De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Goed georganiseerd levert beter resultaat. Wat is innovatie? Nieuwe dingen doen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Goed georganiseerd levert beter resultaat. Wat is innovatie? Nieuwe dingen doen."— Transcript van de presentatie:

1 Goed georganiseerd levert beter resultaat

2 Wat is innovatie? Nieuwe dingen doen

3 Waarom innovatie? Om voorsprong te krijgen en daarmee: voordelen op te bouwen en kosten te verminderen

4 Waarom doen we te weinig aan innovatie? We doen oude dingen bij herhaling - vanwege economisch voordeel (tot nu toe) - door gangbare kwaliteitsopvattingen (afwijken niet toegestaan) Door “ontwikkelingen elders” worden ons deze voordelen afgenomen

5 Cultuur van vastigheid, alles op z’n plek Heel Nederlands: het NNI als normeninstituut Om normen te handhaven zijn managers nodig Om vooruitgang te boeken is er behoefte aan leiders

6 Progress was never made by standard people Is er nog hoop?

7 Er is een volgtijdelijke ontwikkelvolgorde: - de dingen goed doen, en van daaruit: - de goede dingen doen, om vervolgens: - nieuwe dingen doen “dingen goed doen” vergt controle en feed-back “de goede dingen doen” en “nieuwe dingen doen” vergen andere hersenactiviteit en communicatie

8 Verwarring geen samenhang & visie = Chaos geen besturing & beheersing Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties Vaardigheden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten Strategie Scenario's & Architectuur ++++ = Weerstand geen binding = Ongerustheid geen vaardigheden = Frustratie geen voorzieningen = = + Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties Vaardigheden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten Structuur Processen & Organisatie Mensen Competenties Vaardigheden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten Strategie Scenario's & Architectuur Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten Strategie Scenario's & Architectuur Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties Vaardigheden Resultaten Producten & Effecten Strategie Scenario's & Architectuur Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties Vaardigheden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Strategie Scenario's & Architectuur Nutteloosheid geen toegevoegde waarde Bouwstenen van een innovatieve organisatie hangen samen. Bij ontbreken ervan: Bron: Marcel Nieuwenhuis

9 Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie vraagt daarom om een integrale benadering Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie draait in de eerste plaats om mensen Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie komt tot stand door de gebruiksaanwijzing van mensen toe te passen Groei en Verandering = Structuur Processen & Organisatie Cultuur Leiderschap & Basiswaarden Mensen Competenties Vaardigheden Middelen ICT, Geld Faciliteiten Resultaten Producten & Effecten Strategie Scenario's & Architectuur +++++

10 1. Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden 2. Mensen willen duidelijkheid en snelheid 3. Mensen willen samenhang en doelgerichtheid Gebruiksaanwijzing van mensen

11 Vertaald naar de gewenste aanpak komt het focus op:  missie, visie en strategie  structuur en cultuur  mensen en middelen  methoden

12 Missie, visie en strategie: waar gaat u met uw organisatie naar toe?  wat wilt u bereiken?  wat zijn uw doelgroepen?  waar moet uw bedrijf verbeterd worden?

13 Structuur en cultuur  met welke werkwijzen haalt u de doelen?  hoe controleert u de resultaten?  hoe maakt u dat voor alle medewerkers helder?

14 Middelen  inventarisatie van noodzakelijke middelen  beslissing over de inzet/aanschaf van de middelen  uitleg over middelen

15 Mensen Hoe motiveert u medewerkers voor veranderingen, verbeteringen en vernieuwingen?  door duidelijkheid over missie en visie  door aansluiting bij eigen inzichten  door motivatie over de noodzaak  door duidelijkheid over aanpak en controle  door duidelijkheid over resultaten

16 Methoden  betrekken van medewerkers bij opzet van de bedrijfsvoering: ‘t gaat over hun werk, de samenwerking, de toekomst  gebruik van beelden en gezond verstand rendement: geleverde meerwaarde (in ogen van de klant) min kosten  continu verbeteren: Plan, Do, Check, Act-cyclus als basis voor vernieuwing

17 Richten door - missie en visie te formuleren en deze te delen - door in een strategische orientatie sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen met medewerkers tegen elkaar af te wegen en van daaruit “de goede dingen te doen” dan wel “nieuwe dingen te doen”

18 Strategische Oriëntatie Ronde Kennis Kunde Bedrijfsdoelstellingen Keuzen Bewustwording van eigen ´talent´ Actieplan voor verbeteringen Draagvlak!!

19 Fase 2: inrichten Met medewerkers samen beschrijven van processen (management, kern en ondersteuning), van overzicht tot noodzakelijk detailniveau

20 Fase 3: verrichten “Aantal en soort Mensen, Middelen en Methoden dat nodig is om organisatie aan doelen te laten voldoen.”

21 MKB Groeicertificaat aanpak  richten (wat u wilt)  inrichten (hoe u het wilt)  verrichten (waarmee u het realiseert) In organisaties en in ketens

22 Resultaat  duidelijkheid in doelstellingen  duidelijkheid in aanpak  effectievere organisatie  optimalisering rendement  RvA geaccrediteerde kwaliteitscertificering

23 Resultaat ook: Een organisatie die continu beter, vernieuwender en concurrerender wordt. Want: optimale afstemming van “richting, inrichting en verrichting resulteert minimaal in - lagere kosten en verder mogelijk toename van effectiviteit - draagvlak van betrokken medewerkers Herhaalbare aanpak die op de organisatie als geheel, als op onderdelen als op ketens toepasbaar is

24 Voor nadere informatie en snelle implementatie: QUALIBORG


Download ppt "Goed georganiseerd levert beter resultaat. Wat is innovatie? Nieuwe dingen doen."

Verwante presentaties


Ads door Google