De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries
LOOM Enquette deelnemers 28 studenten (PABO + ROC) 22 mentoren 9 schooldirecteuren 5 IOB’ers 3 projectcoordinators 3 PABO opleiders 2 opleidingsmanagers (PABO+ROC)
Enquette uitkomsten OS Twente goed ontwikkelt zich als een lerende organisatie Wie leert? Studenten, mentoren, IOB’ers, schoolteam, schooldirecteur, scholen, VCPO Stichting en PABO
Sterke punten Gezamenlijke verantwoordelijkheid Onderling professioneel ontwikkeling Betrokkenheid (studenten+mentoren) Coaching Mentoring
Versterkingspunten Gezamenlijke verantwoordelijkheid Gezamenlijke visie Strategisch leiderschap Digitaal kenniscentrum Vertrouwen tussen PABO en BS
Sturende factoren Continu ontwikkeling waarborgen Begeleidingskwaliteit waarborgen Ervaringen van studenten in de OS monitoren en meenemen Ervaringen van mentoren en IOB’ers in IPB meenemen Leren in school- en netwerk teams
Interview deelnemers 10 PABO studenten 3 ROC studenten 11 mentoren 3 IOB’ers 4 schooldirecteuren en 1 PABO opleider
Interview uitkomsten Sterke punten Begeleiding van de student Professionele ontwikkeling Tevredenheid+betrokkenheid Theoriepraktijk koppeling Leerprocessen op de basisschool
Interview uitkomsten Verbeteringspunten Curriculum afstemming Theoriepraktijk koppeling Student uitval Betrokkenheid (gevoeligheid)
Aanbevelingen Verbeterde klas en opdracht-verdeling Meer betrokkenheid vanuit de PABO Verbeterde eisen OS traject Student feedback verzamellen Vaste structuur op te stellen OWP les 1 keer in 2 weken
Stand van zaken Onderzoek uitbreiding Wetenschappelijke artikel Aio traject Werkplan
Het doel is effecten van de lerende OS te bepalen
Veronderstelling Veranderings- management met name met betrekking tot structuren en procedures Leerprocessen: Individueel leren, team leren, organisatie leren, en kennisnetwerk leren Organisatie effectiviteit
Wat is organisatie effectiviteit? HRD Flexibiliteit Intern Groei en middelen Extern Controle Stabiliteit Kwaliteit Productiviteit Beheersing Efficientie
WP 1. Onderzoeksvragen 1. Wat zijn de verbeterde procedures en structuren? 2. Wat is de mate van individueel, team en organisatie leren? 3. Wat is de mate van organisatie- effectiviteit? 4. Wat is de invloed van leerprocessen op de organisatie-effectiviteit?
Plan van aanpak VragenTechniekenGroepenTijdPlan 1.Doc.analyse--Nov 2.DLOQ enquette Leraren15 minNov 3.InterviewsLeraren, schooldir. 30 minNov-Dec 4.SPSS analyse--Jan
WP 2. Onderzoeksvragen 1. Wat is de opleidingskwaliteit bij de OS? 2. Wat is de mate van begeleiding bij de lerende opleidingsschool? 3. Wat is de communicatiestijl tijdens het begeleidingsproces? 4. Wat is de mate van PO en tevredenheid?
Plan van aanpak VragenTechniekenGroepenTijdPlan 1.Bestaande data Kinderen, ouders, leraren -Jan 2.Enquette (LOOM scala) Studenten, mentoren 15 minJan 3.Interview & observatie IOB’ers, mentoren 45 minFeb 4.Tevr.enquette en SBL Studenten, mentoren 15 minMa-Apr
Kenniscentrum KLOS Publicaties+agenda’s Delen van informatie+ervaringen Communicatie Samenwerken Online professionele ontwikkeling opzetten en begeleiden Samen onderzoeken