Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
1.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Studietaak De studietaak staat centraal
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Opleiden van medewerkers
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Competentiegericht leren vmbo
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Methoden & Technieken van Onderzoek
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Vragen, wat voor vragen?.
Toetsen? Doe het zelf!.
De juiste route naar het juiste doel
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5 Handboek voor leraren Toetsen Overzicht hoofdstuk 5 Toetsen

Overzicht presentatie waarom toetsen? toewerken naar examens rol onderwijsinspectie leerdoelen taxonomie van Bloom soorten toetsen toetsen als werkvorm formatieve en summatieve toetsen competentiedriehoek van Miller het triangulatiemodel van Dochy cijfers geven en beoordelen een goede toets Handboek voor leraren Toetsen

Waarom toetsen? Een beeld krijgen van de capaciteiten van de leerlingen Wordt niet altijd zichtbaar. Te wijten aan: kwaliteit van de toets voorbereiding op de toets faalangst gebrek aan motivatie Handboek voor leraren Toetsen

Toetsresultaten leiden tot … controle op inzet diagnose leerresultaat vervolg van leertraject peilen/bepalen doelgerichtheid van het onderwijs vergroten motiveren en sturen van het leerproces selectie voorspelling toekomstig functioneren (zie ook onderwijsregelkring) Handboek voor leraren Toetsen

Onderwijs is intentioneel iets bereiken in een bepaalde tijd gefaseerde opbouw niet enkel kennis of cognitie toetsen: vo zelfredzaamheid ontwikkelen mbo juiste werkhouding aannemen Handboek voor leraren Toetsen

Toewerken naar examens vo mbo kerndoelen - 7 domeinen leerplandoelen leerdoelen leerplannen PTA kerntaken kwalificatiedossiers prestatie-indicatoren integratief handelen competenties, bv: het samenwerkend vermogen omgaan met tegenslag opvolgen van procedures Handboek voor leraren Toetsen

Rol onderwijsinspectie vo mbo doorstroming onderbouw rendement bovenbouw verschil schoolexamens -centrale examens score leerlingen toetsinstrumenten kwalificatiedossiers betrouwbare beoordelingen Handboek voor leraren Toetsen

Examens vo mbo schoolexamens beoordelingsportfolio landelijke examens leraren: lessen en plannen op elkaar afstemmen toetservaring consequenties van toetsen toetsen vooraf aan eindexamen beoordelingsportfolio schriftelijke toetsen werkstukken proeve van bekwaamheid leraren: uitwerkingen en antwoorden leerlingen analyseren vragen naar representativiteit en gebruiksvriendelijkheid Handboek voor leraren Toetsen

Leerdoelen Meetbaar maken van doelen: aanwijsbare prestatie gedrag inhoud voorwaarden Handboek voor leraren Toetsen

Taxonomie van Bloom onthouden begrijpen integreren toepassen voordelen: geen eenzijdig toetsbeleid cognitieve niveaus op elkaar voortborduren Handboek voor leraren Toetsen

Soorten toetsen en hun functies selecterend – gericht op toelating onderwijsgericht – gericht op aanwijzing – gericht op bijsturing producten kwalificerend – gericht op niveaubepaling Handboek voor leraren Toetsen

Toetsen als werkvorm leergedrag beïnvloeden toets is geen eindinstrument maar werkvorm biedt veel aanknopingspunten bijvoorbeeld: uitwerkingen toets – leerlingen onderling corrigeren taakvolwassen groepen – gerichte feedback Handboek voor leraren Toetsen

Formatieve toetsen Verschaft leerlingen informatie over hun prestatieniveau bijsturende functie oefenfunctie diagnostische functie Handboek voor leraren Toetsen

Voorbeelden formatieve toetsen plotselinge overhoring beoordeling van huiswerkuitwerkingen oefentoets presentatie van uitwerkingen examentraining voortgangstoetsen conceptbesprekingen presentatie van voorlopige uitwerkingen Handboek voor leraren Toetsen

Summatieve toetsen kwalificerende functie nadelen veel kleine summatieve toetsen geen of te weinig oefentijd alle uitwerkingen belangrijk veel nakijken en feedback geen deadlines meer grondig voorbereiden (in lijn met de lessen) Handboek voor leraren Toetsen

Voorbeelden summatieve toetsen landelijk eindexamen rijexamen zwemexamen schoolexamen tentamen overgangstoetsen Handboek voor leraren Toetsen

Competentiedriehoek van Miller Handboek voor leraren Toetsen

Knowsniveau Gericht op kennis die noodzakelijk is om elementen, begrippen en fenomenen te onderscheiden Beoordeling – juiste interpretatie tips: toetsen met meerkeuzevragen toetsen met juist – onjuistvragen mondelinge toetsen open schriftelijke toetsen Handboek voor leraren Toetsen

Knows-howniveau Vragen moeten de aanpak van leerlingen zichtbaar maken Gericht opgesteld tips: casustoetsen schriftelijke werkstukken verslagen Handboek voor leraren Toetsen

Shows-howniveau Competenties tonen door in simulaties of fictieve oefeningen te laten zien hoe ‘dingen werken’ tips: de criteria zijn vooraf bekend als voorbereiding van omvangrijke praktijktoetsen Handboek voor leraren Toetsen

Doesniveau Taak uitvoeren in een reële situatie onder representatieve omstandigheden Doestoetsen laten zich lastig standaardiseren aanbevelingen: driepotig toetsen (Dochy) producten gedemonstreerd gedrag beschreven processen Handboek voor leraren Toetsen

Het triangulatiemodel van Dochy Handboek voor leraren Toetsen

Cijfers geven Mechanismen die maken dat het cijfer behoorlijk arbitrair is: onvolledig gebruik van de cijferladder wijze van totstandkoming van cijfers het middelen van cijfers is eigenlijk onjuist herkansingen worden zwaarder beoordeeld geen eenduidig beleid Handboek voor leraren Toetsen

Beoordelen relatief en absoluut voordeel je kunt de beoordeling aanpassen op basis van een te moeilijke of makkelijke toets nadeel groepsuitslag heeft invloed op het individuele cijfer van een leerling voordeel leerlingen krijgen cijfer ongeacht groepsuitslag nadeel geen correctie op een verkeerd ontworpen toets Handboek voor leraren Toetsen

Een goede toets … valide betrouwbaar afname doel voldoet aan de bedoeling die men heeft met het meten meet wat hij moet meten heeft een betrouwbaar meetresultaat is eenvoudig en makkelijk te gebruiken Handboek voor leraren Toetsen