Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Persoonlijke Toekomstplanning
Een totaalaanpak voor goed gedrag
Binnen een VPG-setting
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
STRATEGISCHE PLANNING
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Tim Versluijs Leerdoelen.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Wat is een communicatieplan?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
School-als-organisatie en schoolcultuur
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
5S in Velsen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op school en in de scholengemeenschap
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Workshop evalueren Dcp
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Het coachende functioneringsgesprek
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Handelingsgericht werken
Een vergadering organiseren
De veranderende rol van de IB
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vergadering Personeelsdienst
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DOELSTELLINGEN VAN DE DAG Kennis maken met het instrument ZIN, de wijze van afnemen en verwerken Overzicht over werking verwerven Prioriteiten bepalen Achtergrondinformatie verwerken

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AGENDA 1 Doelstellingen van de dag 2 Waar zijn we mee bezig? 3Het oude en het nieuwe traject

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AGENDA 4Het zelfevaluatie-instrument voor internaten (ZIN) –Hoe werkt het? –De praktische kant van de zaak 5Hoe bepalen we prioriteiten op basis van de resultaten?

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AGENDA 7Achtergrondinformatie bij de zelfevaluatie –Het proces –Condities / valkuilen –Rol van de beheerder

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst WAAR ZIJN WE MEE BEZIG? Een kwaliteitszorgsysteem voor internaten opzetten Om een KZ-systeem op de sporen te zetten / te houden maken we gebruik van een zelfevaluatie- instrument

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst WAAR ZIJN WE MEE BEZIG? De ontwikkeling van een instrument voor zelfevaluatie in internaten = OK Start / verder zetten van het proces van zelfevaluatie in internaten

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AANKOPING BIJ DE REGIONALE STUDIEDAGEN

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ONZE WERKWIJZE NA DE STUDIEDAGEN Verwerking van de groepsopdrachten Het instrument opmaken, samen met de pedagogische commissie en in het bijzonder Lea en Wim Het instrument en een mogelijk traject aan de pedagogische commissie voorstellen Bijsturing op basis van de reacties

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst HET TRAJECT Het instrument is klaar Diane en Gaby schrijven handleiding Wie wenst kan in juni of september beginnen: geïnteresseerden melden zich bij Lea Diane en Gaby volgen elk één internaat vanaf de eerste informatievergadering

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Z ELFEVALUATIE- INSTRUMENT VOOR IN TERNATEN: ZIN

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Zelfevaluatie-instrument voor internaten (ZIN)

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Kenmerken van het instrument Kenmerken van het instrument (1) ZIN = breed instrument alle relevante aspecten van het internaatsleven achteraf dieptewerking t.a.v. de werkpunten Bv. Wat loopt al goed, wat stoort mij, wat pakken we eerst aan?

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Kenmerken van het instrument Kenmerken van het instrument (2) Tegensprekelijke uitspraken, op verschillende plaatsen Doel: heeft men eerlijk geantwoord?

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Kenmerken van het instrument Kenmerken van het instrument (3) Het resultaat = het aanvoelen van de medewerkers = subjectief Spelen mee: - gemoedstoestand - recente ontwikkelingen in het internaat

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Persoonlijk interpretatiekader = een bril waarmee we naar de werkelijkheid kijken, bepaald door onze opvattingen over een ‘goed’ internaat onder meer onze motivatie en onze taakopvatting

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Kenmerken van het instrument Kenmerken van het instrument (4) De beoordeling van het resultaat doe je ZELF Het instrument biedt aandachtpunten, geen normen!!!

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Kenmerken van het instrument Kenmerken van het instrument (5) De werkpunten (af te leiden uit kolom actie/prioriteit) = een uitdaging = aanzet tot nadenken = aanzet tot gesprek

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PRAKTISCHE INFO Invultijd: ongeveer 1,5 uur Ieder vult het individueel in Niet samen invullen Wel beperken in de tijd 1 persoon inventariseert op computer (dienst internaten?)

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ACHTERGROND- INFORMATIE BIJ ZELFEVALUATIE

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PROCES ZELFEVALUATIE Voorbereiding Feitelijke en gewenste situatie met ZIN Vaststellingen beoordelen Werkpunten kiezen Plan opstellen en uitvoeren

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG: een cyclisch proces Bijstellen Plannen EvaluerenUitvoeren Henk Ritzen, 1998

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Rekening houden met de haalbaarheid voor directie en team, de weerstanden, … Een geschikte aanpak kiezen die hiermee rekening houdt Het stappenplan met concrete afspraken maken Ruimte scheppen voor overleg DE VOORBEREIDING

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Duidelijke informatie geven Vanuit positieve stimulansen vertrekken Motiveren De internaatsmedewerkers voldoende tijd geven SENSIBILISEREN

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Een overlegcultuur bevorderen Medewerkers, internen en ouders op een eigen manier betrekken Meermaals uitleggen BELANG VAN COMMUNICATIE

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst De internaatsmedewerkers aanmoedigen en motiveren Middelen ter beschikking stellen Het voorbeeld geven: open staan voor inspraak, kritische houding t.o.v. eigen functioneren, … De werking sturen, de acties bewaken ROL VAN DE BEHEERDER

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Inzicht verwerven in het proces van zelfevaluatie Deel per deel aanbieden en afwerken, niet alles tegelijk Structuur bieden Een sfeer van openheid en vertrouwen (beheerder & opvoeder,...) scheppen ROL VAN DE BEHEERDER

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Ze nauw betrekken bij het zelfevaluatieproces Hen overtuigen van het (eigen)belang Het is nodig dat ze erop vertrouwen dat er iets (zal) gebeuren INTERNAATSMEDEWERKERS INTERNAATSMEDEWERKERS

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PRIORITEITEN VERFIJNEN

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst 1ste mogelijkheid Maak een lijst van de belangrijkste werkpunten Ieder zet ze individueel in een eigen gekozen volgorde Geef deze door aan een collega Ieder probeert de gekregen volgorde te verdedigen (waarom) In consensus wordt samen een volgorde bepaald

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst 2de mogelijkheid De gekozen prioriteit nader bekeken: Noteer zeer concreet wat er op dat vlak reeds goed loopt op het internaat Noteer zeer concreet waar je tegenaan loopt en moet aangepakt worden

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Orden die punten. Geef een 10 aan het werkpunt dat eerst moet aangepakt worden, een 5 aan wat op de tweede plaats moet aangepakt worden en 1 wat op de derde plaats komt.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ACTIEPLAN = een strategie om de gewenste verandering, betreffende één prioriteit, op gang te brengen. = een overzicht van opeenvolgende stappen, die één na één genomen worden, om een bepaalde prioriteit aan te pakken

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Wat beoogt ZIN? Met zijn allen even afstand nemen van de gebruikelijke gang van zaken op het internaat om op basis van die informatie, die op een meer gesystematiseerde manier is bijeengebracht, met elkaar in gesprek te gaan en zo tot acties te komen die gericht zijn op behoud of vernieuwing.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DANK VOOR JE MEDEWERKING!