De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STRATEGISCHE PLANNING

Verwante presentaties


Presentatie over: "STRATEGISCHE PLANNING"— Transcript van de presentatie:

1 STRATEGISCHE PLANNING
Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

2 Strategische Planning, Partnerschappen
Strategie  statisch  operationeel = BEWUST WETEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

3 Strategische Planning, Partnerschappen
STRATEGISCH PLANNING BELEID BEHEER TACTISCHE PLANNING UITVOERING OPERATIONELE PLANNING Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

4 Strategische Planning, Partnerschappen
VRAGEN: - Wat is het probleem? VAN NAAR - Wat willen we bereiken? TACTISCHE PLANNING VRAGEN: - Hoe? - Aan welke criteria moet de oplossing voldoen? OPERATIONELE PLANNING VRAGEN: - Wie, Wat, Wanneer en Hoe? Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

5 Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring
Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

6 Strategische Planning, Partnerschappen
MISSIE = Opdrachtsverklaring van de organisatie = Kernachtige uitdrukking reden van bestaan Richtinggevende vragen - Voor wie? - Terreinafbakening? - Behoeften? - Onmisbaar? - Waarden? Tips en valkuilen - Impliciete expliciteren - NIET instrumentgericht - GEEN decretale bepalingen - Formulering = 3 à 4 regels - E = K x A Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

7 Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring
Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

8 Strategische Planning, Partnerschappen
ANALYSEFASE Kansen Sterkten Bedreigingen Zwakten EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE STRATEGISCHE OPTIES Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

9 Strategische Planning, Partnerschappen
ANALYSEFASE STAP 1 : Informatieverzameling - Organisatie - Doelgroep : kennis + verwachtingen - Context Macro-economische ontwikkelingen Sociale ontwikkelingen Demografische - Overheid - Concurrenten Bijkomend kan je marketingonderzoek doen Product - Prijs - Promotie - Plaats - Personeel Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

10 Strategische Planning, Partnerschappen
STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix - ALGEMEEN - ORGANISATIE & MANAGEMENT Huisvesting, Verzekering, Juridisch statuut, Bestuur, Personeel, Automatisering, Marketing, Vrijwilligers Collectie… - PUBLIEKSWERKING - OPDRACHTEN Behouds-, documentaire - en - FINANCIERING publiekstaak Eigen inkomsten, sponsoring, subsidies... Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

11 Strategische Planning, Partnerschappen
INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - diensten/doelgroepen-matrix Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

12 Strategische Planning, Partnerschappen
INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix Diensten - in directe output - elkaar uitsluiten Doelgroepen - indeling meeste inzicht Algemeen - beperken tot 7*7 - belang aangeven TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

13 Strategische Planning, Partnerschappen
STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT INTERNE STERKTEN INTERNE ZWAKTEN EXTERNE KANSEN EXTERNE BEDREIGINGEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

14 Strategische Planning, Partnerschappen
STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT STAP 4 : Vergelijkende marktanalyse Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

15 Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring
Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

16 Strategische Planning, Partnerschappen
STRATEGISCHE OPTIES formuleren op basis van - MISSIE - ANALYSE KENMERKEN S pecifiek M eetbaar A anvaard R ealistisch T ijdgebonden FORMULERING werkwoord dat richting van verandering aangeeft + situatie die moet veranderen + doelgroep + mate van verandering + tijdschema Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

17 Strategische Planning, Partnerschappen
ACTIEPLAN Per strategische doelstelling - concrete stappen en acties uitschrijven - indicatoren aanduiden KRITISCHE SUCCESFACTOREN Maak lijst van - bevorderende factoren - belemmerende factoren Orden in volgorde van belangrijkheid Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

18 Strategische Planning, Partnerschappen
REDACTIE DENK ERAAN: Strategisch Plan heeft communicatiefunctie - schrijfwerk door 1 persoon - vermijd details of veel cijfers en tabellen - duidelijke structuur - terugkoppeling = heel belangrijk - na goedkeuring ACTIE!! TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002


Download ppt "STRATEGISCHE PLANNING"

Verwante presentaties


Ads door Google