De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA"— Transcript van de presentatie:

1 Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA* die essentiële schoolexamenonderdelen nog niet onder de knie hebben, deze alsnog op “basisniveau” (>5,5) laten beheersen voordat zij centraal examen gaan doen?

2 Naar havo 5. In havo 4.

3 Met summatief toetsen bedoelen wij het gebruiken van toetsen om een oordeel te geven over de leerprestaties van leerlingen, om vervolgens een beslissing te nemen met betrekking tot selectie, classificatie, plaatsing of certificering (Sanders, 2011). Met formatief toetsen bedoelen wij het gebruiken van toetsen om informatie te verkrijgen over het onderwijsleerproces en hier sturing aan te geven. Formatief toetsen kan leiden tot betere leerresultaten van leerlingen (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009).

4 Hoe kunnen we schoolexamens gebruiken om leerlingen meer kans van slagen te geven tijdens hun centrale examens? Summatieve toets Formatieve toets

5 zowel formatief als summatief (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009).
Een toets kan zowel formatief als summatief worden gebruikt (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009). Let op! Formatief toetsen heeft meer effect als de feedback op het juiste moment gegeven wordt.

6 H4/V5 H4/V5 H5/V6

7 Maar! Groep 1: VOOREXAMENJAAR
De groep leerlingen die onvoldoende scoort, kun je splitsen in (1) een groep met motivatieproblemen en (2) een groep met minimale capaciteiten. Verschil in aanpak is nodig. Groep 1: VOOREXAMENJAAR Feedbackgesprek over voorbereiding – mentor/docent Verslag - leerling Overdracht naar mentor examenjaar - magister EXAMENJAAR Actiegericht gesprek met verslag als bron Afspraken over werkhouding en vervolggesprek - magister

8 Groep 2: De docent gebruikt de feedback om een actieplan op te stellen.
VOOREXAMENJAAR Toetsanalyseformulier - leerling Rubric - docent Feedbackgesprek Verslag - leerling Overdracht naar vakdocent examenjaar - magister EXAMENJAAR Actiegericht gesprek met toetsanalyse, rubric en verslag als bronnen Planning overeenkomen - magister

9 Rubric Correct gebruik van bronnen … A B C D
Bronnen worden niet in de tekst genoemd en literatuurlijst ontbreekt Bronnen worden in de tekst genoemd, maar ontbreken in literatuurlijst Bronnen worden in de tekst genoemd, staan in de literatuurlijst, maar zijn niet conform regels opgemaakt. Bronnen worden in de tekst genoemd, staan volledig in de literatuurlijst conform regels

10 Toetsanalyseformulier

11 Adviezen Zorg dat de leerling in het examenjaar dezelfde vakdocent heeft als het jaar daarvoor. Leg de verantwoordelijkheid bij de leerling. Keuze voor summatief moment in examenjaar maken tijdens het actiegerichte gesprek. Laat het laatste cijfer tellen, no-show=1. Vakdocent adviseert over planning: welke kennis is nodig voorafgaand aan een volgend schoolexamen? Rooster in het examenjaar facultatieve steunuren in. Faciliteer docenten in de tijd die extra gesprekken en correctie meebrengen. Voorkom administratieve rompslomp.


Download ppt "Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA"

Verwante presentaties


Ads door Google