De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitszorg in archieven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitszorg in archieven"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitszorg in archieven
Els Michielsen Archiefdienst, gemeente Mol

2 Basis Eindwerk cultuurmanagement
Begeleiding project Kwaliteitsmonitor archieven + traject ‘kwaliteitszorg’ van Culturele Biografie Vlaanderen Art. in Bibliotheek- en Archiefgids Werking archiefdienst Mol (sinds 01/09/07)

3 Inhoud De theorie: De praktijk Wat is kwaliteitszorg?
Waarom kwaliteitszorg? Hoe kwaliteit meten? De praktijk Sector Mol

4 Wat is kwaliteitszorg? Strategisch management, kwaliteitszorg, prestatiemeting, kwaliteitsmeting, … Kwaliteit: dynamisch begrip = wat moet gedaan worden, zo goed mogelijk doen Invulling afhankelijk van onderwerp, context en verwachtingspatroon

5 Wat is kwaliteit? Voor archieven: 3 dimensies
Kwaliteit in dienstverlening aan de burger (Kwaliteitsmonitor) Kwaliteit in de bewaring van de archieven Kwaliteit in de ondersteuning die de archiefdienst biedt tav zijn archiefvormer  Gulden middenweg

6 Waarom kwaliteitszorg
Plannen, meten en evalueren van de werking Vaak ook vraag vanuit het bestuur

7 Hoe kwaliteit meten? Omschrijf ‘kwaliteit’ (op basis van de doelstellingen), bepaal de criteria en indicatoren  PLAN Voer acties, projecten en activiteiten uit  DO Meet (wat hebben we bereikt, met welke middelen, welke zijn de effecten en gevolgen) en evalueer (vergelijk met vooropgestelde)  CHECK Wat niet goed werkte, wordt aangepast  ACT

8 Praktijk: sector Nog geen consensus Kwaliteit ligt in drie dimensies:
Naleven deontologische code Tijd is belangrijk Intrinsieke kwaliteiten van bijv een goede inventaris Verfijnen per taak of opdracht Belang van standaarden, benchmarking, … Op termijn: ontwerp checklist, oplijsten bestaande standaarden, formuleren van bepaalde normen, …

9 Praktijk: Mol Geen systeem van kwaliteitszorg Wat wel?
Systeem van prestatiemeting binnen afdeling Cultuur en Vrije Tijd Strategische planning (globaal + cultuur): lange termijndoelstellingen Jaarplanning: acties binnen langetermijndoelstellingen, met budget én indicator + regelmatige opvolging (4 maal per jaar) + eindevaluatie Projectplanning + evaluatie (dossier- en evaluatiefiche)

10 Mol: Wat meten we? Bezoekers leeszaal: aantal, herkomst, leeftijdscategorie, doel van bezoek Bib: aantal uitleningen Bezoekers tentoonstellingen Artikels in de pers Participaties

11 Mol: Toekomst systeem van kwaliteitsmeting (CAF?)
deelname Kwaliteitsmonitor


Download ppt "Kwaliteitszorg in archieven"

Verwante presentaties


Ads door Google