De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 H4: Begrijpen van de markt. 2 Het verzamelen van marktinformatie  Proces Verzamelen van info op basis van allerlei soorten bronnen Interne verwerking.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 H4: Begrijpen van de markt. 2 Het verzamelen van marktinformatie  Proces Verzamelen van info op basis van allerlei soorten bronnen Interne verwerking."— Transcript van de presentatie:

1 1 H4: Begrijpen van de markt

2 2 Het verzamelen van marktinformatie  Proces Verzamelen van info op basis van allerlei soorten bronnen Interne verwerking van info: sorteren, combineren, analyseren, interpreteren Ontwikkelen van marketingactiviteiten op basis van deze info  STP  4 P’s

3 3 Verzamelen van info over klanten

4 4  Huidige klanten  Ex-klanten  Klanten van concurrenten

5 5 Bronnen van info over klanten

6 6 Door derden gepubliceerde bronnen  Grote diversiteit  Veel te raadplegen via internet  Ook consumentenstatistieken zijn van belang!  Selectie op basis van NACEBEL codes  Nadelen: Slechts periodiek verzameld Vaak niet in gewenste vorm beschikbaar

7 7 Financiële administratie  Verkoopadministratie Omzetcijfers per segment, per regio, per verkoper, per product,… Gerealiseerde winstmarges per segment,… Verleende kortingen … => Ontwikkelingen en verschillen tussen segmenten

8 8 Marktonderzoek  Specifieke kenmerken van B2B marktonderzoek Vaak exploratief van aard Onderwerp: vaak schatten van marktomvang en marktpotentieel Gebruik van kleine steekproeven Vaak kwalitatief onderzoek Praktische problemen bij uitvoering Soms is aanvulling met consumenten- gegevens noodzakelijk Vaak internationaal

9 9 Interactie met klanten  Infoverzameling via alle medewerkers die in contact staan met klant  Via verkopers info verzamelen over Mogelijke nieuwe producten Problemen met huidige producten Klanten Concurrenten Verkoopstrategie  Ook management!

10 10 Strategische samenwerking  Gedetailleerde infoverzameling door strategische samenwerkings- projecten

11 11 Feedback van klanten  Aandacht voor klachten belangrijk Bron van waardevolle informatie (opsporen van problemen) Kans om relatie te herstellen Klantentrouw verhogen  Effectieve klachtenafhandeling noodzakelijk  Beter voorkomen dan genezen

12 12 Verzamelen van info over leveranciers  Bronnen Publicaties Inkoopadministratie Marktonderzoek Interactie met leveranciers Samenwerking met leveranciers Feedback van leveranciers  Inkoopmarktonderzoek Macroniveau Mesoniveau microniveau

13 13 Verzamelen van info over concurrenten  Welke concurrenten?  Welke informatie?  Concurrentie-intensiteit bedrijfstak

14 14 Te verzamelen informatie

15 15 Bronnen voor concurrentieanalyse  Eigen waarnemingen  Concurrenten zelf  Anderen

16 16 Gebruiken van marktinformatie  Efficiënter naarmate Interne communicatie beter is Er voldoende technologische infrastructuur aanwezig is Interne bedrijfscultuur hierop gericht is

17 17 Marketinginformatiesysteem  verzameling van informatie- subsystemen bestaande uit Intern rapporteringssysteem Marketing-intelligencesysteem Marktonderzoeksysteem Decision-supportsysteem

18 18 Intern rapporteringssysteem

19 19 Marketing-intelligencesysteem  Verzameling van info over ontwikkelingen in de omgeving in de relevante markten bij de concurrentie

20 20 Decision-support systeem  Interactief systeem dat het gegevensmateriaal in de verschillende informatie- subsystemen analyseert aan de hand van een geschikte software


Download ppt "1 H4: Begrijpen van de markt. 2 Het verzamelen van marktinformatie  Proces Verzamelen van info op basis van allerlei soorten bronnen Interne verwerking."

Verwante presentaties


Ads door Google