De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult."— Transcript van de presentatie:

1 Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult

2 Even voorstellen •Renco Bakker (1969) •co-auteur ‘Management van Processen’ •8 jaar Berenschot •Sinds oktober ( ) •Lid INK werkgroep Processen sinds 2002

3 Programma Vroege Vogel-sessie  Introductie  Historie werkgroep Processen  Context: de ontwikkelingsfasen  Ontwikkelingspad:  6 dimensies van het veranderproces  Valkuilen & succesfactoren  Naar het hoofdcongres

4 Historie •Eerste werkgroep “kantelen van processen” •Presentatie op de K-dag 2003 “kantelen; een mythe of werkelijkheid?” •Herstart medio 2004 “kantelen van organisaties” •Februari 2005 Speciale uitgave “Organisatie- ontwikkeling. Van fase II naar fase III” Functie Klant

5 Context: INK Ontwikkelingsfasen Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen Oriëntatie Excelleren

6 Waarom ontwikkelen? •Interne drivers –Vrijgekomen krachten als gevolg van procesinzichten •Externe drivers –Strategie-implementatie: consequenties van nieuwe strategische inzichten voor de inrichting van de organisatie

7 Ontwikkeling niet lineair externe gerichtheid en flexibiliteit activiteiten- georienteerd proces- georiënteerd systeem- georiënteerd keten- georiënteerd transformatie georiënteerd Hardjono en Hes, De Nederlandse Kwaliteitsprijs en Onderscheiding

8 6 Dimensies van het veranderproces... •Omgaan met hierarchie •Wijze van sturing van het werk •Ondersteunende diensten •Organisatie-inrichting •Klantbenadering •Visie op efficiency

9 Inzetten, onderstuurd Overstuurd Balans Verandering..met vergelijkbare patronen tijd

10 Verandering 1. Omgaan met hiërarchie dogma ontkenning realiteit

11 Verandering 2. Wijze van sturing van het werk hiërarchie losgelaten zelfsturing

12 Verandering 3. Ondersteunende diensten leidend ondergeschikt faciliterend

13 Primaire proces Integratie ondersteunende processen Ondersteunend proces

14 Verandering 4. Organisatie-inrichting Functioneel Absolute klantenfocus Procesgericht

15 Organisatievormen Volledig functionele organisatie Matrixorganisatie met proceseigenaren Volledig proces- georiënteerde organisatie Wat Hoe Waar- om Wat Hoe Waar- om Wat Hoe Waar- om

16 Verandering 5. Klantbenadering klantgelicht klantgezwicht klantgericht

17 Verandering 6. Visie op efficiency Geld genoeg Cost cutting Waarde- toevoeging

18 ‘Mengpaneel’ voor succesvolle organisatie-inrichting

19 Valkuilen  Ontwikkelfasen en faseovergangen absoluteren als doelstelling  Ontwikkelproces als lineair proces uitplannen  Onderschatting van de tegenkrachten

20 Succesfactoren Organiseren als veranderproces  Leidende coalitie vormen  Visie en strategie ontwikkelen  Veranderingsvisie communiceren  Breed draagvlak voor actie creëren  Korte termijn successen inbouwen  Verbetering consolideren en veranderingen tot stand brengen  Nieuwe benaderingen in de cultuur verankeren

21 Meer weten? Speciale uitgave Organisatie-ontwikkeling van fase II naar fase III Ing. J.M. Bakker A.H.M. Tempelaars Uitgave INK Zaltbommel

22 Bijlagen

23 Definitie van een fase-III organisatie Een organisatie die vanuit haar missie, visie en strategie op systematische wijze en met het primaire proces als uitgangspunt haar integrale stelsel van essentiële processen en de resultaten daarvan beheerst, bestuurt en voortdurend verbetert om de vastgestelde organisatiedoelen te realiseren. Het processtelsel is leidend voor het organisatieontwerp

24 Missie, visie en strategie Integraal processtelsel Inrichting van de organisatie Interne omgeving Externe omgeving Ontwerpparameters Ontwerpen van organisatie (theorie)

25 Omslag van fase II naar fase III Van Naar Processen processtelsel Dominante staf faciliterende staf Hierarchisch, functioneel zelfsturend Inrichten

26 Omslag van fase II naar fase III Van Naar Individuen samenwerking Directief participatief Actiegericht resultaatgericht Verrichten


Download ppt "Organisatie-ontwikkeling van ‘procesgericht’ naar ‘systeemgericht’ Vroege Vogel-sessie 15 november 2005 Renco Bakker BPMConsult."

Verwante presentaties


Ads door Google