De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan 2008-2009 MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Loopbaanontwikkeling
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Flow als sturingsprincipe
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Opleidingsinfrastructuur
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Motivatie van de professional Willy Limpens
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
© de vries business consultancy, 2008
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
School als loopbaancentrum
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Presentatie Perceel 2 & 4 [Gemeente Ede]
Dat zouden we vaker moeten doen…
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
“Help mij het zelf te doen”
Samen werken aan praktijkonderzoek!
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Teambarometer.
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
voor Rotterdamse kinderen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Leiding geven aan school ontwikkeling
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries

LOOM Enquette deelnemers 28 studenten (PABO + ROC) 22 mentoren 9 schooldirecteuren 5 IOB’ers 3 projectcoordinators 3 PABO opleiders 2 opleidingsmanagers (PABO+ROC)

Enquette uitkomsten OS Twente goed ontwikkelt zich als een lerende organisatie Wie leert? Studenten, mentoren, IOB’ers, schoolteam, schooldirecteur, scholen, VCPO Stichting en PABO

Sterke punten Gezamenlijke verantwoordelijkheid Onderling professioneel ontwikkeling Betrokkenheid (studenten+mentoren) Coaching Mentoring

Versterkingspunten Gezamenlijke verantwoordelijkheid Gezamenlijke visie Strategisch leiderschap Digitaal kenniscentrum Vertrouwen tussen PABO en BS

Sturende factoren Continu ontwikkeling waarborgen Begeleidingskwaliteit waarborgen Ervaringen van studenten in de OS monitoren en meenemen Ervaringen van mentoren en IOB’ers in IPB meenemen Leren in school- en netwerk teams

Interview deelnemers 10 PABO studenten 3 ROC studenten 11 mentoren 3 IOB’ers 4 schooldirecteuren en 1 PABO opleider

Interview uitkomsten Sterke punten Begeleiding van de student Professionele ontwikkeling Tevredenheid+betrokkenheid Theoriepraktijk koppeling Leerprocessen op de basisschool

Interview uitkomsten Verbeteringspunten Curriculum afstemming Theoriepraktijk koppeling Student uitval Betrokkenheid (gevoeligheid)

Aanbevelingen Verbeterde klas en opdracht-verdeling Meer betrokkenheid vanuit de PABO Verbeterde eisen OS traject Student feedback verzamellen Vaste structuur op te stellen OWP les 1 keer in 2 weken

Stand van zaken Onderzoek uitbreiding Wetenschappelijke artikel Aio traject Werkplan

Het doel is effecten van de lerende OS te bepalen

Veronderstelling Veranderings- management met name met betrekking tot structuren en procedures Leerprocessen: Individueel leren, team leren, organisatie leren, en kennisnetwerk leren Organisatie effectiviteit

Wat is organisatie effectiviteit? HRD Flexibiliteit Intern Groei en middelen Extern Controle Stabiliteit Kwaliteit Productiviteit Beheersing Efficientie

WP 1. Onderzoeksvragen 1. Wat zijn de verbeterde procedures en structuren? 2. Wat is de mate van individueel, team en organisatie leren? 3. Wat is de mate van organisatie- effectiviteit? 4. Wat is de invloed van leerprocessen op de organisatie-effectiviteit?

Plan van aanpak VragenTechniekenGroepenTijdPlan 1.Doc.analyse--Nov 2.DLOQ enquette Leraren15 minNov 3.InterviewsLeraren, schooldir. 30 minNov-Dec 4.SPSS analyse--Jan

WP 2. Onderzoeksvragen 1. Wat is de opleidingskwaliteit bij de OS? 2. Wat is de mate van begeleiding bij de lerende opleidingsschool? 3. Wat is de communicatiestijl tijdens het begeleidingsproces? 4. Wat is de mate van PO en tevredenheid?

Plan van aanpak VragenTechniekenGroepenTijdPlan 1.Bestaande data Kinderen, ouders, leraren -Jan 2.Enquette (LOOM scala) Studenten, mentoren 15 minJan 3.Interview & observatie IOB’ers, mentoren 45 minFeb 4.Tevr.enquette en SBL Studenten, mentoren 15 minMa-Apr

Kenniscentrum KLOS Publicaties+agenda’s Delen van informatie+ervaringen Communicatie Samenwerken Online professionele ontwikkeling opzetten en begeleiden Samen onderzoeken