Voortgang CJG 2010/Transitie Jeugdzorg. Een korte terugblik 2007: Ministerie Jeugd en Gezin Doel: 2011 Landelijk dekkend netwerk CJG ’ s ‘Laagdrempelige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg.
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transitie jeugdzorg.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Diversiteit & Jeugdzorg
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Presentatie themaraad 3 nov Basismodel CJG a.Jeugdgezondheidszorg consultatiebureau en GGD b. 5 WMO functies - informatie en advies - signalering.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Voortgang CJG 2010/Transitie Jeugdzorg

Een korte terugblik 2007: Ministerie Jeugd en Gezin Doel: 2011 Landelijk dekkend netwerk CJG ’ s ‘Laagdrempelige plek in de buurt/- wijk waar alle opvoed- en gezinsondersteuning voor kinderen van 0 tot 23 jaar gebundeld (Afstemming en samenwerking instanties) wordt aangeboden. Landelijk basismodel: 1.Taken jeugdgezondheidszorg 0 – 19 2.Signalering/- verwijzing naar lokaal/- regionaal hulpaanbod 3.Licht Pedagogische Hulp (LPH) 4.Coördinatie van zorg (1 gezin/-Één plan) 5.Aansluiting CJG – onderwijs – Bureau Jeugdzorg Financiering: BDU - CJG 2008 – provinciale CJG subsidie

Aanpak CJG Gemeente Son en Breugel (Groeimodel) 2008: Evaluatie van alle bestaande overlegvormen rondom jeugd Resultaat: ‘Lokale aanpak ‘Vormgeving CJG’ met aanbevelingen voor : Voortgangsrapportage 2009 met acties doorontwikkeling 2010 Belevingsonderzoek jeugd (K2). Uitvoeringsplan CJG 2010 Voortgang CJG 2010 met acties doorontwikkeling 2011: 1.Versterking en verbetering van de lokale zorgstructuur 2. Aanbod specifiek gericht op jeugd (zorg/-algemeen preventief jeugdbeleid) 3.Communicatie met en naar de burgers

Wat hebben we gerealiseerd? 1. Lokale zorgstructuur (Via front en BackOffice CJG) a) Opvoedingsondersteuning Fysiek spreekuur via het consultatiebureau en de peuterspeelzalen/kinderopvang ( 0 – 4) Inlooppunt via WZC – Wmo loket Telefonisch/ digitaal (GGD) Via IZAT’s (Primair en VO) Aanspreekpunt vrijwilligers werkend met en/-of voor de jeugd b) Interne ZorgAdviesTeams basisonderwijs (IZAT’s) Wettelijke borging 2011: CJG – Onderwijswetten Deelnemers: Intern Begeleider, Schoolmaatschappelijk werker, Jeugdverpleegkundige/- indien nodig jeugdarts. Hoofdtaken: 1. Bespreken van kinderen met extra zorgbehoeften (casuïstiek) 2. Bieden van laagdrempelige opvoedondersteuning (Advies, verwijzing, LPH) 3. Deskundigheidsbevordering leerkrachten

C. Signaleringssysteem ‘Zorg voor Jeugd’ Lokaal en landelijk via ‘Verwijsindex Risicojeugd ’

D. Signaleringsoverleg ‘Jeugd en Gezin’ (Een gezin, Een plan) ‘Één multidisciplinair overleg voor het bespreken van complexe en risicovolle opvoed en opgroei situaties’ Hoofdtaken 1.Komen tot een gedeelde probleemanalyse 2.Opstellen van handelingsplannen 3.Afspraken over coördinatie van zorg (regiehouder) Doelgroep Jeugdigen en hun ouders/opvoeders met problemen die binnen de interne zorgstructuur van de vindplaatsen (school, kinderopvang etc.) niet tot een adequate oplossing kan worden gebracht.

Deelnemers Signaleringsoverleg jeugd en gezin Vast Op verzoek Consulent SoZa Vertegenwoordiger van vindplaats Leerplichtambtenaar B.v. een pedagogisch leidster/leerkracht etc. Jeugd GGZ/GGZE Maatschappelijk werk Ouders/ opvoeders Consultatiebureau MEE Peuter/kinderopvang NEOS (Opvang dak en thuislozen) Politie JPP/- Halt Woningbouw Jongerenwerk Consulent Wmo loket Bureau Jeugdzorg (BJZ) Aansluiting huisartsen IZAT’s en Signaleringsoverleg: Loopt vooralsnog via het 1 e lijnsoverleg van de huisartsen (via maatschappelijk werk) Huisartsen wensen geen structurele deelname)

E. Samenwerkingsafspraken aansluiting Centrum voor jeugd en gezin met Bureau jeugdzorg Deskundigheidsbevordering CJG medewerkers 1 e lijn door medewerkers BJZ (signaleren, kennis over wanneer en hoe vervolgstappen te nemen richting BJZ, 1 contactpersoon per gemeente) Warme overdracht van cliënten CJG naar BJZ - Standaard overdrachtsformulier - Terugkoppeling tussen BJZ, cliënt en CJG – medewerker Goede/ afgestemde zorg indien cliënt zowel geïndiceerde als 1 e lijns zorg krijgt - Blijvend contact tussen BJZ en 1 e lijn Link:

2. Aanbod specifiek gericht op jeugd (zorg/algemeen jeugdbeleid) A. Digitale ontmoetingsplaats jeugd - Ontmoetingsfunctie -Vraagbaak voor jongeren via de site, samenwerking met het team ‘Uit de Shit’ en professionals (jongerenwerk, maatschappelijk werk) - Informatie voor en door jongeren B. Outreachend werken - Fix It/- Clean It/- team ‘Uit de shit’ 15 jongeren hebben zich ingezet voor in totaal 24 klussen (Naast klussen ook voorlichtingsbijeenkomsten) 14 jongeren hebben deelgenomen aan de landelijke opschoondag Plannen voor integratie clean it in structurele aanpak zwerfafval ‘Blijvend Schoon’. C. Maatschappelijke Stages (MaS) 2010: 51 leerlingen (o.a. bij de Vloed, de klussendienst Fix It, de landelijke opschoondag en SEBWEP)

3. Communicatie met en naar de burgers a. Via de Brede Ouderraad (BOR) Meedenken, Adviseren, Signaleren B. Digitale ontmoetingsplaats Jeugd (SEBWEP) C. Virtueel CJG ouders/-opvoeders (centrale toegangspoort CJG) - Informatie - Advies ( , telefoon) - Interactief (chatfunctie, poll, forum etc.) (Homepage en invulling site ontwikkeld samen met de brede ouderraad, uniek in Nederland)

AFSTEMMING ENTERUGKOPPELINGAFSTEMMING ENTERUGKOPPELING BURGEMEESTER (Hoogste in rang bij escalatie co ö rdinatie van zorg) BELEIDSOVERLEG CJG STRUCTUUR CJG 2011 UITVOERING SIGNALERINGSOVERLEG ‘ JEUGD EN GEZIN ’ Multidisciplinair overleg gericht op het bespreken van multiproblematieken (casu ï stiek) INTERNE ZORGADVIESTEAMS (IZATS) 1.Opvoedingsondersteuning (Informatie/- advies en Licht Pedagogische Hulpverlening (LPH) 2.Casuïstiek/ eerste zorgsignalen bespreken 3.Deskundigheidsbevordering (IB – ers/ Leerkrachten) VINDPLAATSEN Via de rechtstreeks voor de burger toegankelijke digitale en telefonische CJG kanalen Via professionals in de 1 e lijn, vrijwilligers werkend met en of voor de jeugd en de adviesraden Virtueel CJG ouders opvoeders Digitale ontmoetingsplaats jeugd (SEBWEP) Onderwijs, huisartsen, leerplicht, peuterspeelzaal/kinderopvang, politie, jongerenwerk, consulent Wmo, Consultatiebureau, GGD Vrijwilligers verenigingsleven, team ‘ Uit de shit ’ Wmo adviesraad/- Brede Ouderraad/- Jeugd en Jongerenraad (gericht op verenigingen) Kwetsbare kind/- ouder/opvoeders met mogelijke info en/-of (reeds erkende of verborgen) hulpvraag SYSTEM ZORGVOORJEUGDSYSTEM ZORGVOORJEUGD REGIE IN DE JEUGDKETEN (Bestuurlijk beleidsmatig)

Vooruitblik CJG 2011 e.v. in relatie tot transitie jeugdzorg Gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de jeugdketen (Wettelijke borging middels wijziging wet op de jeugdzorg) Organisatie CJG Iedere gemeente moet verplicht een CJG hebben. Het college van B&W is verantwoordelijk voor totstandkoming en organisatie Afspraken volle breedte jeugdketen College van B&W krijgt regie over de jeugdketen. Plicht om sluitende afspraken te maken over de volle breedte van de jeugdketen: JGZ, onderwijs, jeugdzorg, welzijn, werk en inkomen, politie en justitie. Aanjager jeugdketen Gemeente formeel aanjager om ervoor te zorgen dat organisaties uit de keten hun verantwoordelijkheid waarmaken. Onder regie gemeente worden niet vrijblijvende afspraken gemaakt over minimaal de volgende onderwerpen: -Taakverdeling -Coordinatie zorg inclusief oplossen knelpunten (Interventie: escalatiemodel) - de VerwijsIndex Risicojeugd (VIR) - Deelname casusoverleg (signaleringsoverleg).

Landelijke situatie (Evaluatie wet op de jeugdzorg, kabinetsvisie perspectief CJG en rapport parlementaire werkgroep toekomstverkenning jeugdzorg) 1. Complexiteit binnen het bestaande systeem van jeugdzorg Veel actoren verschillende financieringsstromen verschillende indicatiestellingen diverse verantwoordingssystemen verscheidenheid in problematiek bij jongeren en gezinnen 2. De eerstelijns jeugdzorg is zwak Adequate laagdrempelige zorg en ondersteuning in de eerste lijn ontbreekt Onvoldoende aanbod van lichte hulp. Te snel wordt dure gespecialiseerde hulp geboden. 3. De specialistische 2 e lijns jeugdzorg is sterk verkokerd Provinciale jeugdzorg (BJZ), geestelijke gezondheidszorg (GGZ), zorg voor licht verstandelijk gehandicapten (LVG) zijn sterk gescheiden. Een integraal aanbod ontbreekt. Het stelsel schiet ernstig tekort voor jongeren met een complexe meervoudige problematiek.

Regeerakkoord kabinet Rutte bevat ingrijpende maatregelen Eén financieringssysteem Er moet één financieringssysteem komen voor het huidige preventieve beleid, de vrijwillige provinciale jeugdzorg, de jeugd-LVG en de jeugd-GGZ. Decentralisatie naar gemeenten Gefaseerde overdracht naar de gemeente van alle taken op het gebied van jeugdzorg: jeugd-GGZ (zowel AWBZ als Zorgverzekeringswet) provinciale jeugdzorg gesloten jeugdzorg jeugdreclassering Jeugdbescherming LVG jeugd. Preventie en vrijwillige hulpverlening worden in goede afstemming met gedwongen hulpverlening georganiseerd door (samenwerkende) gemeenten (Naar voorbeeld GGD regio’s). Centra voor Jeugd en Gezin als front office De CJG’s gaan, bij de overheveling naar de (samenwerkende) gemeenten, dienen als front office voor alle jeugdzorg van de gemeenten.

Vragen waar de gemeenten de komende jaren mee worden geconfronteerd Hoe kan een goede uitvoering van de huidige taken gewaarborgd worden? Wat betekent de komende transitie voor het huidige CJG? Wat betekent de komende transitie voor de totale eerstelijns jeugdzorg? Wat betekent de verlaging van de IQ-grens (lager dan 70) in de AWBZ-aanspraak voor het jeugdbeleid? Hoe moeten wij ons voorbereiden op de decentralisatie? Welke taken komen er op ons af en hoe geven we hier invulling aan (ambitieniveau)? Wat doen we als gemeente zelf en wat in de regio of met ketenpartners? Hoe richten we het overleg met belangenhebbende partijen in? Hoe combineren we overname van taken met aangekondigde bezuinigingen? (efficiencykorting van 300 miljoen euro)? Hoe richten we de financiering van de gemeentelijke jeugdzorg/ CJG in? Hoe organiseren we het transitieproces? Wat betekent de transitie voor de betrokken partijen? Welke stappen zetten we om de transitie efficiënt en effectief door te voeren?

KANSEN Regie en sturing vanuit de gemeente Doorzettingsmacht gemeente Alle professionele partner worden verplicht tot samenwerking Adequate en versnelde aanpak hulpverlening (eigen kracht van het gezin centraal en hulpverleners concentreren zich op hun kerntaak)

Voorbereidingen gemeente Son en Breugel op transitie Uitgangspunten voorbereidingen Stapsgewijs (transitie is complex, onduidelijk en aan veranderingen onderhevig) Samenwerken met gemeenten in de regio met ruimte voor lokale invulling. Samenwerking met overige bij de transitie betrokken partijen Concrete voorlopige aanpak ‘Stap voor stap naar de transitie jeugd) In SRE verband wordt een voorstel voorbereid gericht om een aanpak voor het komende half jaar. Het voorstel wordt in februari 2011 voorgelegd aan het SRE portefeuillehoudersoverleg jeugd. Provinciale subsidieregeling ‘Intensivering lokaal hulpaanbod ’ Beschikbaar S&B: € Inzet middelen: Triple P, gezinscoaching, Praktische Gespecialiseerde Gezinsbegeleiding (PGTB) en JPP. Doel: 5% minder instroom in de jeugdzorg en versterking eigen kracht (zowel het binnen het gezin als van het voorliggend veld) Provinciaal experiment met het ‘Naar voren organiseren van de jeugdzorg’ (€ ) Versnelde inzet ambulante hulpverlening zonder indicatie doormiddel van intensieve samenwerking tussen de CJG’s en de jeugdzorg (zonder tussenkomst van BJZ).