De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE PLANNING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE PLANNING."— Transcript van de presentatie:

1 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE PLANNING

2 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Strategie  statisch  operationeel = BEWUST WETEN

3 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen BELEID BEHEER UITVOERING STRATEGISCH PLANNING TACTISCHE PLANNING OPERATIONELE PLANNING

4 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen VRAGEN: - Wat is het probleem? VAN NAAR - Wat willen we bereiken? STRATEGISCHE PLANNING TACTISCHE PLANNING OPERATIONELE PLANNING VRAGEN: - Hoe? - Aan welke criteria moet de oplossing voldoen? VRAGEN: - Wie, Wat, Wanneer en Hoe?

5 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Informatiefase Analysefase Opdrachts- verklaring Strategisch Opties Actieplan Kritische succesfactoren Prioriteiten en Projecten Evaluatie

6 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen MISSIE = Opdrachtsverklaring van de organisatie = Kernachtige uitdrukking reden van bestaan Richtinggevende vragen - Voor wie? - Terreinafbakening? - Behoeften? - Onmisbaar? - Waarden? Tips en valkuilen - Impliciete expliciteren - NIET instrumentgericht - GEEN decretale bepalingen - Formulering = 3 à 4 regels - E = K x A

7 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Informatiefase Analysefase Opdrachts- verklaring Strategisch Opties Actieplan Kritische succesfactoren Prioriteiten en Projecten Evaluatie

8 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE Kansen Sterkten Bedreigingen Zwakten EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE STRATEGISCHE OPTIES

9 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE STAP 1 : Informatieverzameling - Organisatie - Doelgroep : kennis + verwachtingen - Context Macro-economische ontwikkelingen Sociale ontwikkelingen Demografische - Overheid - Concurrenten Bijkomend kan je marketingonderzoek doen Product - Prijs - Promotie - Plaats - Personeel

10 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix - ALGEMEEN- ORGANISATIE & MANAGEMENT Huisvesting, Verzekering,Juridisch statuut, Bestuur, Personeel, Automatisering, Marketing,Vrijwilligers Collectie… - PUBLIEKSWERKING - OPDRACHTEN Behouds-, documentaire - en- FINANCIERING publiekstaakEigen inkomsten, sponsoring, subsidies...

11 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - diensten/doelgroepen-matrix

12 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Diensten - in directe output - elkaar uitsluiten Doelgroepen - indeling meeste inzicht Algemeen - beperken tot 7*7 - belang aangeven INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix TIPS

13 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT INTERNE STERKTENINTERNE ZWAKTEN EXTERNE KANSENEXTERNE BEDREIGINGEN

14 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT STAP 4 : Vergelijkende marktanalyse

15 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Informatiefase Analysefase Opdrachts- verklaring Strategisch Opties Actieplan Kritische succesfactoren Prioriteiten en Projecten Evaluatie

16 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE OPTIES formuleren op basis van - MISSIE - ANALYSE KENMERKEN Specifiek Meetbaar Aanvaard Realistisch Tijdgebonden werkwoord dat richting van verandering aangeeft + situatie die moet veranderen + doelgroep + mate van verandering + tijdschema FORMULERING

17 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen ACTIEPLAN Per strategische doelstelling - concrete stappen en acties uitschrijven - indicatoren aanduiden KRITISCHE SUCCESFACTOREN Maak lijst van - bevorderende factoren - belemmerende factoren Orden in volgorde van belangrijkheid

18 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen REDACTIE DENK ERAAN: Strategisch Plan heeft communicatiefunctie - schrijfwerk door 1 persoon - vermijd details of veel cijfers en tabellen - duidelijke structuur - terugkoppeling = heel belangrijk - na goedkeuring ACTIE!! TIPS


Download ppt "26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE PLANNING."

Verwante presentaties


Ads door Google