systematisch aanbieden en controleren op beheersingsniveau Lkr heeft de groep scherp in beeld; groepsoverzichten en gedifferentieerde onderwijsplannen 16/17 Onderwijsbehoeften in beeld; extra ondersteuning waar dat nodig is Begeleiding/monitoring leerkrachten; groepsbesprekingen, groepsbezoeken, monitorgesprekken Passend uitstroom perspectief per leerling bepalen en adviezen voor VO naar tevredenheid betrokkenen Groepsbezoeken aan de hand van kijkwijzers die aansluiten bij de verbeterplannen
Opbrengstgericht leidinggeven Deelplan B: Opbrengstgericht leidinggeven Grotendeels taak voor de schoolleiding, 3 punten staan hierin centraal: Leiding geven aan OGW op groepsniveau Leiding geven aan OGW op schoolniveau Ontwikkelen naar een lerende organisatie
Deelplan B-1: Leiding geven aan OGW op groepsniveau 20/21 Directietaak: faciliteren, begeleiden en ondersteunen van het OGW van de teamleden Directietaak: een stevig fundament leggen voor een degelijke kwaliteitsstructuur; zicht op ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten Directietaak: leiding geven aan het her-eiken van de schoolvisie; een duidelijke hechting tussen visie en praktijk
Directie gebruikt data en analyse om te sturen op schoolverbetering 22/23 Deelplan B-2: Professionalisering om opbrengstgericht te gaan werken De school spreekt ouders systematisch over de ontwikkeling van hun kinderen Directie gebruikt data en analyse om te sturen op schoolverbetering Groepsbesprekingen: koppeling tussen school- en groepsdoelen wordt gelegd. Leeropbrengsten SEO Werkhouding Taakaanpak
Deelplan B-3: Ontwikkelen naar een lerende organisatie 23/24 Deelplan B-3: Ontwikkelen naar een lerende organisatie Koers: de doelen die voor alle domeinen zijn opgesteld zijn voor alle betrokken helder. Dit is zichtbaar in de school. Samen leren: gezamenlijke leerdoelen gebaseerd op de koers van de school Gebruik van data en feedback: op alle niveaus van de school wordt er geanalyseerd en hier wordt lering uit getrokken om de kwaliteit te verbeteren. Georganiseerd leiderschap: de schoolleiding stimuleert zelfsturing. Lerende professional: de school is een leer-werkplek: in dialoog met elkaar, feedback geven en ontvangen. Individuele verantwoordelijkheid en wederzijdse afhankelijkheid
Deelplan C: Vakbekwame professionele leerkrachten De leerkracht staat hierin centraal Groepsbezoeken aan de hand van kijkwijzers (kwaliteitscriteria)gebaseerd op de bekwaamheidseisen (bijlage; ministerie van onderwijs). Leerkrachten ontwikkelen een POP gekoppeld aan het verbeterplan
Studiedagen team
is onder andere zichtbaar Wat houdt dit concreet in? In de klas en school is onder andere zichtbaar Lkr. voeren kindgesprekken; eigenaarschap leerlingen & zicht op onderwijsbehoeften Leerkrachten observeren interacties tussen en met leerlingen en de effecten van hun onderwijsaanbod Er wordt actief gebruik gemaakt van leerling besprekingen met de IB om het onderwijsaanbod af te stemmen Lkr maken en gebruiken onderwijsplannen met daarin inhoud, aanpak, organisatie, evaluatie
Gezamenlijke verantwoordelijkheid: Deelplan D: Basisondersteuning met gedeeld leiderschap De IB staat hierin centraal Gezamenlijke verantwoordelijkheid: IB – leerkracht - SWV Verantwoordelijkheid leerkracht IB ondersteund waar nodig