De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding organisatiekunde 1 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan –plannen is anticiperen op toekomstige.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding organisatiekunde 1 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan –plannen is anticiperen op toekomstige."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding organisatiekunde 1 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan –plannen is anticiperen op toekomstige ontwikkelingen Soorten planning –niveau (concern, werkmaatschappij, afdeling, product) –tijdshorizon (kort, middellang, lang) –mate van detail (strategisch, tactisch) –functioneel gebied (inkoop, productie, marketing, financiën, personeel) integratie: zie in het boek het voorbeeld van de cv-fabrikant

2 Inleiding organisatiekunde 2 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Fasen in het strategisch ondernemingsplan –onderzoek situatieanalyse: verzamelen van gegevens, zoals –marktomvang –concurrentie –marketingbeleid –BCG-positie –businessdefinition + scope (start SWOT-analyse) »Wie (welke segmenten) »Wat (welke behoeften) »Hoe (welke producten)

3 Inleiding organisatiekunde 3 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy

4 Inleiding organisatiekunde 4 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy

5 Inleiding organisatiekunde 5 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy SWOT-analyse (macro, meso, micro) diagnose + prognose op basis van SWOT  (strategische kloof) –beleidsplan doelstellingen, strategische opties en keuze strategisch en tactisch plan –implementatie uitvoering controle bijsturing

6 Inleiding organisatiekunde 6 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Elementen van het strategische ondernemingsplan nader bezien –confrontatiematrix (in het kader van de SWOT- analyse), confrontatie van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen –enkele strategische opties (ter overbrugging van de strategische kloof) groeistrategieën van Ansoff integratie en differentiatie

7 Inleiding organisatiekunde 7 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Groeistrategieën van Ansoff

8 Inleiding organisatiekunde 8 van 12 fabrikant grossier detaillist consument fabrikant detaillist consument VoorNa fabrikant grossier detaillist consument fabrikant detaillist consument Integratie VoorNa Differentiatie Hoofdstuk 2 - Strategy

9 Inleiding organisatiekunde 9 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy De SWOT-fase nader bezien –macroanalyse (DE PEST) Demografisch Economisch Politiek/juridisch Ecologisch Sociaal-cultureel Technologisch

10 Inleiding organisatiekunde 10 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy mesoanalyse –bedrijfstakparticipanten afnemers (handel en consumenten) concurrenten leveranciers

11 Inleiding organisatiekunde 11 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy –publieksgroepen media lokale politiek vakbonden en werkgeversorganisaties belangenorganisaties (o.a. brancheorganisaties, zoals ANVR) actiegroepen publieke opinie (o.a. door discussieprogramma’s zoals Pauw & Witteman) microanalyse (in relatie tot de relevante concurrentie)

12 Inleiding organisatiekunde 12 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy –leidt tot sterkten zwakten


Download ppt "Inleiding organisatiekunde 1 van 12 Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan –plannen is anticiperen op toekomstige."

Verwante presentaties


Ads door Google