De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Renco Bakker BPMConsult

Verwante presentaties


Presentatie over: "Renco Bakker BPMConsult"— Transcript van de presentatie:

1 Renco Bakker BPMConsult
Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult

2 Even voorstellen Renco Bakker (1969)
co-auteur ‘Management van Processen’ 8 jaar Berenschot Sinds oktober ( Lid INK werkgroep Processen sinds 2002

3 Programma Vroege Vogel-sessie
Introductie Historie werkgroep Processen Context: de ontwikkelingsfasen Ontwikkelingspad: 6 dimensies van het veranderproces Valkuilen & succesfactoren Naar het hoofdcongres

4 Historie Eerste werkgroep “kantelen van processen” Presentatie op de
K-dag 2003 “kantelen; een mythe of werkelijkheid?” Herstart medio 2004 “kantelen van organisaties” Februari 2005 Speciale uitgave “Organisatie- ontwikkeling. Van fase II naar fase III” Functie Klant

5 Context: INK Ontwikkelingsfasen
Oriëntatie Excelleren Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen

6 Waarom ontwikkelen? Interne drivers Externe drivers
Vrijgekomen krachten als gevolg van procesinzichten Externe drivers Strategie-implementatie: consequenties van nieuwe strategische inzichten voor de inrichting van de organisatie

7 Ontwikkeling niet lineair
externe gerichtheid en flexibiliteit activiteiten- georienteerd proces- georiënteerd systeem- georiënteerd keten- georiënteerd transformatie georiënteerd Hardjono en Hes, De Nederlandse Kwaliteitsprijs en Onderscheiding

8 6 Dimensies van het veranderproces...
Omgaan met hierarchie Wijze van sturing van het werk Ondersteunende diensten Organisatie-inrichting Klantbenadering Visie op efficiency

9 ..met vergelijkbare patronen
Verandering Overstuurd Balans Inzetten, onderstuurd tijd

10 1. Omgaan met hiërarchie Verandering ontkenning realiteit dogma

11 2. Wijze van sturing van het werk
Verandering losgelaten zelfsturing hiërarchie

12 3. Ondersteunende diensten
Verandering ondergeschikt faciliterend leidend

13 ondersteunende processen
Integratie ondersteunende processen Primaire proces Ondersteunend proces

14 4. Organisatie-inrichting
Verandering Absolute klantenfocus Procesgericht Functioneel

15 Organisatievormen Volledig functionele organisatie Matrixorganisatie
met proceseigenaren Volledig proces- georiënteerde organisatie Wat Hoe Waar- om Hoe Wat Hoe Waar- om Wat Waar- om

16 5. Klantbenadering Verandering klantgezwicht klantgericht klantgelicht

17 6. Visie op efficiency Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg
Verandering Cost cutting Waarde- toevoeging Geld genoeg

18 ‘Mengpaneel’ voor succesvolle organisatie-inrichting

19 Valkuilen Ontwikkelfasen en faseovergangen absoluteren als doelstelling Ontwikkelproces als lineair proces uitplannen Onderschatting van de tegenkrachten

20 Succesfactoren Organiseren als veranderproces Leidende coalitie vormen
Visie en strategie ontwikkelen Veranderingsvisie communiceren Breed draagvlak voor actie creëren Korte termijn successen inbouwen Verbetering consolideren en veranderingen tot stand brengen Nieuwe benaderingen in de cultuur verankeren

21 Meer weten? Speciale uitgave Organisatie-ontwikkeling
van fase II naar fase III Ing. J.M. Bakker A.H.M. Tempelaars Uitgave INK Zaltbommel

22 Bijlagen

23 Definitie van een fase-III organisatie
Een organisatie die vanuit haar missie, visie en strategie op systematische wijze en met het primaire proces als uitgangspunt haar integrale stelsel van essentiële processen en de resultaten daarvan beheerst, bestuurt en voortdurend verbetert om de vastgestelde organisatiedoelen te realiseren. Het processtelsel is leidend voor het organisatieontwerp

24 Ontwerpen van organisatie (theorie)
Missie, visie en strategie Interne omgeving Externe omgeving Integraal processtelsel Inrichting van de organisatie Ontwerpparameters

25 Omslag van fase II naar fase III
Inrichten Van Naar Processen processtelsel Dominante staf faciliterende staf Hierarchisch, functioneel zelfsturend

26 Omslag van fase II naar fase III
Verrichten Van Naar Individuen samenwerking Directief participatief Actiegericht resultaatgericht


Download ppt "Renco Bakker BPMConsult"

Verwante presentaties


Ads door Google