De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Benchmark Publiekszaken Kringbijeenkomst Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? 9 februari 2006 Praktijkvoorbeeld Gemeente Den Haag Dienst Burgerzaken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Benchmark Publiekszaken Kringbijeenkomst Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? 9 februari 2006 Praktijkvoorbeeld Gemeente Den Haag Dienst Burgerzaken."— Transcript van de presentatie:

1 Benchmark Publiekszaken Kringbijeenkomst Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? 9 februari 2006 Praktijkvoorbeeld Gemeente Den Haag Dienst Burgerzaken

2 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 2 Programma workshop Deel 1: proces (30 minuten)  Doelstelling  Wat is een dashboard?  Wat is de toegevoegde waarde van een dashboard?  Hoe heeft de gemeente Den Haag/DBZ dit aangepakt?  Voorbeelden doelstellingen, prestatie-indicatoren en normen Deel 2: workshop (45 minuten)

3 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 3 Doelstelling workshop Kennis delen Kritisch feedback van de aanwezigen I have a dream: gemeenschappelijk dashboard

4 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 4 Wat is een dashboard? Balanced Scorecard: Robert Kaplan en David Norton Management systeem Vertaling visie en strategie in acties Perspectieven:  Klant  Financieel  Intern  Leren en groeien Doelen, meten, normen en acties

5 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 5 Wat is een dashboard?

6 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 6 Dashboard: waarom? Van reactieve (financiële) rapportage naar pro-actieve sturing Balans: investeren in klanten, leveranciers, medewerkers, processen, technologie en innovatie. Zie ook andere managementsystemen, bijvoorbeeld ISO en INK Vertaling visie en strategie in concrete resultaten: doelstellingen, prestatie- indicatoren, normen

7 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 7 Dashboard: waarom? Cyclus: plannen, uitvoeren, verantwoorden, evalueren en (bij)sturen Bewustmaken, diagnose, verbeteren en besturen Vergelijken Prioriteiten stellen Performancemanagement (managementcontracten directeur->hoofd hoofdafdeling->afdelingshoofden)

8 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 8 Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Belangrijke uitgangspunten:  Resultaten collegebeleid ‘Den Haag dat zijn we allemaal’ (beleidsakkoord)  Programmabegroting  Ambitie gemeente: ‘Den Haag, de meest klantgerichte gemeente van Nederland in 2007’  Rijksbeleid, bijvoorbeeld speerpunten begroting BZK (veiligheid, democratische vernieuwing en elektronische dienstverlening) en ‘Andere Overheid’

9 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 9 Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Prestatie-indicatoren G3 Benchmark Burgerzaken: geen interne discussie over definities Ontwikkelen Beleidsplan Bepalen globale managementinformatiebehoefte MT-niveau (= tactisch nivo en kader) Bepalen operationele informatiebehoefte afdelingshoofden in een 3-tal werkgroepen (primair proces, bedrijfsvoering en beleid & projecten)

10 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 10 Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Concretiseren doelstellingen en opnemen in Jaarplan DBZ: prestatie- indicatoren, normen, verantwoordelijken en bronnen Inrichten ‘handmatig proces’: aanwijzen coördinator, aanleveren gegevens door verantwoordelijken en organiseren maandelijkse bespreking in MT Next step: optimaliseren proces en geautomatiseerde ondersteuning

11 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 11 Voorbeelden doelstellingen, prestatie-indicatoren en normen Prestatie-indicatoren klantgerichtheid DBZ:  Bejegening: 70%  Levertijd: 80%, 90% klanten is geïnformeerd  Bereikbaarheid: 80% redelijke termijn  Elektronische dienstverlening:  eind 2004: 65%  eind 2006: 100% Voorbeeld Balanced Score Card DBZ Voorbeeld MT-rapportage GBA-Kwaliteit Voorbeeld Klachtenbewaking

12 Burgerzaken Workshop Dashboard - 9 februari Peter Douma 12 Deel 2: ‘Doelstellingenmal’ “Welke prestatie-indicatoren en normen zijn volgens u noodzakelijk t.b.v. de besturing van een Dienst Burgerzaken en/of een Dienst Publiekszaken?”


Download ppt "Benchmark Publiekszaken Kringbijeenkomst Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? 9 februari 2006 Praktijkvoorbeeld Gemeente Den Haag Dienst Burgerzaken."

Verwante presentaties


Ads door Google