De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Psychische klachten en werk Hoe vaak komen ze voor en wat kunnen we er als bedrijf aan doen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Psychische klachten en werk Hoe vaak komen ze voor en wat kunnen we er als bedrijf aan doen."— Transcript van de presentatie:

1 Psychische klachten en werk Hoe vaak komen ze voor en wat kunnen we er als bedrijf aan doen

2 Psychische klachten: komen voor als reactie op ernstige stress situaties; zijn het gevolg van (langdurige) emotionele of mentale belasting (werkdruk); worden vaak veroorzaakt door een combinatie van werk en privé.

3 Voorbeelden van typen klachten Stemmingswisselingen Concentratieproblemen Slapeloosheid Angstklachten Overspanning Burn-out

4 Wat cijfers… Circa een op de tien mensen heeft weleens te maken met psychische problemen Verzuim en psychische klachten: – 5% verzuim – 21% langdurig verzuim – 33% verzuim in combinatie met lichamelijke klacht

5 Vervolg van cijfers… Arbeidsongeschiktheid: – 33% van de instroom is als gevolg van psychische klachten. – Tussen 4-11 jaar is een uit onderzoek bekende arbeidsongeschiktheidsduur.

6 Risicogroepen Vrouwen hebben een verhoogd risico. Voortgezet onderwijs, horeca en vervoer. Huisartsen, bedrijfsartsen en verloskundigen. -> relatie met arbeidsomstandigheden: vaak contactgerelateerde beroepen; -> gebaseerd op landelijke gemiddelden.

7 Wettelijke verplichting Arbowet PSA: psychosociale arbeidsbelasting: – Werkdruk – Pesten – Agressie en geweld RI&E Plan van aanpak

8 Psychische klachten en werk Het belang van energie- c.q. hulpbronnen: -Individueel -In het werk Bronnen die het mogelijk maken om op een goede manier om te kunnen gaan met de mentale en emotionele belasting.

9 Voorbeelden van hulpbronnen Individueel: -Copingsvaardigheden -Relativeringsvermogen -Sociale steun zoeken -Goede werk-thuisbalans

10 Voorbeelden van hulpbronnen Vanuit het werk: -Steun van collega’s -Steun van direct leidinggevende -Regelmogelijkheden -Time-out kunnen nemen -Open cultuur, waarin het mogelijk is om het over emoties en mentale belasting te hebben

11 Matching van hulpbronnen Emotionele belasting - > emotionele bronnen Fysieke belasting -> fysieke bronnen Een ergonomische stoel zal niet helpen als callcentermedewerkers klagen over klanten die druk op hen uitoefenen! Een teamafspraak over hoe hiermee om te gaan wel.

12 Wat kunnen we als bedrijf doen 1Analyse van mentale en emotionele belasting 2Ondersteuning bieden 3Formuleren van hulpbronnen 4Vergroten van werk-hulpbronnen 5Stimuleren van individuele vaardigheden Concreet en communicatie!

13 1 Analyse van belasting Aantal mensen met psychische problemen Dreigend uitval Oorzaak hiervan Oplossingsrichtingen: – Hulpbronnen in het werk – Individuele vaardigheden

14 1 analyse: op welke manier Inventarisatie van bestaande gegevens Onderdeel van lopende inventarisaties: – RI&E – Medewerkerstevredenheid – Kwaliteitsaudits

15 1 analyse vervolg Vragenlijstonderzoek: – SKB – UBOS/UBES: Universiteit Utrecht – WeB/ Bravissimo: C4OB

16 1 analyse: vervolg Kwalitatief en participatief – Open space – Health Circles Onderzoek in de praktijk – DISC model Jan de Jonge, TU Eindhoven

17 2 Ondersteuning Individueel Team Afdeling Management / direct leidinggevenden Organisatie

18 3 Formuleren van hulpbronnen Werk Individueel Op niveau van functie, team en organisatie Participatieve manier

19 4 Vergroten van hulpbronnen Op basis van analyse Op basis van doorvragen Concreet vormgeven op de werkvloer Communicatie Participatie

20 5 Stimuleren van individuele vaardigheden Bekendheid aanbod vanuit organisatie Arbobeleid Verzuimbeleid HR / personeelsbeleid: – Functioneringsgesprek – Cursussen / trainingen – Introductie nieuwe medewerkers – Managementdevelopmentprogramma


Download ppt "Psychische klachten en werk Hoe vaak komen ze voor en wat kunnen we er als bedrijf aan doen."

Verwante presentaties


Ads door Google