Vakmanschap van de jeugdprofessional in wijkteams Wat vragen we van deze professional of vragen we alles? Is dat mogelijk? Bestaat de generalist wel? Moet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Project Wot nieuwland.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorg, Wetenschap en Technologie
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
juni Transitie jeugdzorg
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Samen verder!.
Informatiebijeenkomst
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
FORMULE JEUGDTEAMS ZUID-HOLLAND ZUID. INTRODUCTIE  Overheveling zorgtaken van het rijk naar de gemeente per  Transitie van de jeugdhulptaken.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Stichting Jeugdformaat
Integraal sociaal werk
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
MEE maakt meedoen mogelijk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Wmo beleid in de Drechtsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
JEUGDzorg - voor wie?.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Vakmanschap van de jeugdprofessional in wijkteams Wat vragen we van deze professional of vragen we alles? Is dat mogelijk? Bestaat de generalist wel? Moet iedereen in een team het zelfde kunnen? Heeft elk wijkteam dezelfde taken? 1

2 T-shaped professional

1. Werken vanuit een netwerk Contact leggen met ouders, jeugdigen professionals en vrijwilligers in de wijk Versterken van het netwerk in de wijk 2. Ondersteunen van pedagogische basisvoorzieningen Contact met lokale basisvoorzieningen leggen en onderhouden Deskundigheidsbevordering en ondersteuning van lokale basisvoorzieningen 3. Aansluiten bij de vraag en werken op maat Open en respectvol communiceren met ouders en jeugdigen In kaart brengen van vragen en problemen van kinderen 4. Helpen een (gezins)plan op te stellen Analyseren en vaststellen van hulp- en ondersteuningsvraag Uitwerken van een plan van aanpak 5. Versterken eigen kracht Activeren en versterken van krachten van ouders en jeugdigen Activeren en benutten van de sociale omgeving rond ouders en jeugdigen 3

6. Versterken van de opvoeding en ontwikkeling Informeren over en analyseren van opvoedingssituatie en ontwikkeling jeugdigen Versterken van de opvoeding en ontwikkeling Bewaken van grenzen bij het versterken van de opvoeding en ontwikkeling 7. Optreden bij onveiligheid en crisissituaties Inschatten en vergroten van de veiligheid van de jeugdige Interveniëren in crisissituaties 8. Inzetten specialistische hulp Samenwerken met andere disciplines Nemen van een besluit in samenwerking met ouders en jeugdige 9. Versterken van functioneren op andere domeinen Ondersteunen van ouders en jeugdigen op andere leefgebieden 10. Afstemmen van de hulp Bijdragen aan inter- en multidisciplinaire (keten- )samenwerking Communiceren over hulp 4

WMO competenties leerpakket Voorbeeld: Hoe verhelder ik vragen en behoeften? –Filmpje + beschrijving –Team opdrachten –Individuele opdrachten –Casuïstiek 5

Nog meer tools! Toolbox voor jeugdprofessionals in wijkteams Website Vrij toegankelijk Up-to-date Kort maar krachtig Online in 2016! 6

10 maatschappelijke thema’s Complexe scheiding Mediaopvoeding Eigen kracht en sociaal netwerk Normaal versus problematisch gedrag Juridische achtergrondinfor matie Veiligheid thuis en op school Psychische en verstandelijke beperkingen Multiprobleem- gezinnen Seks en relaties Samenwerken in de keten 7

Een kijkje in de keuken… 8

Start: Deelnemers CJG-Rijnmond GGZ Delfland GGD MEE Pameijer Trivium-Lindenhof Flexus Jeugdplein Minters (MDNW) E25 Lucertis Totaal 25 hulpverleners Wijkteam Jeugd Maassluis

Het team moet een team van professionals worden Intensieve bijscholing. Nieuwe teamcultuur creëren. De gemeente bepaalt de nieuwe aanpak. De hulpverlener (HV) en de nieuwe aanpak. Wat is de meerwaarde van de transitie? Wat doet de transitie met de hulpverlener? Wat zijn min en plus punten voor de cliënt?

Intensieve bijscholing De professionals van het WTJ volgen in de loop van het jaar verschillende trainingen en cursussen: Omgaan met agressie Schuldhulpverlening Basis training Echtscheiding, vechtscheiding, mediation Slaap- en eetproblemen bij jonge kinderen Jeugd- en kinderpsychiatrie Problematische gehechtheid Signs of Safety Eigen kracht Jeugdstrafrecht Triple P Enz. enz.

Nieuwe teamcultuur creëren Korte presentaties van de deelnemers over zijn manier van werken en eigen visie. Kort team uitje met gerichte activiteiten. Samen lunchen. Overleg/casuïstiek in kleine sub teams. Deelnemen aan gemeentelijke bijeenkomsten buiten de werkuren. Contact met de moeder organisatie is beperkt.

De gemeente bepaalt de nieuwe aanpak Als professional neem je meer verantwoordelijkheden. Cliënten verwijzen, bv. specialistisch GGZ en andere 2 e lijn behandelingen. Indicaties onderzoeken, onderbouwen en eindadvies geven m.b.t. PGB Beroepsregister: 1 e Bamw, later SKJ (St. Kwaliteitsregister Jeugd) De gemeente heeft altijd het laatste woord.

De hulpverlener en de nieuwe aanpak De HV krijgt een veelzijdige taak. Gemeente eist van de HV minimaal drie verschillende vlaktes dat hij als professional kan beoefenen. De doelgroep van de HV is uitgebreid van 0 tot 100 jaar. Als generalist moet de HV nieuwe competenties ontwikkelen. Als generalist wordt verwacht van de HV een grote mate van flexibiliteit-, reflectie- en aanpassingsvermogen.

Wat is de meerwaarde van de transitie? De aanpak is sneller. Er zijn geen wachtlijsten bij het Wijkteam. De HV doe mee aan de beslissing van de gemeente/WMO. De HV is altijd in de buurt. De HV zit dichterbij de gemeente. Door de samenstelling van verschillende disciplines in het WTJ wordt de aanwezige kennis en expertise gedeeld.

Wat doet de transitie met de hulpverlener? De HV heeft meer verantwoordelijkheden. De HV wordt geconfronteerd met wachtlijsten bij 2 e lijn instanties. De HV moet werken met drie verschillende “petjes”: specifieke HV taken, casusregisseur en WMO/PGB adviseur. Er is veel meer papierwerk. Aanpassen aan collega's van andere organisaties. Wennen aan het samenwerken met andere HV van ander instanties. HV moet stress bestendig zijn. HV moet assertiever zijn in de WTJ. HV is beperkt aan de zorgproducten dat de gemeente ingekocht heeft.

Wat zijn min en plus punten voor de cliënt? HV is binnen korte tijd bij de cliënt. De cliënt krijgt het gevoel dat hij geholpen wordt. De cliënt kan zich overvallen voelen als er 2 of 3 HV bij hem/haar zijn. De privacy van de cliënt kan in het geding komen. 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs ‘Meer van waarde’ Kwaliteitsimpuls en ontwikkelrichting voor het hoger sociaal agogisch onderwijs Advies van de verkenningscommissie hoger sociaal agogisch onderwijs 18

1. Versterk de identiteit van de opleidingen Naamgeving: Hogere Sociale Studies die opleiden tot sociaal werker Kernfunctie: opleiding ter bevordering van de sociale kwaliteit van de samenleving, in relatie tot de gezondheidszorg, veiligheidszorg en recht, leefbaarheid en stedelijke ontwikkeling, het onderwijs, culturele vorming en zingeving Centrale perspectieven: collectief (participatie / emancipatie) en individueel (begeleiding /hulpverlening) 19

2. Leid op tot reflectieve professional Bied een stevig kennisfundament op basis van de sociale wetenschappen. Werk permanent en systematisch aan een professionele houding. Zorg op deze wijze voor een gemeenschappelijke stam van minstens vijftig procent. 20

3. Kies voor een overzichtelijke ordening in drie basisprofielen Profiel 1: Integraal sociaal werk Profiel 2: Sociaal werk in de langdurige zorg (ouderen, gehandicapten, ggz) Profiel 3: Sociaal werk in het brede jeugddomein Het masterniveau leidt op tot generalist. 21

4. Ontwikkel of versterk regionale samenwerkingsverbanden Verbind werken en leren; kennisontwikkeling en kennisbenutting. Versterk de samenwerking tussen lectoraten, kenniskringen en werkveld. Stem het masteraanbod inhoudelijk hierop af. 22

5. Versterk de inbedding Zorg voor aanspreekpunten bij departementen en gemeenten. Positioneer het sociale domein nadrukkelijker ook in haar preventieve functie. Werk aan het zichtbaar maken van het maatschappelijk rendement. Draag belang en functie van Hogere Sociale Studies uit: meer van waarde! 23

Hoe is deze verandering bij jullie zichtbaar? Hoe sluiten jullie opleidingen aan bij de huidige ontwikkelingen in het veld? 24