Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting activiteiten. Plannen en evalueren. Jaarplanning.
Inleiding Waarom hebben we gekozen om te beginnen met cultureel erfgoed?
Wat zijn ons uitgangspunten ? Zoveel mogelijk binnen de regio. Cultuureducatie is breder dan alleen schoolvakken.
Wat is onze toekomstvisie ? Waar staan we nu en waar willen we naar toe? Wat laten we aan bod komen? Wat is de rol van de leerkrachten ?
Visie op cultuureducatie in het algemeen? Begrip. Waardering. Attitude. Aanleg. Tempo. Mogelijkheden.
Budget. Lumpsum. OCW gelden. Eventueel bijdrage ouderraad.
Doelstellingen Erfgoed beleven en leren bevragen en zo kennis ontwikkelen en waardering leren opbrengen voor erfgoed. Kerndoel 56 Vaardigheden ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling. Actief,receptief en reflectief. Maatschappelijke bewustwording.
lessuggesties Monumenten. Musea. Leskisten. Thema lessen. volksdansen. Oude materialen. Gastspreker. Poppenspel. Bronnenonderzoek Oude liedjes. Straatnamen.
Afsluiting activiteiten. Als het onderwerp er zich voor leent, houden we een ‘tentoonstelling ‘ voor de hele school.
Plannen en evalueren. Plan. Do. Check. Act.
Jaarplanning Groepactiviteit Receptief,actief of reflectief organisatietijdsplanning 0-2Thema vroeger Schatkist met daarbij de twee volgende activiteiten ActiefLeerkrachtSeptember
De eerste stap op het gebied van cultuureducatie is gezet, er zullen er nog vele volgen! presentatie jaarplan cultureel erfgoed Janine Gevers, C.B.S. De Weerklank